اندازه کلاس در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مؤثر است؟

آیا اندازه کلاس در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مؤثر است؟

اندازه کلاس در پیشرفت تحصیلی

 

بر اساس تجزیه‌وتحلیل آماری از نتایج تحقیقی طولانی‌مدت در آموزش ریاضی و علوم مشخص شد، کوچک بودن اندازه کلاس با عملکرد و دستاوردهای بهتر دانش‌آموزان مرتبط نیست.

تأثیر اندازه کلاس‌های کوچک‌تر در کشورها، موضوعات علمی و مهارت‌های مختلف شناختی و غیرشناختی متفاوت است و احتمالا عوامل بسیار دیگری نیز در این زمینه نقش دارند.

 

کلاس‌های کوچک در مدارس در نظر بسیاری به‌خصوص والدین پسندیده است. این افراد معتقدند معلم در کلاس کوچک‌تر تسلط بیشتری بر دانش‌آموزان دارد و به همین دلیل بیشترین تعداد دانش‌آموز در این کلاس‌ها ۳۰ نفر است. اما تحقیقات در این مورد نتایج متفاوتی داشته و برخی از آنها مزایای مفید این روش را یافتند، اما این تحقیقات بیشتر در مقیاس کوچک و محدود به درس ریاضی و خواندن بوده و تأثیر آن بر مهارت‌های غیر شناختی مانند علاقه و توجه بررسی نشده است.

 

پروفسور سپروس کنستانتوپولوس و تین شن از دانشگاه ایالتی میشیگان ایالات‌متحده این مورد را در تحقیقات بین‌المللی ریاضیات و مطالعات علوم مورد بررسی قراردادند. این گروه، از سال ۱۹۹۵ هر چهار سال عملکرد دانش‌آموزان ۹ تا ۱۰ ساله در کلاس چهارم و دانش‌آموزان ۱۳ تا۱۴ ساله در کلاس هشتم از ۵۰ کشور در ریاضیات و علوم را بررسی کردند. در این تحقیق نمرات دانش‌آموزان و نگرش و علاقه آنان نیز توسط گزارش‌های دانش‌آموزان و همچنین اندازه کلاس‌ها تحلیل شد.

 

محققان برای اینکه این تجزیه‌وتحلیل بیشتر کنترل شود، آن را به اطلاعات دانش‌آموزان کلاس هشتم در چهار کشور اروپایی، مجارستان، لیتوانی، رومانی و اسلوونی  در سال‌های ۲۰۰۳، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ محدود کردند. علت انتخاب این چهار کشور حداکثر اندازه کلاس بود تا به اطمینان بیشتر تحلیل آماری کمک کند. باوجود این محدودیت‌ها، اطلاعات شامل ۴۲۷۷ دانش‌آموز از ۲۳۱ کلاس در ۱۵۱ مدرسه بود. این اولین مطالعه برای بررسی تأثیر اندازه کلاس در موضوعات علمی خاص یعنی زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک و علوم زمین و مهارت‌های غیر شناختی بود.

 

نتایج نشان داد، کلاس‌های کوچک‌تر در رومانی و لیتوانی موجب موفقیت تحصیلی بوده و تأثیر آن در ریاضیات، فیزیک، شیمی و علوم زمین مشهود است. همچنین این مورد، موجب لذت بیشتر از آموزش ریاضی شده است. در لیتوانی نیز موجب بهبود مهارت‌های غیر شناختی مانند لذت بیشتر در آموزش زیست‌شناسی و شیمی و دستاوردهای بیشتر در این دروس شده است.البته این تاثیرات در سال‌های خاصی بوده است.

 

پروفسور سپروس کنستانتوپولوس، چنین می‌گوید: در بقیه کشورها اندازه کلاس در پیشرفت علمی دانش‌آموزان تاثیر نداشته است در نتیجه اندازه کلاس تضمینی در پیشرفت تحصیلی نیست و عوامل دیگر از جمله فرآیندهای کلاس و پویایی در دستیابی به نتایج موفقیت‌آمیز در یادگیری دانش آموزان نیز مهم هستند.

 

محققان معتقدند که اندازه کلاس کوچکتر ممکن است تاثیرات مفیدی در دانش آموزان رومانی و لیتوانی نسبت به مجارستان و اسلوونی داشته باشد، زیرا مدارس رومانی و لیتوانی منابع کمتری نسبت به مدارس مجارستان و اسلوونی دارند.

 

پروفسور کنستانتوپولوس گفت: ” علت این نتایج شاید مرتبط با اندازه کلاس در کشورهایی با منابع مدرسه محدود باشد که در آن کیفیت معلمان به طور متوسط پایین‌تر است .

 

مراتبط:

برگزاری نشست برای آشنایی کودکان با ادبیات کهن

دانستنی های علمی کوتاه و جالب