سفرهای تابستانی با بچه‌ها

والدینی که فرزند خردسال دارند گاه با شنیدن این کلمه دچار وحشت می‌شوند؛ «سفر»! خصوصا اگر این سفرهای تابستانی با ماشین شخصی و در جاده باشد. بله درست است که سفر با کودکان دارای چالش‌های خاصی است، اما لزومی هم به ترسیدن نیست. اتفاقا گاه چنین سفرهایی به خاطره انگیزترین وقایع خانوادگی تبدیل می‌شوند.

کافی است شما کمی برنامه ریزی داشته باشید. با صبر و حوصله و آشنایی با نیازهای خودتان و فرزندانتان می‌توانید از سفرهای تابستانی خود بیشترین لذت را ببرید. در ادامه شما را با برخی نکات ساده اما ضروری در رابطه با سفرهای تابستانی همراه کودکان آشنا می‌کنیم.

از قبل برنامه ریزی کنید

شاید تصمیم ناگهانی برای سفرهای تابستانی و نشستن در ماشین و عازم مقصد شدن بدون برنامه ریزی قبلی خیلی هیجان انگیز به نظر برسد. اما وقتی بحث از سفر با کودکان به میان می‌آید، چنین سفرهایی به هیچ عنوان منطقی نیستند. هرگاه مقصد شما مشخص شد، مدتی زمان صرف تعیین بهترین و کوتاه‌ترین مسیر کنید.

حتی می‌توانید اینکار را با استفاده از نقشه و با کمک فرزندانتان انجام دهید. استراحت گاه‌ها و جاذبه‌های میان راه را شناسایی کنید. سعی کنید هر دو الی سه ساعت یکبار در طول مسیر توقف داشته باشید. بدین ترتیب نه تنها کودکان حوصله شان سر نمی‌رود، بلكه خود شما نیز خسته نمی‌شوید.

می‌توانید نقشه راه را در اختیار فرزندتان قرار دهید. از او بخواهید موقعیت فعلی شما در مسیر را شناسایی کند. با اینکار، هم فرزندتان سرگرم می‌شود، هم لازم نیست به پرسش‌های مکرر او در رابطه با زمان رسیدن به مقصد پاسخ دهید.

از توقف‌ها نهایت استفاده را ببرید

برای توقف بین مسیر، بهتر است مکان‌هایی را انتخاب کنید که فرزندانتان بتوانند در آن بدوند و بازی کنند و انرژی خود را تخلیه کنند. برای چنین منظوری پارک‌های عمومی در شهرهایی که از آنها عبور می‌کنید مناسبند. همچنین می‌توانید از منابع مختلف، نظیر اینترنت در رابطه با مکان‌های تفریحی هر شهر اطلاعاتی کسب کنید.

برای مثال باغ وحش می‌تواند مکان بسیار جذابی برای فرزند شما باشد. حتی بازارهای محلی شهرها نیز مکان‌های خوبی برای تفریح محسوب می‌شوند. مکانی که شما برای استراحت انتخاب می‌کنید خیلی اهمیت ندارد. مهم این است که هدف شما لذت بردن از لحظه‌ای که در آن قرار دارید باشد و مدام برای رسیدن به مقصد عجله نکنید.

با اینکار، طی مسیر نیز خود جزئی از جاذبه‌های سفر خواهد شد و علم و اطلاع شما و فرزندتان از شهرهایی که در مسیر شما قرار دارند افزایش خواهد یافت.

در رابطه با مسافت واقع بین باشید

شاید شما بتوانید ۱۰ یا حتی ۱۲ ساعت را در ماشین بنشینید، اما فرزند شما نمی‌تواند. یکی از متخصصان معتقد است هر کودک نهایتا می‌تواند ۷ ساعت در ماشین بنشیند. این مدت زمان با احتساب توقف‌های بین مسیر تخمین زده شده است. اگر شما در اولین سفرتان به فرزندتان بیش از اندازه فشار بیاورید، مطمئن باشید بار دیگری که قصد سفر داشته باشید، فرزندتان از آن استقبال نخواهد کرد.

لازم نیست حتما در یک روز به مقصدتان برسید. می‌توانید بین راه در یکی از شهرهایی که در مسیرتان قرار دارد توقف کنید و شب را در آن سپری کنید و روز بعد به سفرتان ادامه دهید.

