والدین فرزندان را در فرآیند خرید کتاب آنلاین مشارکت دهند

محمود برآبادی نویسنده، منتقد ادبی و نائب رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان بیان کرد: ما نباید قرنطینه و تنهایی اجباری در خانه را صرفاً یک موضوع منفی بدانیم چراکه همین شرایط به ظاهر منفی هم امکاناتی مانند خرید کتاب آنلاین در اختیار ما قرار می دهد؛ از جمله اینکه ارتباطات غیرحضوری مان را با دوستان و آشنایان بیشتر کرده ایم.

این نویسنده در رابطه با وضعیت رونق یا خاموشی کتاب کودک در این روزهای کرونایی گفت: اگر بخواهیم رونق کتاب کودک را از منظر چاپ کتاب بررسی کنیم باید بگوییم که وضعیت خاموشی است چراکه با شرایط فعلی همه دست اندرکاران حوزه نشر دچار مشکل شده اند اما مطالعه کتاب در این مدت رونق پیدا کرده و اقبال مردم به مطالعه کتاب در این شرایط بهتر و بیشتر شده است.

برآبادی با تأکید بر اینکه خانواده ها فرزندان را در فرآیند خرید کتاب ها مشارکت دهند اظهار کرد: خوشبختانه خانواده ها خودشان را با این شرایط سازگار کرده و فرزندانشان را سرگرم می کنند و کتاب آنلاین سفارش می دهند اما توصیه میکنم که خانواده ها اجازه دهند بچه ها خودشان کتاب را ببینند و سفارش آنلاین دهند البته اصرار زیادی هم برای خواندن کتاب نداشته باشند چراکه باعث بی میلی بچه ها نسبت به کتاب خواهد شد.

کتاب یک جذابیتی دارد که سایر کالاهای فرهنگی ندارند بنابراین اگرکتاب به درستی شناخته شود و در دسترس کودکان قرار گیرد علاقه به آن هم در کودک پدید خواهد آمد.

با وجود امکانات زیاد و فعالیت رسانه های صوتی و تصویری اما خوشبختانه کتاب هنوز ارج و قرب خود را نزد کتابخوان ها حفظ کرده است و قطعاً کتاب از زندگی ما حذف نخواهد شد چراکه دانش و تجربیات تلخ و شیرین زندگی های دیگران را رایگان در اختیار ما قرار می دهد.

برآبادی در پایان مصاحبه در پاسخ به این سوال که هم اکنون در حال نگارش چه کتابی هستید گفت: بنده در حال حاضر در موسسه داستان نویسی تدریس می کنم و به همین خاطر تمام کتابهای چاپ شده در زمینه داستان نویسی را تهیه و مطالعه کردم تا فشرده ای از این مطالب را در اختیار دانشجویان قراردهم.

منبع: رادیو گفتگو، برنامه گفتگوی فرهنگی

مرتبط:چگونه کودکان را به کتابخوانی علاقه‌مند کنیم