انتخاب لباس برای کوله گردی

راهنمای انتخاب لباس برای کوله گردی

انتخاب لباس مناسب برای سفر

انتخاب لباس برای کوله گردی به عنوان کسی که قصد سفر به طبیعت یا جاهای دور دارید، انتخاب لباس مناسب برای سفر به این مکان ها، آن هم برای مدت طولانی بسیار اهمیت پیدا می کند. مخصوصا اگر برای مدت های طولانی به مناطقی سفر می کنید که امکان خرید لباس برایتان مقدور نیست یا گران تمام می شود. اگر جزو افراد طبیعت گردی هستید که به کوهنوردی، کوهپیمایی، جنگل پیمایی یا … می پردازید نیز باید بدانید که چگونه لباس مناسب برای سفر خود را انتخاب کنید. با رعایت نکاتی که مجله الی گشت برای شما توضیح می دهد می توانید به عنوان فردی حرفه ای در جهانگردی و طبیعت گردی، لباس های سفر خود را انتخاب کنید.

 

کوله گردی

در انتخاب پوشاک و لباس برای سفر، ابتدا به تفکیک این موضوع می پردازیم. برای پاهایتان چه کفش ها و جوراب هایی انتخاب کنید. چه شلواری مناسب طبیعت یا سفرهای طولانی به کشورهای مختلف یا جهانگردی است؟ چه لباس ها، پلیورها و گرمکن هایی بپوشید؟ چند دست لباس با خود باید به همراه داشته باشید؟ باقی وسایلی که برای مراقبت از پوست لازم دارید چه وسایلی هستند؟ در ادامه به تمام سوالات مطرح شده پاسخ می دهیم. پس اگر شما چنین سوالاتی را از خود می پرسید در ادامه با ما همراه باشید.

 

کوله گردی

لباس مناسب برای طبیعت هایی مانند کوه یا جنگل

انتخاب لباس برای کوله گردی یک نکته بسیار مهم در لباس پوشیدن برای کوهنوردی و کوهپیمایی رعایت لایه لایه پوشیدن است. در واقع هر چه شما لباس های بیشتری بپوشید، سازگاری شما هم برای شرایط مختلف آب و هوایی بیشتر می شود. در انتخاب لباس برای سفر به ارتفاعات، ابتدا یک لایه زیرین و نازک مانند زیرپوش یا تی شرت نخی را بپوشید. این لایه باید به گونه ای باشد که عرق تن شما را بگیرد. بعد از آن یک لباس آستین دار نازک نخی می تواند انتخاب مناسبی باشد. این لایه به عرق گیری بدن شما و لایه زیرین لباستان کمک می کند. با این حال در ابتدای سفر که هنوز در ارتفاعات گرم پایینی قرار دارید می تواند لباس مناسبی باشد.

 

کوله گردی

 

 

انتخاب لباس برای کوله گردی لباس مناسب بعدی که برمی دارید، یک گرمکن و در نهایت یک کاپشن خواهد بود. گرمکن در هوای گرم ارتفاعات که وزش باد وجود دارد لازم است. همچنین برای محافظت در مقابل سرمای برف، باران و باد به همراه داشتن کاپشنی مناسب الزامی است که به عنوان لایه نهایی انتخاب می شود.

این نحوه انتخاب لباس برای سفر به ارتفاعات و کوه ها به شما اجازه می دهد که نه تنها از پوست خود محافظت کنید و لباس های زیرین با جنس نرم تری را بپوشید، بلکه پس از عرق کردن از سرما خوردن شما نیز جلوگیری می کند. به عنوان یک عایق در مقابل سرما عمل کرده و دمای بدن شما را ثابت نگه می دارد. با انتخاب کاپشنی نازک می توانید آن را درون کوله خود قرار داده و هر زمان که به دماهای پایین رسیدید، آن را بپوشید. انتخاب ژاکت یا کت پر برای باران و حفظ گرما لازم است. امروزه لباس های دو لایه با رنگ ها و جنس های مختلفی را در بازار پیدا می کنید که با یک زیپ دو لایه گرمکن و کاپشن آن از هم جدا شده و به نوعی کاربردی دومنظوره دارد.

بعضی از افراد لایه چهارمی مانند بادگیر یا بارانی را نیز به این لباس ها اضافه می کنند که آن ها را در مواقع باران از خیس شدن محافظت کند. در کل در سفر باید از خیس شدن لباس هایتان تا می توانید جلوگیری کنید تا دمای بدن حفظ شود و سرما نخورید.

 

کوله گردی

تنوع شلوارهای موجود در بازار انتخاب را برای شما راحت تر کرده است. برای انتخاب لباس مناسب برای سفر، در انتخاب شلوار دقت کنید. بهتر است که همواره دو عدد شلوار با خود به همراه داشته باشید تا در صورت خیس شدن یکی بتوانید از شلوار دیگر استفاده کنید. امروزه شلوارهایی با جنس پلی استر در بازار فراوان شده اند که به راحتی و سریع حتی در هوای خیس و مرطوب خشک می شوند. همچنین اگر در طبیعت به نقاطی با دماهای متفاوت سفر می کنید، داشتن شلوارهایی که تبدیل به شلوارک یا شلوارهای پاچه کوتاه می شوند نیز، می تواند گزینه مناسبی باشد. این مدل از شلوارها زیپ هایی را برای تبدیل اندازه پاچه شلوارها در نظر گرفته اند و به شلوارهای قابل تبدیل معروف هستند.

