ارتباط رنگ‌ها با احساسات

افراد در برابر رنگ‌های مختلف احساسات مختلفی از خود بروز می‌دهند. رنگ‌ها آن‌ها را به یاد تجربیات شخصی‌شان می‌اندازند. به‌خصوص در فعالیت‌های بازاریابی، رنگ‌ها تاثیر بسزایی دارند.رنگ‌ها نقش خیلی مهمی رو در زندگیمون ایفا میکنن حالا چه متوجه این نقش بشیم چه نشیم. رنگ‌ها میتونن را و احساسات ما تاثیر بذارن و حال و روزمون رو تغییر بدن. حتما شگفت زده میشی اگه متوجه معانی رنگ های مختلف و تاثیرات اون ها در زندگیت بشی.

 

طراحان خیلی وقته که متوجه تاثیرات شگفت انگیز رنگ ها در روحیه و احساسات آدمها شدن. رنگ یه وسیله برای ارتباطه مثلا از رنگ برای نشون دادن یه حس، یه عمل یا ایجاد یه واکنش ذهنی در افراد استفاده میشه. اگه به رنگ ها به اندازه کافی نگاه بشه بعضیهاشون ممکنه فشار خون رو زیاد کنن یا سوخت و ساز بدن رو زیاد کنن یا باعث خستگی چشم بشن. بعضیها آرامش دهنده هستن بعضی دیگه انرژی میدن، بعضیا نمیذارن تمرکز کنی و… . جدای از تاثیرات رنگ ها، گاهی اونها براساس تجربیاتمون یا فرهنگمون معانی مختلفی دارن مثلا ممکنه یه رنگ تو رو وصل کنه به یه خاطره ای در گذشته، یا  اینکه یه رنگی مثل سفید در بعضی کشورها نماد عزاداریه اما در کشور خودمون رنگ سیاه نماد عزاداریه.

 

 

رنگ‌ها نقش خیلی مهمی رو هم در هویت و اصالت برندها ایفا می کنند و میتونند با تحت تاثیر قرار دادن مشتری و درگیر کردن ذهنش او رو به سمت محصولات خاصی سوق بدهند. رنگ های گرم، سرد، روشن، تیره هر کدوم احساسات خاصی رو در ما برمی انگیزند. همینطور میتونند باعث خوشحالی، ناراحتی و غم و اندوه، گرسنگی یا آرامش ما بشند. بنابراین درک اثرات روانشناختی رنگ‌ها روی روحیه و احساسات خودت و دیگران لازم هست. در ادامه مطلب با ما همراه باش تا کمی با تاثیرات رنگ ها آشنا بشیم.

 

رنگ های گرم

رنگ های قرمز، زرد، نارنجی در یک گروه قرار دارند و همه رنگ های گرم هستند. رنگ های گرم باعث ایجاد حس خوشحالی و خوشبختی، خوشبینی و انرژی زیاد میشن. با این حال رنگ های زرد و نارنجی میتونه چشم ها رو تحریک و اذیت کنه.  بیایید یه نگاه دقیق تر به رنگ و تاثیرات اون بر احساسات و رفتارمون بندازیم.

قرمز

رنگ قرمز به شدت برانگیزاننده و هیجان آور و گرم است. گرم و ترین و محرک ترین رنگ در بین بقیه رنگ هاست. احساسات متضادی رو میتونه در ما ایجاد کنه. گاهی عشق و شورو اشتیاق رو در ما ایجاد میکنه و گاهی باعث عصبانیت میشه. قرمز تمایل و رغبت رو به چیزهای مختلف در ما زیاد میکنه و اشتها رو تحریک میکنه به همین دلیله که در رستوران ها و فست فودها از این رنگ بیشتر استفاده میشه. میتونه نشونه یه خطر هم تلقی بشه. در یک مطالعه روی تعدادی از افراد نشون داده شده که به علت برانگیزاننده بودن رنگ قرمز شرط بندی زیر لامپ های با نور قرمز رنگ ریسک خیلی زیادی برای طرفین خواهد داشت. همچنین این رنگ میتونه حس آزار دهنده و محدود کننده و سرکوب گر رو به همراه داشته باشه.

