ورزش هیجان انگیز اسکیت روی یخ

 ورزش هیجان انگیز اسکیت روی یخ

ورزش هیجان انگیز

 

ورزش هایی همچون اسکیت روی یخ همیشه طرفداران ویژه خود را دارد. این ورزش به صورت تک نفره و یا گروهی با حرکات نمایشی اجرا می شود. اسکیت روی یخ یا پاتیناژ، بدون شک یکی از مهیج ترین ورزش های موجود در دنیا است که بسیار دوست داشتنی و جذاب است و بیننده از لحظه لحظه دیدن آن لذت خواهد برد.

اسکیت روی یخ یا پاتیناژ چیست؟

اسکیت روی یخ که نام دیگر آن پاتیناژ یا یخماله است یک نوع ورزش است که در سالن های مخصوص به این کار  یا بر روی یخ های طبیعی انجام می شود که در آن با استفاده از کفش های مخصوص پاتیناژ، حرکاتی بر روی یخ انجام می شود.

کفش های مخصوص پاتیناژ دارای نوعی تیغه هستند که از سر خوردن بر روی یخ جلوگیری می کنند.

این ورزش یکی از بهترین و زیباترین ورزش های دنیا است که شامل حرکاتی با کشش بدن و سر خوردن روی یخ با حفظ تعادل است؛ برای این کار باید سال ها تلاش کرد و دوره دید تا بتوان این ورزش مهیج را انجام داد. در واقع انجام حرکت های نمایشی بر روی یخ بسیار سخت است و فردی که این کار را انجام می دهد علاوه بر داشتن قدرت بدنی بالا باید در این زمینه تبحر کافی داشته باشد.

این ورزش بسیار سرعتی است، به طوری که بیننده را به هنگام تماشا به تعجب وا می دارد.

ورزش اسکیت روی یخ می تواند به عنوان یک سرگرمی و تفریح یا برای حمل و نقل انجام شود. یخ هایی که بر روی آنها ورزش پاتیناژ انجام می شود دارای دمای منفی ۷ درجه سانتی گراد هستند، زیرا در این دما یخ کمترین اصطکاک را خواهد داشت.

معمولا برای انجام این ورزش از پیست اسکیت‌های سرپوشیده و مخصوص این کار استفاده می شود تا خطرات این ورزش نسبت به انجام آن بر روی دریاچه های یخ طبیعی به طرز چشمگیری کمتر شود.

تاریخچه

طبق آثار به جا مانده و تحقیقات انجام شده در زمینه پیدایش ورزش اسکیت روی یخ، می توان گفت که از دوران ماقبل تاریخ نیز انسان ها با استفاده از استخوان حیوانات در مناطق سردسیر، اسکیت هایی را برای رفت و آمد بهتر و راحت تر درست کرده و استفاده می کردند.

این ورزش در کشورهایی همچون انگلیس و هلند بسیار مورد توجه واقع شده است و مردم به آن علاقه بسیاری دارند، اما شاید بتوان گفت که قدیمی ترین مدرکی که در مورد پیدایش ورزش پاتیناژ کشف شده است مربوط به یک راهب کانتوربوری به نام ویلیام فیتز استفن است که این شخص بین سال های ۱۱۷۵ تا ۱۱۱۸ در شهر لندن زندگی می کرده است. در آن زمان ها کفش های اسکیت به شکل امروزی موجود نبود و افراد مجبور بودند برای حفظ تعادل و سر نخوردن بر روی یخ از چوب دستی هایی استفاده کنند.

در کشور ایران نیز این ورزش بسیار طرفدار دارد و قدمت آن به حدود ۵۰ سال پیش بازمی گردد. حدود ۴۰ سال قبل برای برگزاری بازی های آسیایی تهران اولین سالن پاتیناژ در مجموعه آزادی افتتاح شد اما هزینه های بسیار بالای نگهداری از این سالن باعث شد تا سالن تغییر کاربری دهد.

نحوه استفاده از کفش های پاتیناژ

به منظور کنترل هرچه بهتر حرکات و همچنین سرعت بخشیدن به آن در اسکیت پاتیناژ، امروزه تیغه های جلویی کفش پاتیناژ به سمت جلو خم شده است که باعث بهبود حرکت ورزشکار می شود.

