لذت سفر با كودک

برخی والدین تصور می‌کنند با وجود کودکان نمی‌توان مانند گذشته سفر کرد و از این جهت برای خود و خانواده‌شان محدودیت ایجاد می‌کنند. اما سوال ما از شما این است که چرا با وجود کودکان نباید به سفر رفت؟ وجود کودکان چرا باید مانع سفر شود؟ درست است که سفر با کودکان با سفرهای گذشته متفاوت خواهد بود، اما این بدین معنا نیست که نباید با وجود کودکان اعضای خانواده را از این لذت و فرصت محروم کرد.

علاوه بر این، سفر یکی از بهترین فرصت‌ها برای آموزش مهارت‌های جدید به کودکان است. سفر به نقاط دور یا نزدیک برای تمام اعضای خانواده، خصوصا کودکان بسیار مفید است و از جهات گوناگون به رشد فکری و اجتماعی آنها کمک خواهد کرد.

اوقاتی خوش در کنار خانواده

حفظ و تقویت وحدت و محبت میان اعضای خانواده باید از جمله ضروریات و اولویت‌های هر پدر یا مادری باشد. سفر این امکان را برای شما فراهم می‌کند که اوقاتی خوش را در کنار خانواده خود داشته باشید. در نتیجه این امر، کودکان احساس نزدیکی بیشتری با والدین خود خواهند کرد.

احساس امنیت و آرامش کودکان افزایش می‌یابد. کودکانی که با والدین خود روابط صمیمی و نزدیکی دارند، در آینده بهتر می‌توانند مشکلات خود را حل کنند و خود نیز با فرزندان خود روابط بهتری خواهند داشت. همچنین این احساس نزدیکی از ایجاد خلاهای عاطفی در کودکان جلوگیری کرده و به رشد اجتماعی آنها کمک می‌کند.

آموزش و یادگیری

در زندگی‌های امروزی، کودکان فرصت‌های زیادی برای یادگیری عملی ندارند و تنها از طریق ساختار آموزشی مشخص و عمدتا از طریق کتب درسی ارائه شده در مدرسه‌ها و مراکز آموزشی به یادگیری علوم می‌پردازند. این در حالیست که تحقیقات و تجربه ثابت کرده‌اند که بهترین روش آموزش، آموزش عملی است، آموزشی که حواس پنجگانه را درگیر کند و کودکان را به فکر وادارد.

سفر یکی از بهترین امکان‌ها برای آموزش عملی به کودکان است. برای مثال، بردن کودکان به مناطق کوهستانی باعث می‌شود کودک متوجه شود چرا برخی خانه‌ها در نقاط پایکوهی به صورت پلکانی ساخته می‌شوند. حتی می‌توان کودک را با برخی کارها به صورت عملی آشنا کرد. برای مثال دوشیدن شیر یا پختن نان در مناطق روستایی از جمله کارهای هیجان انگیزی است که در عین حال برای کودک بسیار آموزنده است.

سفر با کودک

آشنایی با فرهنگ‌های مختلف

سفر به نقاط مختلف یک کشور یا سفر به کشورهای خارجی باعث می‌شود فرزند شما متوجه تفاوت‌های فرهنگی و مذهبی خود با سایر مردم کشور یا دنیا شود. مقایسه فرهنگ‌ها و پی بردن به نقاط اشتراک و اختلاف روش زندگی مردم مختلف دنیا نه تنها تجربه کودک را افزایش می‌دهد، بلکه افق دید او را نیز گسترش می‌دهد.

خوردن غذاهای متفاوت، شنیدن لهجه‌ها یا زبان‌های گوناگون و دیدن چهره‌ها و پوشش‌های متنوع نه تنها برای کودکان بلکه برای افزایش اطلاعات و تجربه بزرگسالان نیز مفید است.  تاثیر تماس مستقیم با یک فرهنگ دیگر حتی به مدت چند روز بسیار بیشتر از مطالعه چندین کتاب در رابطه با آن موضوع است.

