چگونه با کودکان درباره واکسن کرونا سخن بگوییم؟

اخبار درباره واکسن کرونا زندگی روزانه ما را در بر گرفته است و طبیعتا کودکان خردسال و کنجکاو، سؤالات بسیاری خواهند داشت، باید بدانیم که چگونه با کودکان درباره واکسن کرونا سخن بگوییم؟

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بنابر توصیه‌های یونیسف، نکاتی مطرح است که با بهره‌گیری از آن می‌توان توضیح یک موضوع پیچیده را برای کودکان امکانپذیر کرد.

مطمئن شوید که اطلاعات خودتان به روز است

مهم است که پیش از صحبت با کودک‌تان درباره واکسن کرونا،‌ خودتان درک درستی از این واکسن داشته باشید. بهترین کار این است که آخرین اطلاعات را از وب‌سایت‌ها و صفحات رسانه‌های اجتماعی معتبری چون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا یونیسف دریافت کنید.

بپرسید و گوش کنید

از کودک‌تان دعوت کنید آنچه درباره واکسن‌ کرونا شنیده‌ است را به شما بگوید و به پاسخ او گوش دهید. مهم است که با تمام حواس خود به او توجه کنید و همه ترس‌هایش را در این مورد جدی بگیرید. صبور باشید، همه‌گیری و اطلاعات نادرست همه را دچار نگرانی و عدم‌اطمینان کرده است. بگذارید بدانند که می‌توانند درباره نگرانی‌هایشان همیشه با شما یا دیگر افراد بزرگسال مورد اعتماد (مانند معلم) صحبت کنند.

با آنها صادق باشید

کودکان حق دارد بدانند که چه اتفاقاتی رخ می‌دهد اما این امر باید طوری که مناسب آنها است،‌ توضیح داده شود. به یاد داشته باشید که کودکان الگوهای احساسی خود را از بزرگسالان می‌گیرند، سعی نکنید که ترس‌های خودتان را بیش از اندازه با کودک‌تان به اشتراک بگذارید. بازی می‌تواند ابزار مفیدی برای گذرازاحساسات دشوار برای کودکان کوچک‌تر باشد. اگر کودک‌تان نگران به نظر می‌رسد، سعی کنید با هم نقاشی کنید یا احساسات او را از طریق بازی و نقش بازی کردن کشف کنید.

به سؤالات آنها پاسخ دهید

در اینجا برخی پاسخ‌های مناسب کودکان را ارائه می‌کنیم تا اگر کودکان‌تان درباره واکسن کرونا سؤال داشتند بتوانید به آنها پاسخ دهید.

واکسن چیست؟

واکسن مانند سپری است که از شما در برابر بیماری محافظت می‌کند.

طرز کار واکسن‌ها چگونه است؟

واکسن‌ها به بدن شما یاد می‌دهند که چگونه با بیماری بجنگد. آنها مقداری بسیار کمی از میکروب (یا چیزی که مثل میکروب است) را در بدن شما قرار می‌دهند. این میکروب عامل همانی بیماری است که باید در برابرش محافظت شوید. بدین ترتیب بدن شما یاد می‌گیرد که چگونه با آن بیماری بجنگد. با این روش، اگر شما در معرض بیمار باشید بدن‌تان می‌داند که دقیقا چه کاری انجام دهد و از بیمار شدن شما جلوگیری می کند.

آیا واکسن‌ها ایمن هستند؟

بله، واکسن‌ها بسیار ایمن هستند! میلیون‌ها کودک (و بزرگسال) هر ساله واکسینه می‌شوند و این کار به آنها کمک می‌کند که در برابر بسیاری از بیماری‌ها مصون باشند. زمانی که واکسن دریافت می‌کنیم، شاید تب کنیم یا درد داشته باشیم، اما این وضعیت طولانی نخواهد بود و خیلی بهتر از بیمار شدن است. این علائم نشان می‌دهند که واکسن کار می‌کند و اینکه بدن شما در حال تقویت میزان محافظت خود در برابر بیماری است.

کی می‌توانم واکسن کرونا بزنم؟

افراد مسن (مثالی از عضو خانواده یا یک دوست بدهید) نسبت به کودکان در خطر بیشتر بیماری کرونا قرار دارند. به همین دلیل است که ابتدا افراد بزرگسال واکسینه می‌شوند. پزشکان هم‌اکنون در حال آزمایش واکسن‌ها هستند تا مطمئن شوند که برای کودکان نیز به خوبی کار می‌کنند. وقتی واکسن‌ها برای کودکان نیز آماده شدند، خبرش را از وزارت بهداشت خواهیم شنید. ضمنا، باید با پوشیدن ماسک،‌ شستن دست‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی از خودمان و دیگران محافظت کنیم.

نکته‌ای برای والدین: کودکان در میان افراد دارای اولویت برای دریافت واکسن کرونا نیستند و وضعیت در بسیاری از کشورهای جهان به‌همین منوال خواهد ماند، زیرا تمرکز بر محافظت از آنهایی است که در معرض بیشترین خطر بیماری شدید یا مرگ ناشی از ویروس کووید-۱۹ قرار دارند، یعنی افراد مسن، آنهایی که بیماری دیگری دارند و کادر درمانی که در خط مقدم فعالیت می‌کنند. این افراد باید قبل از کودکان واکسینه شوند.

 من از آمپول می‌ترسم! آیا مجبورم بزنم؟

می‌فهمم چه حسی داری، اما مسئله این است که با یک چشم‌برهم زدن تمام خواهد شد! یک سوزش کم احساس خواهی کرد و سپس همه چیز تمام می‌شود، دقیقا مثل همان زمان که واکسن‌های دیگر را زدی. وقتی که زمان واکسیناسیون کودکان فرا برسد،‌ پیش از رفتن به پزشک در خانه واکسیناسیون را تمرین خواهیم کرد. بدین ترتیب،‌ خواهی فهمید که دقیقا انتظار چه چیزی را داشته باشی و پس از واکسیناسیون هم می‌توانیم کاری یا چیزی برنامه‌ریزی کنیم تا جشن بگیریم!

به یاد داشته باشد که اگر نمی‌توانید جواب دهید از حدس و گمان بپرهیزید. از این امر به عنوان فرصتی استفاده کنید تا پاسخ‌ها را با هم پیدا کنید. وب‌سایت‌های سازمان‌های بین‌المللی به مانند یونیسف و سازمان بهداشت جهانی منابع اطلاعاتی بسیار خوبی هستند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

توصیه‌های تغذیه‌ای قبل و بعد از ترزیق واکسن کرونا