مقابله با چاقی دانش آموزان با اجرای طرح کوچ در مدارس فارس

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش فارس از اجرای طرح کوچ با هدف کنترل وزن و چاقی دانش آموزان در سراسر استان خبر داد.

احمدعلی قهرمانی چهارشنبه ۲۶ شهریور در دومین نشست هم اندیشی و توجیهی اجرای طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان با عنوان اختصاری (کوچ) که با حضور رؤسای ادارات، معاونین پرورشی و تربیت بدنی و کارشناسان و کارشناس مسئولان سلامت و تربیت بدنی مناطق ۵۹ گانه استان  به صورت وب کنفرانس برگزار شد، افزود: در دهه‌های اخیر بیماری‌های غیر واگیر از قبیل مشکلات قلبی- عروقی و … در بسیاری از کشورها به شدت افزایش یافته است.

او با اشاره به دلایل افزایش بیماری‌های غیر واگیر افزود: با توجه به پیشرفت‌های اقتصادی، اجتماعی و زندگی شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع، تغییرات سریعی در الگوی غذایی و سبک زندگی جوامع بشری ایجاد شده و آمارهای مختلف نشان می‌دهد که اضافه وزن و چاقی دانش آموزان به عنوان یک عامل خطر و زمینه ساز بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت نوع ۲، فشارخون بالا، مشکلات قلبی -عروقی و … در بسیاری از کشورها به مرز هشدار رسیده است.

به گفته‌ی معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش فارس، با توجه به مطالعه کاسپین حدود ۲۱ درصد کودکان و نوجوانان ایران دچار اضافه وزن و یا چاقی هستند.

او خواستار مطالعه دقیق دستورالعمل اجرای طرح کوچ   شد و عنوان کرد: درراستای سند تحویل بنیادین آموزش و پرورش و اجرای بسته تحولی این سند در سال تحصیلی جدید، با هدف کاهش وزن دانش آموزان با استفاده از ظرفیت مدیران، معاونین، انجمن اولیا، معلمان، مراقبان سلامت و دبیران تربیت بدنی وهمراهی سایر نهادها و ارگان‌ها این طرح عملیاتی خواهد شد.

قهرمانی به زمان شروع طرح نیز اشاره کرد و افزود: اجرای طرح (کوچ) از هفته تربیت بدنی آغاز و اختتامیه آن در هفته سلامت برگزار خواهد شد و امیدواریم با اجرای آن به سلامت دانش آموزان و افزایش آگاهی آنها برای ترویج زندگی سالم و فعال کمک کنیم.

آیت الله دهقان، رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز به تشریح جزئیاتی دیگر از طرح (کوچ) پرداخت و از ایجاد ظرفیت لازم در سامانه سناد برای بارگذاری مشخصات وزن و قد دانش آموزان خبر داد و گفت: ما در ابتدا باید تغییر نگرش خانواده‌ها و اولیای دانش آموزان را نسبت به ضرورت آموزش‌های تربیت بدنی  و سلامت مد نظر قرار دهیم.

دهقان با اشاره شرایط خاص سال تحصیلی جدید به دلیل شیوع کرونا افزود: یاری خانواده‌ها و عموم مردم در شرایط فعلی بسیار حائز اهمیت است بنابراین باید با آگاه کردن مردم و اولیاء در زمینه‌های سلامت و تربیت بدنی و اهمیت این دو حوزه، آنها را به کمک بگیریم.

محمدعلی زارعی، رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز با اشاره به اهداف و اهمیت اجرای طرح (کوچ)، بر دو مولفه تغذیه و تحرک بدنی و تاثیر آن بر سلامت دانش آموزان تاکید کرد.

او با بیان اینکه تغذیه نامناسب و کم تحرکی از مهترین عوامل در ابتلا به بیماری‌های واگیر است، از عزم وزارتخانه آموزش و پرورش برای مقابله با این پدیده خبر داد.

زارعی در همین رابطه گفت: وزارت آموزش و پرورش به ویژه معاونت تریبت بدنی و سلامت با ادارات  زیر مجموعه خود همچون سلامت و تندرستی و تربیت بدنی با احساس مسئولیت در تضمین سلامت نسل آینده، طرح کوچ را عملیاتی خواهد کرد.

این مقام مسئول افزود: ما با همت و اراده کارشناسان و کارکنان ادارات و اجرای  یک کار منسجم تیمی ، مصمم هستیم ضمن افزایش آگاهی عوامل سهیم و موثر اعم از دانش آموزان و خانواده‌های آنها، معلمان و کارکنان و تمامی ذینفعان به ویژه مراقبین پر تلاش سلامت و دبیران محترم تربیت بدنی، با ترویج سبک زندگی سالم و فعال، زمینه تحقق شعار «دانش آموز سالم، مدرسه سالم و جامعه سالم» را مهیا کنیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

شمار کودکان مبتلا به چاقی ۳ برابر شد

تاثیر چاقیِ مادران باردار بر رشد مغزی کودک

علاج چاقی کودکان کشف شد