۱۰ دلیل رفتار نامناسب کودکان و راه برخورد با آن

والدین باید علت رفتار نامناسب کودکان را بشناسند و به اصلاح الگوهای تربیتی کودک خود بپردازند.

گاهی رفتار نامناسب کودکان برای والدین غیرقابل تحمل می شود و در مواقعی والدین رفتار نامناسبی را با کودکان خود انجام می دهند که آثار بدی بر رشد آنها بر جای می گذارد که در این زمان بهتر است والدین دلیل بدرفتاری کودک خود را بشناسند و روش مناسبی را برای رفع آن در پیش گیرند.

رفتار نامناسب کودکان

چه عواملی موجب رفتار نامناسب کودکان می شود

این کامل بعید است که والدین از رفتار نا مناسب کودکان شان احساس خوشایندی داشته باشند و با این وجود دائما در این فکر هستند که چگونه بتوانند این عادات بد و ناخوشایند را از فرزندانشان دور کنند. شاید فاکتورهای نامعلومی وجود داشته باشند که بتوانند در ایجاد این این رفتارهای بد و نامناسب موثر باشند .برخی از فاکتورهای احتمالی وجود دارند که می توانند سبب این عادات نامناسب ونامطلوب در فرزندانمان شوند . این فاکتورهای مهم عبارتند از :
۱- کنجکاوی
احساس تمایل گرایانه کودکان برای شناختن دنیای اطرافشان، می تواند احساس عجیب و غریبی در آنها ایجاد کند. آنها به چیزهای غیرمعمولی فکر می کنند، به چیزهایی مانند “چه اتفاقی می افتد زمانیکه قفسه کتاب ها به زمین بیوفتد ؟” یا “اگر ماست را با شربت ترکیب کنیم چه چیزی حاصل می شود ؟” و از این قبیل فکرها و سوالات که کودکان به آنها علاقه مند هستند و در نهایت می توانند در فکر و ذهن آنها موثر وتاثیر گذار باشند. شاید در چشم ما این سوالات خنده دار باشند ولی برای آنها یک سوال بزرگ و علمی می باشد که می تواند خشم را در آنها ایجاد کند.

چه کاری انجام دهیم؟

برای حل سوالات غیرمعمولی کودکانتان، با آنها آزمایش کنید. به کودکتان اجازه دهید تا تحت نظر شما آزمایش های خاص خودش را انجام دهد.

۲- مشکلات ارتباطاتی
بچه ها در سنین ۱ الی ۲ سالگی ، به عنوان یک قاعده کلی ، حرف های بی معنی می زنند. بنابراین برقراری ارتباط آنها با جهان اطرافشان یک کار بسیار سختی از زبان آنها می باشد. برای مثال اگر نوزاد شما مشاهده کند که یک فردی به اسباب بازی او دست می زند و او شروع به گریه کردن و گاها حتی خشم می کند و نشان دهنده هجوم آن نیست و او تنها می خواهد به فرد مقابلش بفهماند که آن اسباب بازی برای او است و کسی نباید به آن دست بزند.

چه کاری انجام دهیم؟

با او آرام صحبت کنید و همه چیز را به آرامی به او توضیح دهید و با این کار فرزند شما توانایی ارتباط با شما را کسب خواهد کرد و مطمئن باشید که در زمانی کوتاه فرزند شما رشد خواهد کرد و قوانین لازم را خواهد آموخت.
۳- نارسایی سیستم عصبی
کودکان ۳ تا ۴ سال هنوز کنترل کاملی بر رفتار خود ندارند و بنابراین آنها اغلب قوانین خانواده را رعایت نکرده و تنها به کارهایی که خودش قبول دارد، می خواهد دست یابد. برای مثال اگر با فرزندتان قرار رفتن به بیرون از خانه در فصل تابستان بگذارید، ممکن است که او دست کش فصل زمستان را با پافشاری بیش از حد در دست کند. علاوه بر این ، کودکان تجربه کمتری در حوزه احساسی دارند که حتی با اتفاق های پیش پا افتاده باعث گریه کردن آن بشود و با خراب شدن یک اسباب بازی ممکن است باعث آزرده خاطر و رنجاندن آن شود.

چه کاری انجام دهیم؟

کارهای روزمره خود را انجام دهید و به کارهای فرزندتان نظارت داشته باشید، بطوریکه آزرده خاطر نشود.
۴- تمایل برای استقلال و ساخت شخصیت مورد نظر
با وجود اینکه فرزند شما تازه متولد شده است و مشاهده انیمیشن های متعدد توسط او می تواند در او باعث ایجاد شخصیت تازه ایی بشود که حتی باعث ایجاد تفکر زندگی جداگانه او بشود . نادیده گرفتن علایق و سلایق کودک می تواند باعث یک ضربه روحی در او بشود که اگر والدین کودک به آنها توجه نداشته باشند ، می تواند منجر به دروغ گفتن کودک بشود.

چه کاری انجام دهیم؟

حرف های کودکتان را جدی بگیرید و به پای حرف های او بنشینید که با این کار می توانید باعث ایجاد اعتماد به نفس در کودکتان شوید.
۵- تغییرات زندگی
کودکان به طور واقعی با تغییرات زندگی، تغییر پیدا می کنند و ثبات در همه چیز برای رشد هماهنگ ضروری است. هر گونه تغییر در زندگی( نه تنها منفی (به عنوان مثال، طلاق والدین)، بلکه مثبت (رفتن به مدرسه، تولد برادران و خواهران)) منجر به تغییر در رفتار آن خواهد شد و با این تغییر رفتار ، پرخاشگری و بد رفتاری کودک عادی محسوب می شود.

