تفاوت سیستم‌های آموزشی در کشورهای مختلف جهان

آیا تفاوت سیستم‌های آموزشی در موفقیت تحصیلی مهم است؟

تفاوت سیستم‌های آموزشی در کشورهای مختلف جهان

 

تفاوت سیستم های آموزشی

آیا تفاوت سیستم‌های آموزشی در موفقیت تحصیلی مهم است؟

در دنیای امروز تحصیلات نقش اساسی، در سرنوشت و شکل‌گیری شخصیت افراد دارد. سیستم‌های مختلف آموزشی با اهداف خاص برنامه‌ریزی شده‌اند وتفاوت بین آن‌ها در موفقیت و بهبود زندگی فردی و اجتماعی نیز تاثیرگذار است.

 

به گزارش ایسنا، عوامل مختلف که موجب تفاوت برنامه‌های آموزشی در کشورهای مختلف شده شامل ساعت حضور در مدرسه، تعداد فراگیران در کلاس، ساعت ناهار، استراحت و تعطیلات است. البته تعیین اینکه کدام یک از این‌ها بر موفقیت کلی تحصیل، انگیزه و رضایت از زندگی کمک می‌کند، دشوار است. بااین‌وجود، دانش‌آموزانی که وقت بیشتری در کارهای آموزشی می‌گذرانند به موفقیت بیشتری نائل می‌شوند، اما این افراد تمایل دارند، رضایت‌مندی کمتری از زندگی به دیگران نشان دهند. شایان‌ذکر است که موفقیت تحصیلی همه‌چیز نیست.

 

در ذیل نگاهی دقیق‌تر به سیستم‌های آموزشی در برخی از کشورها ‌شده است:

 

استرالیا

ساعات کلاس درس کوتاه و تعداد دانش‌آموزان کم است.

 

دانش‌آموزان استرالیایی ۲۰۰ روز تحصیلی، در سال سپری می‌کنند و ساعات حضور در کلاس ۶٫۵ ساعت است. کلاس‌ها از ساعت ۹ تا ۱۵:۳۰ دقیقه برگزار می‌شود، شروع و پایان سال تحصیلی، اواخر ژانویه تا اواسط دسامبر است. تعداد افراد در کلاس ۱۸ نفر، شروع تحصیل در سن ۴ تا ۵ سالگی و سن فارغ‌التحصیلی ۱۷ تا ۱۸ سالگی است. دانش‌آموزان می‌توانند برای ناهار، وعده‌های غذایی متنوعی از غذاخوری مدرسه و یا بیرون از مدرسه تهیه کنند. در استرالیا، لباس فرم هر مدرسه مشخص و معمولا اجباری است.

 

انگلستان

انگیزه تحصیل در دانش‌آموزان انگلیسی بالاست و این انگیزه در غلبه بر موانع و در نهایت رسیدن به موفقیت کمک کننده است.

 

روزهای تحصیلی ۱۹۰ روز در سال و ساعات حضور در کلاس ۶٫۵ ساعت است. کلاس‌ها از ساعت ۹ تا ۱۵:۳۰ دقیقه و سال تحصیلی، اوایل سپتامبر تا اواسط جولای است. تعداد افراد در کلاس ۳۰ نفر، شروع تحصیل در سن ۴ سالگی و سن فارغ‌التحصیلی ۱۶ تا ۱۸ سالگی است. غذاخوری مدارس معمولا وعده‌های غذایی ناسالم از غذاهای فرآوری شده دارد به همین دلیل برخی از دانش‌آموزان از منزل برای خود غذا می‌آورند. ساعات تفریح ۲۰ دقیقه و ساعت ناهار ۴۵ تا ۶۰ دقیقه است. لباس فرم در مدارس انگلستان اجباری است.

 

برزیل

تحصیل در بسیاری از مدارس برزیل رایگان نیست، به همین دلیل تحصیلات در رشته‌های موسیقی و هنر به دلیل هزینه‌های بالا به خصوص در مناطق فقیرنشین متقاضی ندارد.

 

روزهای تحصیلی ۲۰۰ روز در سال و میزان ساعات حضور در کلاس ۵ ساعت است. کلاس‌ها از ساعت ۷ صبح تا ۱۲ بعدازظهر وسال تحصیلی، فوریه تا ژوئن و آگوست تا سپتامبر است. تعداد افراد در کلاس ۳۰ نفر و یا بیشتر، شروع تحصیل در سن ۶ سالگی و سن فارغ‌التحصیلی ۱۴ سالگی است. ناهار معمولا در خانه سرو می‌شود و ناهار موجود در مدرسه شامل مواد پروتئینی، سبزیجات، گوشت و گیاهان است. لباس فرم در بسیاری از مدارس برزیل اجباری است.

 

چین

آموزش ریاضیات و علوم در چین خوب، اما خلاقیت و نوآوری اغلب مورد غفلت قرار گرفته است. روزهای تحصیلی طولانی در مدرسه موجب شده، سطح رضایت فراگیران از زندگی پایین‌تر از حد متوسط باشد.