در انتخاب لباس مناسب برای سفر به ارتفاعات باید حتما حداقل از دو لایه شلوار استفاده کنید. عموما شلواری که ابتدا به تن می کنید، باید بسیار گرم و گاهی از جنس پارچه های پشمی باشد. این لایه از بین شلوارهای استرچ و چسبان انتخاب می شود. لایه بعدی بسته به مکانی که سفر می کنید، یک شلوار گرمکن یا شلواری از جنس پلی استر خواهد بود.

 

کوله گردی

لوازم جانبی سفر

محافظت از سر، پیشانی، گوش ها و گردن در انتخاب لباس مناسب برای سفر بسیار اهمیت دارد. برای محاظت از گردن در بازار گرمکن هایی با یقه هایی بلند وجود دارد که گردن شما را می پوشاند. انتخاب کلاه های پشمی دو لایه هم برای محاظت از سر شما لازم و ضروری است. یکی از گزینه های موجود در بازار، دستمال های سر هستند که در طرح ها، رنگ ها و جنس های مختلف در یافت می شوند. می توانید از دستمال سر حتی برای پوشاندن جلو صورت و بینی خود در هواهای سرد و برفی استفاده کنید. در نهایت یک لایه ضد باران و عایق آب باید به همراه داشته باشید. بسیاری از ژاکت ها و کاپشن ها این لایه یا گاهی کلاه های دولایه مجهزی که حتی جلوی صورت را هم می پوشانند به همراه دارند.

 

کوله گردی

در انتخاب لباس مناسب برای سفر به هر نقطه ای از طبیعت یا هر کشوری که می خواهید بروید، انتخاب جوراب مناسب برای پاهایتان است. در اصل جوراب مکمل کفش شماست. برای هر نوع کفشی باید جوراب مناسب پاهای خود را بپوشید. قطعا جورابی که با چکمه یا نیم بوت می پوشید با جورابی که با کفش های پیاده روی و جنگل نوردی می پوشید متفاوت خواهد بود. به هر حال هر جورابی که برای هر کفشی انتخاب می کنید باید مشخصات زیر را داشته باشد:

  • به راحتی در زیر آفتاب و سریع خشک شود.
  • انتخاب جورابی با جنس پارچه ای که پاهای شما را اذیت نکند.
  • حتما دو دست جوراب به همراه داشته باشید.
  • ساق بلند داشته باشد.
  • از دو لایه جوراب استفاده کنید. لایه اول نازک و با پارچه ای لطیف باشد و لایه دوم از جنس ضخیم مانند پشم برای گرم ماندن پاهایتان.

عینک آفتابی از دیگر لوازمی است که باید به همراه داشته باشید. برای هر منطقه و طبیعتی یا هر جایی که سفر می کنید بسته به میزان اشعه های خورشید یا باد و بارانی که دارد بهتر است عینک آفتابی و محافظ همان مکان را استفاده کنید. اگر از شهرها بازدید می کنید تنها یک عینک آفتابی ساده کفایت می کند اما اگر به کوهنوردی می پردازید باید عینک کوه و محافظ برف و بوران به همراه داشته باشید.

در نهایت به دستکش می رسیم. دستکش محافظ دستان شماست. در هوای سرد برای محافظت از دست هایتان در مقابل سرما دستکش باید پوشید. دستکش هایی که برای کوهنوردی یا کوهپیمایی استفاده می شود دولایه هستند و به راحتی دو لایه آن ها از هم جدا می شوند. لایه درونی یا پایه که از پارچه ای نازک و گرم بوده و لایه بیرونی که عموما بزرگتر و عایق باران و آب است.

نوعی دستکش وجود دارد که انگشتان شما را باز می گذارد و تنها کف و پشت دستان شما را می پوشاند.این مدل دستکش برای طبیعت گردی هایی مانند جنگل نوردی مناسب است. چرا که به شما اجازه کار کردن با ابزارهای مورد نیازتان را می دهد.

 

کوله گردی

جنس های پارچه ها برای انتخاب لباس مناسب برای سفر

جنس های مختلفی برای این نوع لباس ها در بازار وجود دارد. از بین لباس های پشمی، پلی استر و نایلون، ابریشم و کتان موجود در بازار برای هر لایه بهتر است یکی از این جنس های پارچه را انتخاب کنید.

برای لباس های زیر خود، سعی کنید از جنس پلی استر استفاده کنید که در صورت خیس شدن، به راحتی و سریع خشک می شوند. لباس های عرق گیر خود را از جنس ابریشم، پشم های مرغوب یا پارچه های مصنوعی مناسب پوست انتخاب کنید. با این حال در انتخاب جنس پارچه دقت کافی را داشته باشید. بسیاری از افراد به لباس های پشمی حساسیت دارند. همچنین لباس های پشمی مرغوب موجود در بازار به دلیل تنفس راحت در میان الیاف، عدم جذب رطوبت و خشک شدن سریع برای لباس هایی همچون جوراب، کلاه یا دستکش استفاده می شود. با این حال انتخاب لباس های پشمی مناسب سفر بسیار گرانقیمت خواهد بود.

 

مرتبط:

نحوه پیاده روی صحیح

لباس هوشمند حرکت کودک را بررسی می‌کند