ناشران دولتی امروز سهمی در بازارکتاب کودک ونوجوان

ناشران دولتی امروز چه سهمی در بازار کتاب کودک و نوجوان دارند؟

 

ناشران دولتی

 

روشن‌ترین نشانه که برای کاهش شدید جایگاه ناشران دولتی می‌توان ذکر کرد، فهرست ناشرانی است که پیش‌تر در بازار کتاب کودک و نوجوان فعال بودند، اما حالا با این بازار خداحافظی کرده‌اند.

سید‌علی کاشفی خوانساری، نویسنده و پژوهشگر، در یادداشتی درباره وضعیت کتاب کودک و نوجوان و نقش ناشران دولتی و خصوصی در این بازار می‌نویسد:

در یادداشت‌های قبلی نوشته بودم که ناشران دولتی دیگر از جایگاه خاصی در صنعت نشر کتاب کودک و نوجوان برخوردار نیستند و یا اینکه اصلاً به دلیل عدم مطابقت و تبعیت از قواعد بازار، ناشر حرفه‌ای ادبیات کودک و نوجوان محسوب نمی‌شوند. هفته پیش در جمع دوستانه سه ناشر کتاب کودک و نوجوان حضور داشتم و آنها حرف آن یادداشت را پیش کشیدند و گفتند برخلاف نظر من، هنوز هم در چرخه نشر کتاب کودک و نوجوان ناشران دولتی حرف اول را می‌زنند و مانع اصلی رشد این حوزه و فعالیت ناشران خصوصی هستند. حال در این نوشته می‌کوشم به شکل عینی جایگاه ناشران دولتی را در نظام نشر کتاب کودک و نوجوان بررسی کنم.

حدود ۵۰۰ ناشر به شکل تقریباً جدی در حوزه کتاب کودک و نوجوان به فعالیت مشغولند و ناشر کوچک، متوسط، بزرگ و یا خیلی بزرگ کتاب کودک و نوجوان محسوب می‌شوند. از این تعداد حدود ۳۰۰ ناشر در بخش کودک و نوجوان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران غرفه می‌گرفتند و حدود ۱۰۰ ناشر هم به این ناشران نمایندگی می‌دادند و یا در غرفه تجمیعی حاضر می‌شدند.

ابتدا باید ببینیم ناشران دولتی و با بودجه عمومی در این کمیت چه سهم و جایگاهی دارند. به نظر من بعید است بیش از ۲۰ ناشر فعال دولتی کودک و نوجوان را بتوانیم نام ببریم. ناشران بزرگ تخصصی کودک، کانون، انتشارات مدرسه و انتشارات تربیت هستند. ناشران بزرگ بخش عمومی که در حوزه کودک و نوجوان هم فعالیت جدی دارند علمی و فرهنگی، سوره مهر و به‌نشر هستند. به اینها چند ناشر دیگر را هم می‌توان افزود: امیرکبیر، هرمس، سروش، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، بوستان کتاب، دارالحدیث، جمکران، نشر شهر، جامعةالقرآن.

تا اینجا ۱۵ ناشر را نام برده‌ایم. آیا شما ناشر دولتی دیگری را سراغ دارید که به طور متوسط حداقل سالی ۲۴ عنوان کتاب کودک منتشر کرده باشد تا آن را از جرگه ناشران کوچک خارج کنیم و در میان ناشران متوسط این حوزه جای دهیم؟ ناشران بزرگ و خیلی‌بزرگ پیشکش.

ناشرانی که نام بردیم از نظر تعداد کتاب‌های چاپ اول و تجدید چاپ، از نظر سهم فروش در کتابفروشی‌ها، گرفتن جوایز ادبی، راه یابی به فهرست کتاب‌های مناسب، سهم در نقد و بررسی‌های مجلات تخصصی و ادبی، متراژ غرفه در نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه‌های استانی، میزان فروش در طرح‌های تابستانه و پاییزه کتاب و … چه جایگاهی دارند؟ بعید است هیچ‌کس هیچ‌کدام از این ناشران را جزو ۱۰ ناشر برتر و موفق بازار امروز کتاب کودک بداند.

پس به گمانم باید پذیرفت که بیش از ۲۰ ناشر جدی غیرخصوصی در حوزه کتاب کودک نمی‌توان یافت. تا جایی که می‌بینیم و خبر داریم از انتشارات تربیت و نشر شهر جز نام و خاطره‌ای برجای نمانده است. سروش و امیرکبیر هم سال‌ها چنین وضعیتی داشتند و حالا گویا نشانه‌های حیات در آن‌ها مشاهده می‌شود. بسیاری از نشرهای دیگر هم چنین وضعیتی دارند. سوره مهر از نظر کمی و کیفی فعال است و کتاب‌هایی با موضوعات خاص و برای مخاطبان خاص خود منتشر می‌کند. انتشارات مدرسه هم همین‌طور اما عمده برتری آن در کتاب‌های فوق درسی و پژوهشی‌اش در حوزه تعلیم و تربیت است. کانون پرورش فکری هم پس از وقفه‌ای طولانی تلاش‌های جدیدی را آغاز کرده است، اما با دوران اوج خود فاصله نجومی دارد. علمی و فرهنگی و به‌نشر که متمول‌ترین ناشران غیرخصوصی‌اند، از نظر کمی و کیفی اوضاع به نسبت بهتری از سایر همگنان دارند. با این حال نمی‌توان آنها را هم جزو ۱۰ ناشر مهم بازار کتاب کودک گنجاند.

 

منبع: https://www.ghatreh.com

مرتبط:

فروشگاه اینترنتی محصولات کانون پرورش فکری راه اندازی شد

نمایشگاه کتاب اندونزی مجازی افتتاح شد

مشکلی اساسی در تدوین کتاب‌های درسی