تأثیر تعطیلی طولانی بر سلامت روحی کودکان

اقدامات انجام شده در طول بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ می‌تواند بر سلامت روحی و روان دانش‌آموزان تاثیر داشته باشد.

به نقل از سایکولوژی نیوز، تقریبا ۶ ماه از شروع بیماری همه گیر کروناویروس جدید می‌گذرد، اما هنوز هم این بیماری به عنوان سرخط خبری در جهان مطرح است. میلیون‌ها نفر در جهان (بیش از ۱۰ میلیون نفر) به این بیماری مبتلا شده‌اند و هزاران نفر(بیش از ۵۰۰ هزار نفر) هم جان خود را از دست داده‌اند.

در اوایل شیوع بیماری، بسیاری از فعالیت‌های غیرضروری و اماکن عمومی تعطیل شدند و افراد امیدوار بودند تا به روال عادی زندگی بازگردند، اما اینطور نشد و هنوز هم پوشیدن ماسک و رعایت فاصله فیزیکی بعد از بازگشایی بسیاری از فعالیت‌ها لازم و ضروری است.

اما آیا می‌توانیم با تاثیرات این موارد بر سلامت روحی و جسمی کودکان و نوجوانان مقابله کنیم؟

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد شرایط کرونایی در بسیاری از موارد جامعه، از جمله سلامت روان و جسم بزرگسالان، کودکان و نوجوانان تاثیرات عمیقی خواهد گذاشت.

بسیار مهم است که مراقبت‌های بهداشت روان کودکان و نوجوانان در این مرحله جدی گرفته شود، زیرا بیشتر اختلالات سلامت روان افراد از دوران کودکی آغاز می‌شود و در صورت عدم شناسایی و درمان زودهنگام، بر رشد کودک تاثیر گذاشته و پیامدهایی منفی در سلامت و روابط اجتماعی به دنبال خواهد داشت.

نتایج گزارش‌ها نشان می‌دهد در ایالات متحده، نزدیک به ۵۵ میلیون دانش‌آموز تحت تاثیر تعطیلی مدارس قرار گرفته‌ و در چین نیز حدود ۲۲۰ میلیون کودک و نوجوان در مقاطع ابتدایی، دبیرستان و پیش‌دبستانی مجبور به خانه‌نشینی شده‌اند.

محققان برخی از چالش‌های تعطیلی مدارس و خانه‌نشینی کودکان را عنوان کردند؛ به عنوان مثال، تعطیلی مدارس، منجر به تغییر نقش معلم به والدین شده و آموزش مهارت‏ها تا حدودی تغییر کرده است.

افزایش انزوای اجتماعی، ناتوانی والدین در ارزیابی، سنجش و اعتبارسنجی یادگیری برای تعیین پیشرفت  و بسیاری از موارد دیگر در این دوران، بر سلامتی دانش‌آموزان تاثیرگذار است.

علاوه بر این، نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است که کاهش فعالیت‌های جسمی کودکان و اختلال در فعالیت‌های روزمره آنها بر سلامت روان تاثیر منفی می‌گذارد.

نتایج نشان می‌دهد: ۴۲ درصد از جمعیت جهان در معرض اثرات منفی بلندمدت سلامت روان قرار دارند.

به منظور کاهش این تاثیرات بر سلامت روحی و جسمی کودکان و نوجوانان، باید فعالیت‌های مرتبط با کاهش این تهدیدات رو به رشد در نظر گرفته شود.

با توجه به اینکه بیماری همه گیر کووید ۱۹ یک تهدید جهانی است، جوامع بین‌المللی، محققان، متخصصان و سیاست‌گذاران باید  اطلاعات و یافته‌های مرتبط با راهکارها را به اشتراک بگذارند تا به منظور کاهش تاثیرات روانی بر کودکان و نوجوانان به دلیل تعطیلی مدارس به کار گرفته شود.

همچنین افراد می‌توانند از خدمات بهداشت روان مجازی که برای جذب علاقه و تمرکز کودکان و نوجوانان در این مرحله طراحی شده، استفاده کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

دنیای کودکان را با کرونا تلخ نکنیم

ضرورت برنامه ریزی و هدفمندی اوقات فراغت کودکان در شرایط کرونا