فقر _عامل معتاد شدن کودکان خیابانی

یک مددکار اجتماعی حوزه اعتیاد کودک و خانواده گفت: ریشه بسیاری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی دنیای امروز در سایر جوامع دنیا را در معضلی به نام فقر باید جستجو کرد.

حسین میر  اظهار کرد: وقوع انواع کودک‌آزاری، افزایش جرائم اجتماعی، کاهش سن اعتیاد و گرایش افراد به ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی را می‌توان از جمله تبعات افزایش معضل کودکان کار و خیابانی برشمرد.

وی ادامه داد: کارشناسان حوزه اجتماعی، عامل فقر و نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی را ازجمله مواردی عنوان می‌کنند که روز به روز بر تعداد کودکان کار و خیابانی می‌افزایند.

میر با اشاره به این‌که بخش گسترده‌ای از فشار اقتصادی خانواده در مناطق محروم و محله‌های فقیرنشین، امروز بر روی شانه دختران و پسران کوچک و کوتاه‌قامتی است که علی‌رغم استعداد و هوش خوبی که دارند بی‌سوادند و به اموری مانند گدایی، دست‌فروشی، شیشه‌پاک‌کنی و اسفند دود کردن و سایر مشاغل کاذب و آسیب‌زننده مشغول هستند، عنوان کرد: از طرف دیگر ورود کودکان به دنیای کار، تنها در اشتغال آن‌ها به مشاغل ناایمن خلاصه نمی‌شود بسیاری از این کودکان در مناطق مختلف دنیا، علاوه بر بازماندگی از تحصیل، گرفتار معضل اعتیاد می‌شوند و علی‌رغم کم سن و سالی خود مشکلات بسیاری چون کارتن‌خوابی را لمس می‌کنند.

این مددکار اجتماعی حوزه اعتیاد کودک و خانواده  تأکید کرد: ریشه بسیاری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی دنیای امروز در سایر جوامع دنیا را در معضلی به نام فقر باید جستجو کرد.

وی تصریح کرد: عامل اصلی اجبار کودکان به کار و رشد معضل کودکان کار در شرایط فعلی، فقر حاکم بر خانواده‌های آن‌هاست.

میر افزود: بر اساس مشاهدات میدانی و تحقیقات پژوهشگران و فعالان اجتماعی در رابطه با افزایش معضل کودکان کار، این آسیب اجتماعی به دلیل ضعف مالی والدین در تامین نیازهای حداقلی اعضای خانواده است و در این میان کودکان مجبور به کار می‌شوند.

این مددکار اجتماعی ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین عوامل فقر در کشور، رشد معضل اعتیاد است و آن‌طور که کارشناسان می‌گویند معضل فقر تأثیر چشمگیری در گرایش افراد به مصرف مواد مخدر دارد و این امر بر کسی پوشیده نیست.

وی در بیان علل گرایش کودکان به مصرف مواد مخدر اظهار کرد: علت اصلی گرایش برخی از کودکان به اعتیاد، به دلیل حضور در خانواده‌ای است که پدر یا مادر معتاد دارد و گاهی برای خریدوفروش و جابجایی مواد مخدر، فرزند خود را مورد سوءاستفاده قرار می‌دهند.

میر افزود: کودک با وجود والدین معتاد، بیشتر در معرض گرایش به مصرف مواد مخدر قرار دارد، زیرا همان‌طور که گفته شد برخی از پدران و مادران معتاد، خرید مواد مخدر را به کودک خود می‌سپارند و در چنین شرایطی، احتمال اینکه کودک با کنجکاوی خود به مصرف مواد مخدر سوق پیدا کند زیاد خواهد بود.

این مددکار اجتماعی بیان کرد: عامل دیگری که در معتاد شدن کودکان و به‌ویژه کودکان کار و خیابانی تأثیر قابل‌توجهی دارد، موضوع محیطی است که کودک در آن رفت‌وآمد می‌کند و همچنین افرادی که کودک در جریان ارتباط با آن‌ها به مصرف مواد مخدر روی می‌آورد.

وی عنوان کرد: پردازش مسئولان به حل‌وفصل کردن مشکلات معیشتی خانواده‌هایی که فرزند خود را برای کسب درآمد راهی خیابان‌های شهر می‌کنند و شروع یک برنامه‌ریزی منسجم برای فرهنگ‌سازی پایبندی خانواده‌ها در رعایت حق کودکان، می‌تواند بخش گسترده‌ای از معضل کودکان کار و خیابانی را حل کند.

میر تأکید کرد: با توجه به شواهد موجود پیداست که کنترل و مهار آسیب‌های اجتماعی، باید با حمایت از کودکانی انجام شود که به دلیل فقر اقتصادی و فرهنگی حاکم بر بنیان خانواده، مجبور به کار می‌شوند، لذا باید از ورود آن‌ها به دنیای اشتغال جلوگیری کرد.

این مددکار اجتماعی تصریح کرد: وجود یک بازوی حمایتی قابل‌اطمینان و برنامه‌ریزی دقیق برای توانمندسازی خانواده‌های نیازمند و کودکانی که در این‌گونه خانواده‌ها زندگی می‌کنند، می‌تواند در کنترل و کاهش معضلات اجتماعی تأثیر چشمگیری داشته باشد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

جهانی با ۱۵۲ میلیون کودک کار و خیابانی