“بوی ماه مهر” این بار از نیمه شهریور آمد/جبر کرونا بر تمدید فاصله‌ها

امسال به دلیل شیوع کرونا این مهمان ناخوانده شور و شوق فرارسیدن مدارس جای خود را به اضطراب و نگرانی داده و امان از نگاه ‌نوآموزان که عاری از شیطنت‌ها و شادی‌های کودکانه است.

همه سال وقتی در این ایام قرار می‌گرفتیم هیاهوی خیابان‌ها و بازار لوازم‌التحریر دیدنی بود، درست مانند اسفند که همه در تب و تاب فرارسیدن سال جدید هستند؛ اما امسال به دلیل شیوع کووید۱۹ این مهمان ناخوانده شور و شوق فرارسیدن مدارس جای خود را به اضطراب و نگرانی داده و امان از نگاه ‌نوآموزان که عاری از شیطنت‌ها و شادی‌های کودکانه است.

همزمان با شیوع ویروس کرونا از اسفند ماه سال۹۸، به جهت پیشگیری از گسترش این ویروس و تامین سلامت دانش‌آموزان مدارس و آموزش حضوری تعطیل شد و آموزش‌ دانش‌آموزان در قالب جدید یعنی در فضای مجازی دنبال شد.

اما اکنون بعد از گذشت حدود ۶ ماه مجدد فصل مهر و بازگشایی مدارس فرارسیده بنابر تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا آموزش دانش‌آموزان تحت شرایط خاصی انجام می‌گیرد.

می‌توان گفت امسال برای نخستین بار سال تحصیلی در حالی آغاز شد که نگرانی اولیا به مراتب بیشتر از دانش‌آموزان است.

اما همچنان متولیان آموزش و پرورش با تاکید اعلام می‌کنند که برنامه‌ریزی‌های لازم برای تداوم آموزش‌ها چه به صورت مجازی و چه صورت حضوری انجام گرفته و علاوه‌بر این تدابیر بهداشتی لازم برای حضور دانش‌آموزان اندیشیده شده است.

«مریم» مادر ارغوان، یکی از دانش‌آموزان پایه دهم که دانش‌آموز خود را برای حضور در مدرسه همراهی کرده در حالیکه ماسک دارد و مدام به دخترش دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت فاصله را تاکید می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، می‌گوید: نگران‌ به خطر افتادن سلامت فرزندم هستم ایکاش آموزش‌ها همچنان مجازی ادامه پیدا کند تا دغدغه‌ای دیگر به دغدغه‌هایمان اضافه نشود.

اما ارغوان می‌گوید: من هم از حضور در مدرسه می‌ترسم اما خب این مدت با در خانه ماندن واقعا حوصله‌ام سر رفته و دلم می‌خواهد که شرایط هر چه زودتر به حالت قبل برگردد تا بدون دغدغه و مهم‌تر از همه بدون ماسک و الکل در کلاس حضور پیدا کنم.

اما حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اصل را بر آموزش حضوری گذاشتیم مگر نتوانیم پروتکل را رعایت کنیم، گفته است: در شرایطی هستیم که پایانی برای زمان اتمام کرونا اعلام نمی‌شود و مشخص نیست. باید در عین اینکه به زندگی ادامه می دهیم پروتکل ها را رعایت کنیم و مراقب باشیم. نمی توانیم در خانه بنشینیم. از آن سو فاصله طولانی با مدرسه می‌تواند موجب بروز فشارهای روحی و عصبی شود و بیماری‌های جسمی نیز آنها را تهدید کند.

وی درباره اقدام برخی مدارس برای اخذ رضایت‌نامه مسئولیت سلامت از اولیا برای برگزاری حضوری کلاس‌ها گفت: قطعا درست نیست. دریافت رضایت نامه خطاست و اگر بدانیم کدام مدرسه چنین کاری کرده است برخورد می‌کنیم. این تصمیم موردی و شخصی بوده است و این رضایت نامه‌ها بی اثر است. اگر مدرسه‌ای راسا به صلاح دید خودش اقدام کرده باشد حتما غلط است.

