پیش‌بینی نزدیک‌بینی بیش از ۵۰ درصد مردم دنیا

رئیس انجمن اپتومتری خراسان رضوی گفت: استفاده از تکنولوژی‌های جدید چون گوشی تلفن همراه و رایانه دنیا را با سونامی نزدیک‌بینی روبه‌رو کرده است.

سعید شاهپری اظهار کرد: آمار پیش‌بینی نزدیک‌بینی در آینده در برخی کشورهای آسیایی تا ۹۰ درصد نیز تخمین زده شده است.

وی به قانون «۲۰-۲۰-۲۰» اشاره و بیان‌کرد: طبق این قانون به ازای هر ۲۰ دقیقه کار با دستگاه‌هایی چون رایانه، تب‌لت، گوشی تلفن همراه و… چشم بایستی ۲۰ ثانیه به نقطه‌ای دورتر که تقریبا در فاصله ۲۰ فوتی از فرد قرار دارد، نگاه کند تا آسیب‌های وارده مانند نزدیک‌بینی ،تنبلی چشم و…. به حداقل ممکن برسد.

شاهپری از اجرای طرح غربال‌گری تنبلی چشم کودکان با مشارکت سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: امسال به روال سال‌های قبل این طرح اجرایی شده است اما به خاطر شیوع کرونا مراجعه به مهدهای کودک و سایر مراکز از دستور کار خارج شده است. در حال حاضر سطح یک غربال‌گری در سطح شهر مشهد با همکاری دفاتر اپتومتری برای کودکان ۳ تا ۶ سال در حال اجراست. متقاضیان بهره‌مندی از خدمات غربالگری تبلی چشم با در دست داشتن کارت ملی و شناسنامه می‌توانند به ۷۰ مرکز داوطلب ارائه دهنده خدمات اپتومتری که آدرس آن‌ها در پایگاه اینترنتی انجمن اپتومتری به آدرس kao.ir در دسترس است، مراجعه کرده و از خدمات غربال‌گری سطح یک استفاده کنند.

وی با اشاره به رقم ویزیت ۸۰۰۰ تومانی غربال‌گری تنبلی چشم بیان کرد: البته در مناطق کم برخوردار حاشیه شهر انجام این خدمات با حمایت بهزیستی کاملا به صورت رایگان در دست انجام است. بعد از معاینه اولیه کودکانی که نیاز به استفاده از عینک یا سایر اقدامات درمانی داشته باشند، این افراد خدمات سطح دو را دریافت می‌کنند.

رئیس انجمن اپتومتری خراسان رضوی معاینات غربال‌گری تنبلی چشم را بسیار مهم خواند و افزود: تنبلی چشم اگر قبل از ۷ سالگی شناسایی شود، به سادگی قابل درمان خواهد بود اما اگر از این سنین طلائی عبور کنیم، تقریبا امکان ایجاد دید واقعی از بین خواهد رفت چرا که مغز در این دوران به تکامل می‌رسد و با این دید ناقص تطابق پیدا می‌کند و بخشی از سلول‌های مغزی تکامل نیافته و از بین می‌رود.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، وی به آمار شیوع تنبلی چشم در جوامع مختلف اشاره کرد و گفت: در اکثر جوامع تنبلی چشم ۵ درصد جمعیت را در بر می‌گیرد. این رقم در کشور ما به واسطه اجرای طرح‌های غربال‌گری سالانه که از ۲۴ سال پیش آغاز شده است، به چیزی کمتر از ۲ درصد در جمعیت زیر ۲۵ سال رسیده است.

مرتبط:

بینایی سنجی یا اپتومتری یک قسمت از معاینات کامل چشم