اجرای طرح پیش‌دبستانی مجازی از آبان‌ماه

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: طرح «پیش‌دبستانی در بستر فضای مجازی» از اول آبان‌ماه امسال به ‌صورت رایگان اجرایی می‌شود.

صیاد سلامی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امسال همه شاخص‌های ثبت‌نام در دوره‌های ابتدایی سبز است، به‌طوری که در مقایسه با موالید رشد ۳.۶۰ درصدی ثبت‌نام دانش‌آموزان در پایه اول ابتدایی را به نسبت سال گذشته داشته‌ایم، اما به ‌دلیل شیوع ویروس کرونا و نگرانی خانواده‌ها از این موضوع، شاهد کاهش ۶۰ تا ۶۵ درصدی ثبت‌نام پیش‌دبستانی‌ها در سطح استان هستیم.

وی گذراندن دوره پیش‌دبستانی توسط نوآموزان به ویژه نوآموزان مناطق محروم و کم‌برخوردار را بسیار مهم و ضروری دانست و گفت: این دوره آنان را برای حضور در مدرسه و دریافت آموزش‌های لازم آماده می‌کند، بر همین اساس مورد تاکید وزارت آموزش و پرورش بوده و اجرای برنامه «پیش‌دبستانی در بستر فضای‌مجازی» این موضوع را تایید می‌کند.

این مسئول ادامه داد: جذب و حضور حداکثری نوآموزان در سیستم آموزشی و پرورشی استان، ایجاد وحدت ‌رویه، توسعه عدالت آموزشی برای همه نوآموزان به صورت رایگان و غیرحضوری و رشد همه‌جانبه کودکی و یادگیری پیش‌نیازهای ورود به دبستان از طریق آموزش والدین و نوآموزان با توجه به شرایط موجود، مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح است که البته نگران این هستیم که به دلیل شیوع کرونا در استان، بالا رفتن هزینه‌های زندگی مردم و نیز به دلیل ماهیت غیراجباری بودن گذراندن دوره پیش‌دبستانی، خانواده‌ها از ثبت‌نام فرزندان خود خودداری کنند و این موضوع موجب ضرر کودکان شود.

سلامی تصریح کرد: پس از بررسی‌های لازم، آموزش مجازی این نوآموزان در دستور کار قرار گرفت تا کودکانی که موفق به ثبت‌نام در سامانه سناد نشدند و نمی‌توانند با حضور در مدرسه فعالیت‌های علمی را دنبال کنند، آموزش‌ها و مهارت‌های لازم را به صورت رایگان از طریق شبکه آموزشی «شاد» و شبکه آموزش صدا و سیمای مرکز استان یا مدرسه تلویزیونی ایران دریافت و خانواده‌ها هم بتوانند رشد عزیزان‌شان را پایش کنند.

وی در رابطه با راهکار استانی آموزش و پرورش برای نوآموزانی که در سامانه سناد ثبت‌نام نکردند اما به شبکه شاد هم دسترسی ندارند، یادآور شد: محور کار آموزش و پرورش استان بر اساس تاکیدات وزارتخانه در این خصوص ارائه برنامه‌ها و آموزش از طریق تلویزیون است که برای این منظور هم جلساتی برگزار کردیم و هماهنگی‌های لازم با صدا و سیمای استانی (اشراق) انجام شده تا از طریق شبکه‌ استانی تلویزیونی نیز برنامه‌های آموزشی مورد نظر برای پیش‌دبستانی‌های مناطق محروم پخش شود.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان خاطرنشان کرد: برنامه تهیه و تحویل محتواهای آموزشی به والدین پیش‌ دبستانی‌های این گونه مناطق را هم در دستور کار قرار دارد و ارتباط با اولیای دانش‌آموزانی که دسترسی به سامانه شاد ندارند، یک موضوع جدی است. این اداره‌کل از همه برنامه‌هایی که برای ارائه آموزش به نوآموزان انجام می‌شود، استقبال می‌کند، چون هرچه فرصت بیشتری برای این قشر فراهم شود، نتایج بهتری به دنبال خواهد داشت.

مرتبط:

ابلاغ استانداردهای محتوای آموزشی مهدکودک‌ها به سازمان بهزیستی