چه کاری انجام دهیم؟

برای کودک خود یک منطقه با ثبات و پر امنیت را ایجاد کنید که با تماشای این منطقه اعتماد به نفسش بیشتر و بیشتر شود. به او اجازه بدهید که با دوستانش به راحتی بازی کند و ارتباط برقرار کند.
۶- غذاهایی با قند بالا
تاثیر مصرف مواد غذایی شیرین ، موضوع داغ مورد بحث در میان متخصصان اطفال می باشد چرا که به گزارش والدین، زمانیکه کودکان آنها از مواد غذایی شیرین استفاده می کنند برخی تغییرات نامطلوب و نامناسب را در آنها گزارش داده اند. تحقیقات نیز نشان داده اند که مصرف بیش از حد مواد غذایی شیرین می تواند باعث بیش فعالی کودکان شود.

چه کاری انجام دهیم؟

غذاهایی که در آنها قند بیش از حدی وجود دارند ، تنها نوشابه ها ، آب نبات و شکلات ها نمی باشند بلکه برخی مواد غذایی مانند برخی ماست ها ، غلات و حتی موزلی( ترکیب میوه های خشک که کودکان در صبحانه با شیر استفاده می کنند ) می توانند سطح قند خون را افزایش دهند و بنابراین باید میزان استفاده کودکان از این مواد غذایی را در به مرور زمان کاهش داد .
۷- ارثی بودن
گاهی اوقات مشکل بد رفتاری کودکان می تواند به دلیل اثی بودن آن باشد که از پدر و مادرش به او سرایت یافته باشد و کودک اختلال بیش فعالی داشته باشد. این بدان معنا نیست که پدر و مادر باید سرزنش شوند و این والدین حتی گاهی آنقدر مورد اتهامات و سرزنش های بد قرار می گیرند که می توانند باعث ایجاد روحیه بسیار بد هم در والدین و هم در کودک شود.

چه کاری انجام دهیم؟

برای درمان سندرم بیش فعالی می توان به دکترهای متخصص در این زمینه مراجعه نمود . این یک اختلال عصبی-رفتاری است و متخصصان در این زمینه می توانند در مدت زمان اندکی بیش فعالی کودک را درمان کنند.
رفتار نامناسب کودکان
 ۸- عدم وجود وقت آزاد
امروزه کودکان بسیار مشغول هستند، برای مثال مدت زمان زیادی را در مدرسه، کلاس های آموزشی و حتی در در مجموعه های ورزشی می گذرانند و تقریبا ۹۰% از روزشان را در بیرون از خانه می گذرانند. یکی از کارهایی که کودکان باید در سنین خردسالی انجام دهند، بازی کردن با هم سنین آنان می باشد که با وجود تعداد زیادی کلاس هایی که در طول روز آنها در آن وقت می گذرانند، حتی فرصت زیادی برای استراحت کردن را ندارند و زمانیکه کودکان دچار این چنین مشکلی می شود، نوعی فقدان بسیار سختی را احساس می کنند که باعث خشونت آنها می شود.
چه کاری انجام دهیم؟
سعی نکنید که تمام وقت آزاد فرزندتان را با کلاس های آموزشی پر کنید که حتی فرصت استراحت را نیز از آنها بگیرید. اگر شما علاقه مند به ثبت نام فرزندتان در کلاس های آموزشی هستید، هیچ مشکلی ندارد و می توانید آنها را ثبت نام کنید و یک نکته مهم این است که برای آنها وقت بازی کردن نیز باید باقی بگذارید تا آنها سرگرم شوند چرا که کودکان در بازی با دوستان هم سن خود برقرار کردن ارتباط را می آموزند و بنابراین می توانند در آینده با دیگران ارتباط بهتر و مطلوبی برقرار سازند.
۹- خودمختاری کودکان
بنابر سخنان روانشناسان، کودکان در زمان خردسالی یک نوع احساس خود مختاری دارند که به سادگی نمی توان آنها را به انجام کاری قانع کرد. بچه ها بیشتر علاقمند به انجام کارهایی که خودشان مایل به انجام دادن آنها هستند، می باشند. اگر در کنار گفتگوی کودکان بنشینید و به حرف های آنها توجه کنید، متوجه می شوید که آنها بجز حرف ونظر خود، نظر هیچ یک از دوستانشان را قبول نمی کنند و این تنها به دلیل احساس خودمختاری کودکان در سنین کودکی آنها می باشد.
چه کاری انجام دهیم؟
صبر کنید ! شما تنها راه موجود که می توانید این مشکل را رفع سازید ، صبر کردن است تا سن ۴ سالگی کودکان که بتوانند متوجه این بشوند که در دنیای اطرافشان چه اتفاقی می افتد و در همین حین آنها نحوه ارتباط صحیح ، بازی کرده با دوستانشان، به اشتراک گذاشتن اسباب بازی هایشان با دوستانشان را خواهند آموخت.
۱۰- خستگی
خستگی یکی از حالات ذهنی نامناسب است که انسان را از انجام کارهای روزمره باز می دارد. افراد بزرگسال یا همان والدین زمانیکه از فرزندشان چیزی را طلب می کنند و از انها پاسخ منفی می شنوند می تواند باعث آزار و اذیت آنها شود و با عصبانیت تمام با فرزند برخورد کنند . که نتیجه این برخورد نامناسب ونامطلوب ایجاد احساس افسردگی و خشونت و استرس شود.
چه کاری انجام دهیم؟
سعی کنید از شرایطی که باعث ایجاد افسردگی و تنش در کودکتان می شوند ، جلوگیری نمایید و سعی کنید که در زمانیکه شرایط روحی فرزندتان نامناسب است از آنها خواسته ایی را طلب نکنید تا به آنها آسیب وارد نشود چرا که این مسائل می توانند در آنها باعث ایجاد مشکلات جدی در زندگی آینده شان بشود.