نمادی‌ست از: انرژی، جنگ، خطر، قدرت، اطمینان، همدردی، آرزو، عشق، خشم، جسارت، هیجان، سرعت، خونگرمی.
قرمز رنگ آتش و خون است. دید را به خود جلب می‌کند. به همین دلیل است که علائم رانندگی، علائم ایست و لوازم آتش‌نشانی معمولاً قرمز هستند. هم‌چنین برای تأکید بر موضوعات مهم در نوشته‌ و عکس خوب است. بنابراین می‌توانید از آن در پروژهای کاری استفاده کنید. این رنگ افراد را وادار به تصمیم‌گیری سریع می‌کند. در دنیای تبلیغات، رنگ قرمز برای برانگیختن احساسات و یا انرژی به‌کار می‌رود.

قرمز روشن نماد خوشی، همدردی، عشق است.
قرمز تیره نماد قدرت، اراده، خشم، برتری، شجاعت، عطش، نفرت، قهر است.
صورتی نمادی‌ست از احساس، عشق، دوستی.
حوزه‌های تجاری مناسب برای استفاده: صنایع غذایی، پوشاک، مد، ورزش، سرگرمی، سلامت، بازاریابی، روابط عمومی، خدمات اورژانسی، لوازم آرایشی و بهداشتی.

ارتباط رنگ‌ها با احساسات

نارنجی

نارنجی احساس سرزندگی و خوش بختی رو تحریک میکنه، دقیقا مثل قرمز توجه رو به خودش جلب میکنه اما به اندازه اون قدرت نداره

نمادی‌ست از: خوشی، آفتاب، اشتیاق، جذابیت، شادی، خلاقیت، اطمینان، موفقیت، دلگرمی، برانگیختگی، ارزانی، تهاجم، هالووین، سیاست.
نارنجی ترکیبی از انرژی قرمز و شادی زرد است. این رنگ باعث افزایش رسیدن اکسیژن به مغز و در نتیجه افزایش نیرو می‌شود. نمادی از غذای سالم است و باعث تحریک اشتها می‌شود. همانند قرمز، دید را به خود جلب می‌کند و در نتیجه می‌توانید از آن برای جلب توجه و تأکید بر موارد مهم استفاده کنید.

قرمز-نارنجی نماد آرزو، خشنودی، نفوذ، تهاجم است.
نارنجی تیره نماد حیله و بدگمانی است.
طلایی نماد روشنی، خرد، ثروت، کیفیت بالا است.
حوزه‌های تجاری مناسب برای استفاده: مدیریت/استخدام نیروی انسانی، آموزش‌ و پرورش، سرگرمی، ورزش، پذیرایی.

ارتباط رنگ‌ها با احساسات

 

قهوه ای

رنگ قهوه ای هم اثرات آرامبخشی داره. در رنگ آمیزی اتاق رنگ قهوه ای به تنهایی ممکنه حس خستگی رو منتقل کنه اما ترکیب رنگ قهوه ای با رنگ های شاد حس تازه ای رو میده. قهوه ای رنگ گرم و خنثی و راحتیه و حس امنیت و صمیمیت و خودمونی بودن رو به وجود میاره.

نمادی‌ست از: اعتماد به نفس، طبیعت، خاک، اعتبار، خلوص، پاییز، سرسختی.
قهوه‌ای نشان‌دهنده ثبات، ساختار و پشتیبانی است. این رنگ در چوب و چرم استفاده شده و باعث گرمابخشی و راحتی می‌شود.

قهوه‌ای روشن نماد دوستی و صداقت است.
قهوه‌ای تیره نماد ناراحتی و افسردگی است.
بژ نماد قابل اطمینان بودن، وفاداری و انظباط است.
حوزه‌های تجاری مناسب برای استفاده: جاده‌سازی، مالی، معدن، بوم‌شناسی.

ارتباط رنگ‌ها با احساسات

 

زرد

رنگ زرد به خیلی چیزا میتونه مربوط بشه از کسالت و خستگی گرفته تا تحریک پذیری و زودرنجی زیاد. بعضیا زرد رو برانگیزاننده و مشوق با انرژی زیاد میدونن. زرد روشن هم میتونه باعث اضطراب بشه.