برداشتی جدید از تاریخ

مطالعه کتب تاریخی و به خاطر سپردن تمام نام‌ها و تاریخ‌ها برای برخی افراد، از جمله کودکان کاری بسیار دشوار و گاه عذاب آور است. حتی دیدن تصاویر نقاط تاریخی و مهم جهان در کتب یا سایت‌های اینترنتی نیز گاه برای کودکان جذابیتی ندارد. اما همین کار دشوار اگر با سفر و بازدید از مکان‌های تاریخی همراه باشد، می‌تواند به یکی از شیرین‌ترین کارهای دنیا تبدیل شود.

دیدن مکان‌های تاریخی و بازدید از موزه‌ها باعث می‌شود شخصیت‌ها و وقایع تاریخی برای کودکان واقعی جلوه کنند و اشتیاق آنها را برای یادگیری افزایش می‌دهد. با اینکار، تاریخ‌ها و نام‌ها در ذهن او معنای بیشتری پیدا می‌کنند.

مسئولیت پذیری و استقلال

کودکان باید از سنین پایین با سفر آشنا شوند. بزرگسالانی که در دوران کودکی خود زیاد سفر نکرده‌اند از رفتن به نقاط جدید و ناشناخته واهمه دارند. سفر از سنین کم به کودکان مهارت‌های بسیاری از جمله مسئولیت‌پذیری را می‌آموزد. والدین باید در طول سفر مسئولیت‌هایی را به فرزندان خود واگذار کنند.

برای مثال می‌توان مسئولیت مراقبت از چمدان‌ها و وسایل را به کودکان سپرد. با اینکار، نه تنها مهارت مسئولیت پذیری در کودکان ایجاد و تقویت می‌شود بلکه استقلال آنها نیز افزایش می‌یابد. کودکان یاد می‌گیرند که نباید همیشه به والدین خود وابسته باشند. اعتماد به نفس آنها افزایش می‌یابد و راحت‌تر می‌توانند با مشکلات، حتی در آینده کنار بیایند.

سفر با کودک

افزایش انعطاف‌پذیری در برابر سختی‌ها

سفر، حتی کوتاه ترین نوع آن، با وجود تمام لذت و زیبایی اش، با مشکلات و سختی‌های خاصی همراه است.  به دلیل همین سختی‌هاست که بسیاری والدین ترجیح می‌دهند به سفر نروند و اوقات تعطیل را در خانه بمانند. اما همین سختی‌ها کودکان را با شرایط متفاوت آشنا می‌کند و انعطاف پذیری آنها را در برابر مشکلات بالا می‌برد.

والدین نیز می‌توانند با رفتار خونسرد خود انعطاف پذیری را به فرزندانشان آموزش دهند. در طول سفر، کودکان می‌آموزند چگونه باید خود را با شرایط وفق دهند و از هر موقعیتی بهترین استفاده را ببرند. همچنین مهارت برنامه ریزی، که یکی از مهمترین مهارت‌های زندگی است، در طول سفر برای کودکان ایجاد و تقویت می‌شود.

آشنایی با زبان‌ها و لهجه‌های جدید

توجه کودکان به گفته‌های دیگران بسیار بیشتر از تصور شما است. سفر به نقاط مختلف کشور یا جهان فرصت بسیار خوبی است که کودکان با لهجه‌ها و زبان‌های مختلف آشنا شوند. همین آشنایی می‌تواند در آینده منجر به افزایش توانایی کودک در یادگیری آن زبان بشود.

بسیاری افراد برای یادگیری زبانی جدید به نقاط مختلف دنیا سفر می‌کنند و مدتی را با مردم آن کشور سپری می‌کنند. شما نیز می‌توانید از سفر خود نهایت بهره را ببرید و همراه خانواده‌تان برای گردش مکان‌هایی را انتخاب کنید که بتوانید با مردم بیشترین تعامل را داشته باشید. بدین ترتیب علاوه بر گردش و تفریح، می‌توانید با زبان یا لهجه‌ای جدید نیز آشنا بشوید.

مرتبط:سفر خوب با بچه های بد