پیشنهاد تدریس زبان انگلیسی از کلاس سوم ابتدایی

یک پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه طبق نظریه دوره حیاتی، شروع تدریس زبان خارجی در سنین ٨-١٠ سالگی برای یادگیری زبان دوم مناسب است و می تواند از کلاس سوم یا چهارم ابتدایی به صورت مدون و پیشرفته تدریس شود و تا در پایان کلاس نهم ادامه یابد گفت: در این صورت دانش آموزان می توانند به فهم و بیان زبان انگلیسی مسلط شوند.

حامد نیک‌پی با بیان اینکه ساختار آموزشی یک کشور نقش بسزایی در استقلال و موفقیت آن کشور در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی دارد گفت: هر اندازه ساختار آموزشی یک کشور از رویکردهای نوین و محتوای درسی و علمی غنی‌تری بهره‌مند باشد مردم آن کشور از نظر علمی، ‪ آموزشی و فرهنگی در جایگاه بالاتری در جهان قرار خواهند گرفت.

وی افزود: در مدارس باید درس‌هایی به دانش آموزان ارائه شود که سطح علمی، فرهنگی و عملیاتی آنها افزایش یابد. در این راستا آموزش زبان‌های خارجی به دانش‌آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است. دانستن زبان‌های خارجی در مدارس ایران باعث گستردگی ارتباط افراد در سطح بین‌الملل خواهد شد. به عنوان مثال، با توجه به اینکه زبان قرآن، عربی است و کشورهای همسایه ایران عرب زبان هستند، بنابراین برای درک بهتر قرآن و همچنین تعامل بیشتر اجتماعی و فرهنگی با این کشورها زبان عربی در مدارس ایران تدریس می‌شود.

این پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش با بیان اینکه زبان‌های بین‌المللی از جمله زبان انگلیسی موجب گسترش ارتباطات بین‌المللی می‌شود گفت: با توجه به اینکه زبان علمی و جهانی حال حاضر دنیا انگلیسی است، تدریس زبان انگلیسی در مدارس ایران از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. از سوی دیگر با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر فراگیری دیگر زبان‌های خارجی و خروج مدارس از انحصار آموزش زبان انگلیسی می‌توان زبان‌های خارجی از جمله  آلمانی، فرانسه، ‪.روسی و چینی را در نظام آموزشی ایران تدریس کرد

نیک‌پی در ادامه به بررسی پیشنهاد تدریس زبان انگلیسی از کلاس سوم یا چهارم ابتدایی پرداخت و دلایلی را برای پیشنهاد خود ذکر کرد.

وی افزود:  ‪  زبان انگلیسی در سیستم آموزشی ایران از کلاس هفتم تدریس می شود حال آنکه با توجه به اهمیت یادگیری زبان انگلیسی بیشتر خانواده‌ها، بخصوص خانواده‌های ساکن در شهرها، با توجه به توان مالی و یا میزان دسترسی به موسسات زبان انگلیسی تلاش می‌کنند که از دوران ابتدایی و یا حتی پیش دبستانی فرزندان خود را جهت فراگیری زبان انگلیسی به موسسات آموزش زبان انگلیسی بفرستند.

این پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش با بیان اینکه فرستادن فرزندان به کلاس‌های زبان انگلیسی هزینه مالی برای خانواده‌ها به همراه دارد گفت: حضور دانش آموزان در موسسات زبان در بعدازظهرها، باعث از دست دادن فرصت آموزش برای انجام تکالیف مدرسه می‌شود.

وی افزود: عدم توانایی مالی و یا عدم دسترسی همه خانواده‌ها به موسسات آموزش زبان انگلیسی موجب می‌شود که عده زیادی از دانش‌آموزان از یادگیری زبان انگلیسی و پس از آن کسب نمره بالا در کنکور سراسری بی‌بهره شوند که یک نوع تبعیض آموزشی محسوب می شود.

نیک‌پی با بیان اینکه تدریس زبان در مدارس ایران از کلاس هفتم شروع می‌شود و ‪ متاسفانه دانش‌آموزان ایرانی فرصت کافی برای تسلط به زبان انگلیسی را نخواهند داشت گفت: آنها در صورت ادامه تحصیل در سطوح بالاتر دانشگاهی انگلیسی را به طور بارزتری در می یابند و باید برای ادامه ارتباطات علمی و پژوهشی خود اقدام به یادگیری زبان انگلیسی کنند که هزینه‌های مالی و زمانی مضاعفی در پی دارد.