نمادی‌ست از: خوشنودی، شادی، خرد، راحتی، ترس، گرسنگی، زندگی، خوش‌بینی، مبارزه.
زرد رنگ خورشید است. گرمابخش است و باعث سرخوشی و تحریک فعالیت‌های مغزی می‌شود. توجه را جلب می‌کند و به همین علت اغلب رنگ تاکسی‌ها زرد است. برای بهتر نشان دادن محصول و یا کارت تبریک خود از این رنگ استفاده کنید. ولی مواظب باشید: استفاده بیش از حد از رنگ زرد باعث اختلال در تمرکز می‌شود.

زرد روشن نماد خرد، تازگی و خوشنودی است.
زرد کدر نماد احتیاط، فرسودگی، بیماری و حسادت است.
حوزه‌های تجاری مناسب برای استفاده: وسایل کودک، صنایع غذایی، سرگرمی، تکنولوژی‌های جدید، صنعت اتومبیل و تجارت الکترونیک.

رنگ های خنک

پایه رنگ های خنک رنگ آبیه. این رنگ‌ها احساس زندگی و رویش بهاری رو ایجاد میکنن.

 

آبی

رنگ آبی باعث آرامش و خونسردی میشه. انسان تحت تاثیر این رنگ میتونه بسیار خلاق و کارآمد بشه. تحقیقات نشون میده کسانیکه در محیطی با رنگ آبی هستند بسیار آرام تر و خوشحال تر از کسانی هستند که در محیط قرمز زرد و حتی رنگ خنثی قرار دارند. رنگ آبی به خاطر آرامشی که ایجاد میکنه تمایل و رغبت به چیزهای مختلف رو در ما کم میکنه و حتی ممکنه اشتها رو هم کم کنه.

نمادی‌ست از: عمق، ثبات، اعتماد، وفاداری، معرفت، اعتماد به نفس، بینش، ایمان، حقیقت، صلح، قابل اعتماد بودن، احترام، افسردگی، ملالت، سردی، زمستان، محافظه‌کاری.
آبی رنگ دریا و آسمان است. اثر آرام‌بخشی دارد و باعث آرامش افراد می‌شود. آبی نماد هوشیاری و خرد است. همچنین می‌توان از آن برای نشان‌دادن دقت، مثلاً در محصولاتی با تکنولوژی بالا، استفاده کرد. آبی رنگی مردانه است.

آبی روشن نماد سلامت، درمان، آرامش، فهم، ملایمت است.
آبی تیره نماد دانش، قدرت، درستی، جدیت است.
حوزه‌های تجاری مناسب برای استفاده: داروسازی، علوم، انرژی، درمان، مدیریت/استخدام منابع انسانی، تبلیغات، مشاوره، قانون.

سبز

رنگ سبز ممکنه کمی برای بعضیها استرس رو زیاد کنه اما در حالت کلی رنگ سبز آرامبخش و با طراوت هست، خستگی و خواب آلودگی رو تشدید میکنه و باعث انفعال بیشتر میشه.

نمادی‌ست از: رشد، هماهنگی، تازگی، حاصل‌خیزی، امنیت، پول، بقاء، تجمل، خوش‌بینی، تندرستی، طبیعت، خونسردی، آرامش، بهار، صداقت.
سبز رنگ طبیعت است و قدرت شفا‌بخشی دارد. به بهبود دید کمک می‌کند. نماد آزادی است و برای انتشار امنیت و پیام‌های مثبت مناسب است. از سبز تیره به عنوان رنگ محصولات و پیام‌ها در حوزه‌ی مالی استفاده کنید.

سبز مایل به زرد نماد ناخوشی، بزدلی، ناسازگاری است.
سبز تیره نماد زیاده‌خواهی، طمع، حسادت است.
سبز زیتونی نماد صلح است.
حوزه‌های تجاری مناسب برای استفاده: داروسازی، علوم، مدیریت و استخدام نیروهای انسانی، گردشگری.

