فرهنگ‌سازی با ایجاد خاطره‌ای شیرین در ذهن کودکان

یک کارگردان تئاتر گفت: شادابی ایجاد شده برای کودکان و فرهنگ‌سازی بعد از اجرای تئاتر نیز ادامه دارد.

ساسان قجر  به مناسبت روز جهانی کودک و در رابطه با کار در حوزه تئاتر برای کودکان، اظهار کرد: تئاتر به دلیل زنده بودن آن، تاثیر بیشتری در کودکان و فرهنگ‌سازی برای آن‌ها دارد.

وی افزود: در چند سالی که برای کودکان کار انجام داده‌ام بازتاب‌های خوبی نیز دریافت کرده‌ام و در اجرای تئاتر برای کودکان سعی کرده‌ایم؛ به‌گونه‌ای باشد که پدران و مادران نیز همراه کودکان خود برای تماشای تئاتر حضور داشته ‌باشند.

این کارگردان تئاتر زنجانی تصریح کرد: شادابی و نشاطی که در تئاتر برای کودکان به وجود می‌آید همراه آن‌ها به محیط بیرون نیز راه می‌یابد و با توجه به بازتاب‌هایی که از خانواده کودکان دریافت کرده‌ایم کودکان به اجرای نمایش‌ها در خانه و یادآوری اصولی که فرا گرفته‌اند به اعضای خانواده می‌بپردازند.

قجر در رابطه با تاثیر تئاتر در فرهنگ‌سازی و تربیت کودکان، ادامه داد: بسیاری از اصول و خاطرات در ذهن کودکان باقی می‌ماند و وقتی یک سری اصول را در دوران کودکی همراه با خاطره‌ای شیرین فرا می‌گیرند در بزرگ‌سالی و تربیت آن‌ها نیز موثر می‌باشد.

این کارگردان زنجانی عنوان کرد: تربیت مسئله‌ای است که به مرور زمان خود را نشان می‌دهد و آشنایی و ورود افراد از دوران کودکی به تئاتر باعث آشنایی و ماندگاری این هنر در بین نسل‌ها و اصلاح فرهنگی بین خانواده‌ها می‌شود.

کارگردان تئاتر زنجانی بیان کرد: در داستان‌هایی که برای اجرای کودکان در نظر می‌گیریم، سعی کرده‌ایم که نکات منفی مانند خشونت را حدف کنیم و بخشش و مهربانی را به آن اضافه کنیم.

وی در رابطه با تاثیر کار برای کودکان در اجرا کننده نیز اظهار کرد: کودکانی که تئاتری را تماشا می‌کنند بازیگران آن را می‌شناسند و به همین دلیل همواره اجراکنندگان نیز با توجه به اینکه ممکن است کودکان آن‌ها را بشناسند همواره به رعایت اصولی که در نمایش به آن پرداخته‌اند، می‌پردازند.

قجر با بیان اینکه در این روزها نیز در مواجهه با کودکان در بیرون، کودکان خواستار اجرای تئاتر هستند، خاطرنشان کرد: با وجود ویروس کرونا نیز به دنبال ایجاد یک محیط امن با رعایت پروتکل‌ها برای حضور کودکان بودیم ولی شرایط آن در استان وجود نداشت و اهالی تئاتر نیز دل‌شان برای خنده‌ها، نگاه‌ها، انتقادات و حضور تماشاگران در سالن و ایجاد شور و نشاط تنگ شده ‌است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

طرح‌های کتابخوانی برای رشد خودآگاهی و خودباوری کودکان