وی ادامه داد: درواقع می توان گفت که با اختصاص دادن وقت این دسته از افراد برای یادگیری زبان انگلیسی، یک نوع دوباره کاری در آموزش زبان انگلیسی در سیستم آموزشی ایران اتفاق می‌افتد که باعث ضررهای هنگفت مالی، زمانی و آموزشی به کشور می‌شود.

این پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اندیشمندان در حوزه یادگیری زبان، نظریه دوره حیاتی Critical Period را مطرح می کنند گفت: طبق این نظریه کودک با توجه به اینکه در سنین ٨-١٠سالگی به قواعد زبان مادری و همچنین خواندن و نوشتن تسلط پیدا می‌کند، این سنین بهترین زمان برای یادگیری زبان دوم است. در عمده کشورهای اروپایی یادگیری زبان خارجی تا قبل از ١٠ سالگی صورت می‌گیرد.

 

نیک‌پی افزود: در کشورهایی از جمله آلمان، فنلاند، سوئیس، لهستان و پرتقال زبان انگلیسی در سنین ٨ تا ١٠ سالگی در مدارس تدریس می‌شود و حتی کشورهایی از جمله سوئد، نروژ، فرانسه، ایتالیا و ترکیه از سن هفت سالگی زبان خارجی را به دانش‌آموزان خود آموزش می‌دهند. همچنین  در ژاپن از سال ٢٠١١ زبان انگلیسی از پایه چهارم ابتدایی در مدارس تدریس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طبق این نظریه، شروع تدریس زبان خارجی در سنین ٨-١٠ سالگی برای یادگیری زبان دوم مناسب است و می‌تواند از کلاس سوم یا چهارم ابتدایی به صورت مدون و پیشرفته تدریس شود و تا در پایان کلاس نهم ادامه یابد گفت: در این صورت دانش آموزان می‌توانند به فهم و بیان زبان انگلیسی مسلط شوند.

این پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش افزود: از  کلاس دهم به بعد باید زبان انگلیسی به صورت محاوره به دانش آموزان تدریس شود تا با پایان یافتن دیپلم، دانش آموزان ایرانی به زبان انگلیسی تسلط پیدا کنند. از طرفی تدریس زبان انگلیسی از کلاس سوم یا چهارم ابتدایی در نظام آموزشی ایران باعث‪ خواهد شد هر گونه تبعیض آموزشی در این رابطه از بین برود و تمامی دانش‌آموزان ایران به طور مساوی و هماهنگ زبان انگلیسی را بیاموزند.

وی با بیان اینکه در صورت اجرای این طرح، دانش‌آموزان فارغ التحصیل به زبان انگلیسی تسلط کافی پیدا خواهند کرد که هم باعث کاهش هزینه‌های مالی و زمانی خانواده‌ها و دانش‌آموزان خواهد شد و هم اینکه دانش‌آموزان، دانشجویان و پژوهشگران ایرانی به راحتی می‌توانند ارتباطات علمی و پژوهشی با اندیشمندان و پژوهشگران بین المللی برقرار کنند گفت: تسلط افراد به زبان انگلیسی باعث افزایش میزان ارتباطات تجاری و اقتصادی ایرانیان با صاحبان صنایع و اندیشمندان اقتصادی دیگر کشورها نیز خواهد شد که به طور حتم کمک شایانی به استقلال و خودکفایی ایران در حیطه‌های اقتصادی، تجاری و آموزشی خواهد کرد.

به گفته نیک‌پی، با تدریس زبان انگلیسی در کلاس سوم یا چهارم ابتدایی اهداف زیر محقق می‌شود:

– استفاده از متدهای نوین علمی از جمله نظریه دوره حیاتی Critical Period در یادگیری زبان انگلیسی در سنین  ٨-١٠ سالگی

–  کاهش هزینه‌های خانواده‌ها در فرستادن دانش آموزان به موسسات آموزش زبان انگلیسی

– جلوگیری از هدر رفت وقت دانش آموزان در موسسات زبان انگلیسی

–  سیستماتیک و هماهنگ شدن یادگیری زبان انگلیسی از کلاس سوم یا چهارم ابتدایی برای تمامی دانش‌آموزان

– تسلط تمام دانش‌آموزان به زبان انگلیسی تا پایان دبیرستان

– جلوگیری از تبعیض در یادگیری زبان انگلیسی بین دانش‌آموزان نقاط مختف ایران

-افزایش ارتباطات متخصصین، تجار و اقتصاددانان ایرانی با صاحبان صنایع، تجار و اقتصاددانان دیگر کشورها و همچنین باعث ایجاد نظام آموزشی در سطح جهانی با رویکردهای نوین و کارآمد خواهد شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

یادگیری زبان خارجی در دوران کودکی

سن مناسب برای شروع آموزش زبان