زمان سفر را تنظیم کنید

شما بهتر از هر کسی برنامه زندگی شخصی خانواده خود را می‌دانید. زمان را در سفرهای تابستانی به گونه‌ای تنظیم کنید که ساعات خواب عصرگاهی فرزندانتان در آن رعایت شود. اگر صبح زود منزل را ترک کنید، می‌توانید تا عصر که نوبت به خواب عصرگاهی کودک می‌رسد به مقصد خود برسید.

مزیت دیگر حرکت در ساعات اولیه صبح این است که کودکان چند ساعتی را در ماشین می‌خوابند. برخی والدین شب را برای رانندگی ترجیح می‌دهند تا کودکان در طول مسیر بخوابند و مشکلاتی نظیر گرمای هوا آنها را اذیت نکند.

هرچند چنین ایده‌ای می‌تواند مناسب باشد، اما توجه داشته باشید که احتمال خواب‌آلودگی فرد راننده در این حالت بسیار زیاد است که همین امر می‌تواند جان تمام اعضای خانواده را در خطر بیندازد. در کل رانندگی در روز بهتر است زیرا شما بهتر می‌توانید از جاذبه‌هایی که در مسیرتان قرار دارند استفاده کنید.

سفرهای تابستانی
200299986-001
وسایل سرگرمی کودکان را به همراه داشته باشید

کودکان را در ماشین و در طول راه با وسایلی نظیر کتاب، اسباب بازی‌های جذاب، فیلم و … سرگرم نگه دارید. همچنین می‌توانید موسیقی مرتبط با مقصد یا موسیقی مورد علاقه فرزندتان را برای او پخش کنید. از فرزندتان بخواهید برای شما شعر بخواند و یا برای او داستان تعریف کنید.

می‌توانید در رابطه با کودکی خود یا اتفاقاتی که در گذشته برای خانواده‌تان افتاده است صحبت کنید یا شعرهای بچگانه‌ای که بلد هستید را به او یاد دهید. با اینکار، هم فرزندتان سرگرم خواهد شد و هم فعالیت مفیدی نظیر کتاب خواندن را انجام خواهد داد.

فرزندتان را تشویق کنید از پنجره بیرون را نگاه کند

تماشای یک فیلم برای کودکان جذاب است. اما جاذبه‌هایی که در اطراف شما قرار دارند نیز می‌توانند آنها را بسیار سرگرم کنند، هر چند شاید از نظر ما هیچ جذابیتی نداشته باشند. از فرزندتان بخواهید به دنبال حیوانات، شماره پلاکی خاص، علائم راهنمایی و رانندگی و… باشد. کودکانی که سن کمتری دارند می‌توانند عکس‌ها و تصاویر تبلیغاتی میان راه را دنبال کنند.

غذا و خوراکی میان راه را فراموش نکنید

چه قصد تهیه غذا در خانه را دارید چه می‌خواهید غذا را از بیرون تهیه کنید، در هر صورت فرزند شما باید به میزان کافی خوراکی و نوشیدنی در طول راه در اختیار داشته باشد. البته ما به شما توصیه می‌کنیم غذا را در خانه تهیه کنید اما خوردن غذا در رستورانی مطمئن و بهداشتی در میان راه نیز می‌تواند برای کودکان خاطره انگیز باشد.

همچنین همیشه آب و سایر نوشیدنی را در ماشین به همراه داشته باشید. کودکان در فصل تابستان خیلی زود گرما‌زده می‌شوند. به همین دلیل هم باید به طور مداوم نوشیدنی (ترجیحا آب) بنوشند.

مدیریت ترافیک

شما هر چقدر هم که برای سفرهای تابستانی خود از قبل برنامه‌ریزی کنید، باز هم یک ترافیک غیر منتظره می‌تواند تمام برنامه‌های شما را برهم زند. برای اینکه غافلگیر نشوید، حتما پیش از حرکت از طریق رادیو یا تلویزیون در رابطه با مسیرتان اطلاعاتی کسب کنید. اما اگر به هر دلیل با تراکم ترافیک مواجه شدید، بهتر است در یکی از شهرهای میان راه توقفی چند ساعتی داشته باشید تا بتوانید ادامه مسیر را با آرامش طی کنید.

فراموش نکنید که هدف شما نباید صرفا طی مسیر و رسیدن به مقصد باشد. طوری برنامه‌ریزی کنید که از لحظه‌ای که در خودروی شخصی خود می‌نشینید از سفرتان لذت ببرید.

مرتبط:

راهنمای سفر لذت بخش با کودکان

لذت سفر با كودک