بهترین زمان یادگیری گفتار در نوزادان ۶ ماه اول زندگی است

مدیر اداره بهزیستی شهرستان زنجان گفت: بهترین زمان یادگیری گفتار و زبان ۶ ماه اول زندگی بوده و بهترین زمان تشخیص کم شنوایی نیز قبل از سه ماهگی نوزاد است.

 سید رزاق منافی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مهارت زبانی در کودکانی که افت شنوایی آنها زودتر شناسایی شده است بهتر از آنهایی که شناسایی نشده اند توسعه می‌یابد.

وی یادآورشد: هم اکنون حدود یک هزارو ۲۸۰  نفر به علت معلولیت شنوایی تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان زنجان هستند که از این تعداد  ۱۹ کودک کم شنوا و ناشنوا از خدمات کاشت حلزون، دریافت سمعک و… بهره مند شده اند.

منافی اظهار داشت: برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران از نیمه دوم سال ۱۳۸۵ در استان زنجان در حال اجرا بوده و این برنامه دارای سه سطح غربال، تشخیص و مداخله است که هر یک باید در زمان های پیش از یک ماهگی، سه ماهگی و ۶ ماهگی انجام شود.

این مسؤول ادامه داد: غربالگری، آزمون ساده ای است و این اقدام برای نوزادان به صورت OAE و AABR است که با دستگاه های کوچک و بدون درد و خطر، در شرایطی که نوزاد به آرامی استراحت می‌کند در مدت چند دقیقه انجام می شود.

وی، هدف از اجرای این طرح را شناسایی نوزادانی اعلام کرد که نیاز به ارزیابی بیشتر دارند و گفت: غربالگری نوزادان بسیار مهم است و اگر مشکل شنوایی نوزاد دیر رفع شود موجب تاخیر در رشد زبان او می شود که این نیز بر روی توانایی کودک برای یادگیری تحصیل و ارتباطات اجتماعی تاثیر می‌گذارد.

مدیر اداره بهزیستی شهرستان زنجان ادامه داد: در صورت تشخیص بهنگام افت شنوایی کودک می‌توان از ابزارهایی که به کودک کمک می کند تا به طور موفق ارتباط برقرار کند، بهره مند شد.

منافی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر سه مرکز غربالگری شنوایی نوزادان تحت نظارت بهزیستی شهرستان زنجان فعالیت می‌کنند و یک دستگاه تشخیص نیز جهت ارجاع کودکان برای مداخله و درمان، کاشت حلزون و سمعک در درمانگاه شهید مطهری زنجان مستقر است.

به گفته وی، با کارهای انجام گرفته طی ۶ ماهه اول امسال حدود ۲ هزار نوزاد غربالگری شنوایی شدند که  انجام این کار در تشخیص زود هنگام آسیب‌های شنوایی بسیار اثرگذار است.

مرتبط:

دلایل استفراغ خونی در نوزادان و کودکان

نکات مهم درباره استفاده از ضد آفتاب در نوزادان

درمان معجزه آسای زردی نوزادان با شیر خشت