بنفش

این رنگ باعث راحتی و آسودگی ذهنه و هر کسی که از این رنگ استفاده کنه شخصیت قوی داره و حال و هوای اسرار آمیز و مبهمی رو ایجاد میکنه.

نمادی‌ست از: وفاداری، قدرت، نبوغ، تجمل، طمع، ثروت، افراط، خرد، بزرگی، استقلال، خلاقیت، راز، جادو، وقار.
بنفش ترکیبی از پایداری آبی و انرژی قرمز است. تحقیقات نشان می‌دهد به‌طور تقریبی ۷۵ درصد از کودکان رنگ بنفش را به دیگر رنگ‌ها ترجیح می‌دهند. بنفش ملایم برای طرح‌های زنانه مناسب است.

بنفش روشن نماد احساس عاشقانه و احساسات نوستالژیک است.
بنفش تیره نماد دلتنگی، غمگینی، ناامیدی است.
حوزه های تجاری مناسب برای استفاده: ستاره شناسی، یوگا، درمان، معنویت.

 

رنگ های ملایم

صورتی

رنگ صورتی تسکین دهنده و آرام کننده است. جز دسته رنگ های ملایم هست که حالتی رویایی و خیال انگیز رو انتقال میده. در یک پژوهش وقتی که سلول های زندانیان به رنگ صورتی رنگ آمیزی شد نتیجه این بود که زندانیان خشونت و خصومت کمتری داشتند و کمتر پرخاش میکردند. حتی گاهی تیم ها رختکنی را که در اختیار تیم حریف قرار می دادند رو صورتی رنگ میکردند و معتقد بودند که این رنگ اون ها رو منفعل میکنه.

رنگ های خنثی

سفید

رنگ سفید با پاکی و بی گناهی، خلوص و معنویت در ارتباطه. محیط با رنگ سفید میتونه آرامبخش و تسکین دهنده و ترمیم کننده باشه. اما اگه رنگ سفید غلیظ و خشن باشه میتونه باعث اذیت و تحریک پذیری و سردرد هم بشه.

نمادی‌ست از: روشنی، خوبی، پاکی، خلوص، کمال، تازگی، صلح، سادگی، برف، سردی.
برخلاف سیاه، رنگ سفید حاوی پیام مثبت است. این رنگ در سادگی محصولاتی با تکنولوژی بالا مؤثر است و خلوص آن می‌تواند در سازمان‌های خیریه استفاده شود. به دلیل استفاده آن در خدمات مربوط به سلامت، می‌توانید در زمینه‌ی پزشکی و برای نشان‌دادن امنیت از آن استفاده کنید.
حوزه‌های تجاری مناسب برای استفاده: دارویی، علوم، محصولات با تکنولوژی بالا.

 

مشکی

مشکی رنگ شیک و باکلاسیه و در هر زمان و موقعیتی قابل استفاده است بعلاوه کاملا هم میتونه دلگیر و غم افزا باشه. میتونه نماد دنیای ناشناخته هم باشه

نمادی‌ست از: قدرت، وقار، رسمیت، مرگ، خباثت، راز، افسردگی، ناخوشی، شب.
ما اغلب رنگ سیاه را به ترس و مرگ ربط می‌دهیم. در استفاده از آن در طرح خود دقت کنید، زیرا دید منفی را القاء می‌کند. این رنگ همچنین رسمی و شیک است. رنگ سیاه در ترکیب با رنگ‌های روشن، رنگ نافذی را ایجاد می‌کند.
حوزه‌های تجاری مناسب برای استفاده: جاده‌سازی، مالی، معدن، نفت، لوازم آرایشی، تولید.

 

 

رنگ های خنک مثل آبی یا سبز یا بنفش باعث میشن فضای اتاق بزرگتر به نظر بیاد پس اگه اتاقت کوچیکه این رنگ‌ها برای رنگ آمیزی بسیار مناسب هستند در مقابل رنگ های گرم مثل قرمز، نارنجی و زرد فضای اتاق رو کوچیک تر از چیزی که هست نشون میدن.

مرتبط:

رنگ‌ را به اتاق کودک هدیه دهید

رنگ های تاثیرگذار بر هوش کودک