رویکرد جامعه ایران به کتاب پس از انقلاب تغییر کرد

 

 

رویکرد جامعه ایران به کتاب پس از انقلاب تغییر کرد

 

رویکرد جامعه ایران

 

مدیرعامل موسسه خانه کتاب، تبدیل کتابخانه ها به باشگاه فرهنگی، تاسیس جایزه سال و موسسه خانه کتاب در سال های پس از انقلاب را از نشانه های تغییر رویکرد جامعه ایران نسبت به کتاب دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر ، برنامه رادیویی «خیابان انقلاب» ویژه پیروزی انقلاب اسلامی درگفتگو با نیکنام حسینی پور مدیرعامل خانه کتاب از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

حسینی پور ابتدای این برنامه گفت: بنیان گذار انقلاب اسلامی شخصیتی فرهنگی بود. امام خمینی(ره) اهل قلم بودند و حتی منتقد کتاب محسوب می شدند. علاوه بر ایشان جانشین بر حقشان، هم یک کتاب شناس و کتاب خوان حرفه ای هستند.

وی به نهادسازی در حوزه کتاب اشاره کرد و گفت: پس از انقلاب، کتابخانه های عمومی گسترش یافته و تعداد زیادی کتابخانه در سراسر کشور در حال مدیریت هستند که این وضعیت، نگاه مردم به کتابخانه را از قرائت خانه به باشگاه فرهنگی تغییر داده است. پس از انقلاب موسساتی تاسیس شدند که در حال مدیریت حوزه کتاب هستند. ازجمله این سازمان ها می توان به خانه کتاب اشاره کرد که در حال اداره بانک کتاب ایران است. همچنین بنیاد شعر و ادبیات داستانی، خبرگزاری ایبنا، موسسه نمایشگاه ها و نهادهای هنری و ادبی دیگر نیز در این حوزه تشکیل شده اند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب در ادامه گفت: بیش از یک میلیون و ۴۰۰هزار عنوان کتاب پس از انقلاب در بانک اطلاعات خانه کتاب ثبت شده که شاید در جهان بی سابقه باشد. بیش از ۶۰ درصد از آنها چاپ اول هستند. نزدیک به ۹۰۰هزارکتاب توسط نویسندگان ایرانی تالیف شده و بخشی از آن ها نیز ترجمه هستند که با مسیر بازی که در اختیار مترجمین قرار گرفته، برای ارتقا و انتقال دانش از کشورهای دیگر به ایران به کار گرفته شده اند.

حسینی پور گفت: پس از انقلاب، نمایشگاه بین المللی کتاب از یک فروشگاه به باشگاه فرهنگی ارتقا یافته است و از نظر وسعت و جمعیت، یکی از بزرگترین ها در جهان است. همچنین پس از انقلاب در سال های اوج جنگ تحمیلی، جایزه کتاب سال با نگاه فرهنگی تاسیس شد که اهمیت کتاب و کتاب خوانی در انقلاب اسلامی را مشخص نشان می دهد و در روزهای گذشته سی و هفتمین دوره آن برگزار شد. سالانه بیش از ۳۵ جشنواره کتاب در کشور با همکاری بخش خصوصی و دولتی در حوزه های مقاومت، دفاع مقدس، کودک و نوجوان و … برگزار می شود که نشان دهنده جایگاه خوب کتاب بین مخاطبان ایرانی است.

 

منبع: خبرگزاری مهر

مرتبط:آیین نکوداشت بیوک ملکی شاعر کودک و نوجوان برگزار شد

نخستین رویداد تولید انیمیشن در حال برگزاری است

حضور کانون در بازار بین‌المللی فیلم کلرمون فران فرانسه