ارسلان زارع، استاندار گیلان نیز امروز در آیین بازگشایی نمادین مدارس گفت: در سال تحصیلی جدید همچنان نیازمند استمرار کوشش معلمان و اولیای مدارس برای انجام فعالیت‌های آموزشی با وجود کرونا هستیم. البته برنامه‌ریزی‌های دقیقی به منظور انجام این فعالیت‌ها همراه با ویروس کرونا صورت گرفته و پروتکل‌های بهداشتی سختگیرانه‌ای طراحی و به مرحله اجرا گذاشته شده است.

محمد رحمتی، مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه هر روز مدارس بعد از حضور دانش‌آموزان ضدعفونی می‌شوند، گفت: از اولیای دانش‌آموزان هم تقاضا داریم که دانش‌آموزان را بدون ماسک راهی مدرسه نکنند و اگر دانش‌آموزی هم از سلامت کامل برخوردار نیست نیازی به حضور در مدرسه ندارد؛ به جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی ساعت کلاس‌ها نیز از ۹۰ دقیقه به ۳۵ دقیقه کاهش یافته تا فضای کلاس تهویه شود.

آذر صابر، کارشناس ارشد مشاوره کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دغدغه و نگرانی اولیا از حضور دانش‌آموزان در مدارس طبیعی و به جاست اما باید به این امر هم توجه کنیم که «مدرسه» مهم‌ترین اجتماع کودکان و نوجوانان تا قبل از سن قانونی است و اهم شخصیت اجتماعی کودکان در این فضا شکل می‌گیرد و پرورش می‌یابد.

وی با بیان اینکه سلامت روانی کم اهمیت‌تر از سلامت جسمی کودکان و نوجوانان نیست، افزود: دانش‌آموز با حضور در مدرسه، ضمن فراگیری فعالیت‌های آموزشی انجام کار تیمی را نیز می‌آموزد لذا به عقیده من نباید دانش‌آموزان را از حضور در اجتماع کوچک‌شان محروم کنیم بلکه با انتقال درست دستورالعمل‌های بهداشتی به آنان، آستانه تحمل‌شان را برای مواجه با سختی‌ها افزایش دهیم.

شاید امسال خبری از ترانه‌های نوستالژیک “بوی ماه مهر” و “یار دبستانی من” نباشد یا کوچه و پس کوچه‌های شهر خالی از شادی‌های راه مدسه باشد و به عبارتی مهر امسال با رنگ و بویی متفاوت‌تر از سالیان گذشته خیلی زودتر آمده اما قطعا سلامت آینده‌سازان این کشور که قرار است مدیران فردای ما باشند به قدری با ارزش و اهمیت است که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در اولویت امور قرار می‌گیرد؛ بر این اساس باید با توجه به شرایط موجود ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دانش‌آموزان را از این اجتماع‌شان دور نکنیم تا مبادا نسل دانش‌آموزان کرونا نسل دانش‌آموزان منزوی و گوشه‌گیر باشد.

جبر کرونا بر تمدید فاصله‌ها

سلامت فرزندان ما در اولویت قرار دارد اما باید به این امر هم توجه کنیم که نباید دانش‌آموزان را از حضور در فضایی که فقط همسن و سالانشان قرار دارند دور کنیم، به جای اینکه “ماهی را در اختیارشان بگذاریم باید ماهیگیری را به آنان آموزش دهیم” و آگاهی آنان را در مراقبت از خودشان بالا ببریم، این موضوع را به عنوان یکی از اصول تربیتی مدنظر قرار دهیم و آنان را نترسانیم.

برای دانش‌آموزان این برهه شاید دیگر زنگ تفریح مدارس به شوق پچ پچ‌های دوستانه در گوشه گوشه حیاط مدرسه یا بازی‌های گروهی و از سر ذوق نواخته نشود بلکه فرصتی باشد که به جبر کرونا برای تمدید فاصله‌ها و تهویه هوا ایجاد می‌شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

بچه ها به ایستگاه مدرسه رسیدند، بر رعایت پروتکل‌ها باید نظارت شود