 

روزهای تحصیلی ۲۲۱ روز در سال و ساعات حضور در کلاس ۹٫۵ ساعت است. کلاس‌ها از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۷ و سال تحصیلی، اوایل سپتامبر تا اواسط جولای است. تعداد افراد در کلاس ۲۱ نفر، شروع تحصیل در سن ۶ تا ۷ سالگی و سن فارغ‌التحصیلی ۱۵ تا ۱۶ سالگی است. زمان استراحت برای ناهار ۲ ساعت است و ناهار در خانه به همراه خانواده سرو می‌شود. لباس فرم در تمامی مدارس اجباری است.

 

فرانسه

ساعات حضور در مدارس فرانسه طولانی، اما سال تحصیلی کوتاه است. برخلاف بسیاری از کشورها، در فرانسه نیازی به پوشیدن لباس فرم نیست.

 

روزهای تحصیلی ۱۶۲ روز در سال و ساعات حضور در کلاس ۸ ساعت است. کلاس‌ها از ساعت ۸ تا ۱۶ و روزهای شنبه تا ۱۲ ظهر است. آغاز سال تحصیلی، آگوست و پایان آن ژوئن است. تعداد افراد در کلاس ۲۳ نفر، شروع تحصیل در سن ۶ سالگی و سن فارغ‌التحصیلی ۱۸ سالگی است. وعده‌های ناهار در این کشور مشهور به آشپزی سالم، بر اساس اصول تغذیه و مدت زمان آن ۲ ساعت است.

 

ژاپن

در مدارس ژاپن لباس، آرایش مو و کفش اهمیت بسزایی دارد. رضایت و انگیزه در دانش‌آموزان ژاپنی بسیار پایین‌تر از حد متوسط است.

 

روزهای تحصیلی ۲۱۰ تا ۲۵۰ روز در سال و ساعات حضور در کلاس ۶٫۵ ساعت است. کلاس‌ها از ساعت ۸:۴۵ تا ۱۵:۱۵ دقیقه و سال تحصیلی، آوریل تا مارس است. تعداد افراد در کلاس ۲۹ نفر، شروع تحصیل در سن ۶ سالگی و سن فارغ‌التحصیلی ۱۸ سالگی است. ناهار مدرسه اغلب شامل برنج، ماهی و سوپ است. دانش‌آموزان می‌توانند ناهار در کنار خانواه خود نیز باشند.

 

کنیا

مشکلات اقتصادی و زیست محیطی در کنیا باعث شده آموزش و پرورش در این منطقه به چالش کشیده شود.

 

روزهای تحصیلی ۱۹۰ روز در سال و ساعات حضور در کلاس ۸ ساعت است. کلاس‌ها از ساعت ۸ تا ۱۶ و زمان آن سه ترم با تعطیلات مساوی بین آنها است. تعداد افراد در کلاس ۳۰ نفر، شروع تحصیل در سن ۶ سالگی و سن فارغ‌التحصیلی ۱۳ سالگی است. ناهار در مدرسه یا در خانه سرو می‌شود. لباس فرم اجباری و کسانی که به این قوانین پایبند نباشند از مدرسه اخراج می‌شوند. والدینی که مشکل مالی دارند از طریق یک برنامه حمایت مالی می‌شوند تا بتوانند لباس و وسایل مدرسه را تهیه کنند.

 

روسیه

دانش آموزان در روسیه از سال اول مدرسه تا آخرین سال تحصیلی به طور اجباری در یک کلاس حضور دارند.

 

روزهای تحصیلی ۲۱۱ روز در سال و ساعات حضور در کلاس ۶٫۵ ساعت است. کلاس‌ها از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۵ و سال تحصیلی، سپتامبر تا اواخر ماه مه است. تعداد افراد در کلاس ۱۶ نفر و شروع تحصیل در سن ۶ سالگی و سن فارغ‌التحصیلی ۱۶ سالگی است. ناهار در ساعت ۱۲ سرو می‌شود. لباس فرم اجباری نیست و هر مدرسه لباس مخصوص دارد.

 

کره جنوبی

حضور در مدرسه بسیار طولانی است و بسیاری از دانش آموزان برای کلاس‌های آموزشی یا فعالیت‌های دیگر تا دیروقت در مدرسه حضور دارند. عملکرد و انگیزه بالا و رضایت از زندگی در دانش آموزان کره‌ای پایین‌تر از حد متوسط است.

 

روزهای تحصیلی ۲۲۰ روز در سال و ساعات حضور در کلاس ۸ ساعت است. کلاس‌ها از ساعت ۸ صبح تا ۱۶ بعدازظهر و سال تحصیلی، مارس تا فوریه است. تعداد افراد در کلاس ۳۰ نفر، شروع تحصیل در سن ۵ سالگی و سن فارغ‌التحصیلی ۱۶ سالگی است. ناهارغذاخوری مدرسه شامل غذاهای مفید ازجمله غذاهای تخمیر شده، کربوهیدرات‌ها، سبزی‌ها و ماهی است. لباس فرم نیز توسط دولت ارائه می‌شود.

 

اندازه کلاس در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مؤثر است؟

تغییر محتوای درسی تا دوره‌ها و گروه‌بندی سنی کانون زبان ایران

شاعر کودکان و نوجوانان بچه‌ها از نویسنده‌ها خود جسورترند