در زیر کفش از یک تیغه فولادی استفاده شده است که این تیغه با کمترین اصطکاک ایجاد شده با یخ به سمت اطراف حرکت می کند. اگر ورزشکار این تیغه را کمی در یخ فرو ببرد، این کار به حفظ هر چه بهتر اصطکاک و کنترل حرکات کمک می نماید.

برای سرعت بخشیدن به حرکات و استفاده از نیروی جاذبه برای کنترل آن‌ها، ورزشکار باید بر روی لبه تیغه حرکت کند و زانوی خود را خم نماید و بدن را در زاویه ای مناسب قرار دهد.

برای شتاب هرچه بیشتر، ورزشکار باید تیغه جلویی کفش را بر روی یخ فشار دهد یه گونه ای که یخ بریده شود. این کار باعث می شود تا اسکیت باز به سمت جلو و با شتاب هل داده شود.

خطرات احتمالی

اسکیت روی یخ یا پاتیناژ از آن دسته ورزش هایی است که با خطرات بسیاری همراه است و اگر فرد دارای تبحر کافی در این زمینه نباشد، ممکن است خطرات جبران ناپذیری برای وی به وجود آید.

  • سقوط بر روی یخ یکی از شایع ترین خطراتی است که ممکن است برای اسکیت باز اتفاق بیفتد. سقوط بر روی یخ به عوامل بسیاری همچون کیفیت یخ، سرعت اسکیت باز و تجربه و مهارت بالای او بستگی دارد. در این حالت میزان آسیب دیدگی خیلی کم است اما ممکن است صدماتی نیز به اسکیت باز وارد شود.
  • گاهی ممکن است به دلیل یک اتفاق، اسکیت باز از روی یخ به داخل آب بسیار سرد پرتاب شود که این اتفاق یکی از وحشتناک ترین اتفاقاتی است که ممکن است پیش آید و گاهی به دلیل شوک وارده بر بدن ممکن است باعث مرگ یا آسیب دیدگی خیلی شدید در انسان شود؛در این حالت بیرون آمدن از آب کاری بسیار دشوار است، زیرا کفش های اسکیت به دلیل خیس شدن دارای وزنی سنگین شده اند و فرد را به داخل آب می کشند . از سوی دیگر لبه های یخ نیز کم کم می شکند و راهی برای فرار شخص باقی نخواهد گذاشت.

انواع اسکیت روی یخ

  • پاتیناژ نمایشی: این رشته یکی از مهیج ترین و زیباترین رشته های پاتیناژ است که طرفداران بسیاری در سراسر دنیا دارد. در این نوع از ورزش پاتیناژ، افراد به صورت تکی یا گروهی به اجرای حرکات نمایشی بر روی یخ می پردازند.
  • هاکی روی یخ: این ورزش پرطرفدار نیز یکی از رشته های پاتیناژ است که افراد به صورت گروهی و با استفاده از یک توپ و چوب های مخصوص به هاکی روی یخ می پردازند.
  • پاتیناژ سرعتی: در این ورزش، مانند دو و میدانی شرکت کنندگان برای یک طول مسافت مشخص و با حداکثر سرعت باهم به رقابت می پردازند.
  • پاتیناژ نوردیک: این رشته از پاتیناژ نیز بسیار مهیج و جذاب است. در این رشته شرکت کنندگان یک مسافت خیلی طولانی را بر روی یخ های طبیعی سپری می کنند و زمان برای آنها معنی ندارد.
  • رینگیت: رینگیت یکی از رشته های بسیار جذاب و دوست داشتنی در پاتیناژ است که از تلفیق هاکی و بسکتبال بوجود آمده است و خانم ها آن را انجام می دهند. این ورزش نیز در نوع خود بسیار جالب و جذاب است.

ورزش هیجان انگیز

مرتبط:

اسکی روی چمن – یک ورزش هیجان انگیز

اسکی روی برف در رشته‌های مختلفی انجام می‌شود

اسکی روی آب نوعی ورزش آبی است