نوشتن برای نوجوانان سخت‌تر از بزرگسالان است

نوشتن برای نوجوانان سخت‌تر از بزرگسالان است/ بچه‌های ترسو به سراغ «نفرین‌»ها نروند

 

نوشتن برای نوجوانان سخت تر از بزرگسالان است

 

الهام فلاح، که علاوه بر حوزه بزرگسال، کتاب‌هایی هم برای نوجوانان نوشته معتقد است نوشتن برای نوجوانان بسیار سخت‌تر از بزرگسالان است و می‌گوید: اگر نگارش مجموعه «نفرین‌»‌ها را تمام کنم به این زودی‌ها سراغ نوشتن برای بچه‌ها نمی‌روم.

 

«عزیزجون می‌گوید وقتی بابایم جوجه‌جغد را به خانه آورد خودش ۱۰ شب تمام دیده که سه‌تا جغد می‌آمدند و تا صبح روی نرده‌های بالکن ما می‌نشستند و صداهای عجیب از خودشان درمی‌آوردند و تا خود صبح نمی‌گذاشتند من بخوابم. من تا وقتی که جغدها می‌رفتند گریه و بی‌تابی می‌کردم و تازه صبح که می‌شد خوابم می‌برد. عزیزجون می‌گوید حتما مادر جوجه‌جغد من را نفرین کرده، اما بابایم می‌گوید این‌ها خرافات و خنده‌دار است و به من هم می‌گوید این چیزها را باور نکنم. حالا آن جوجه‌جغد بزرگ شده و هنوز با ما زندگی می‌کند.»

مطلبی که خواندید بخشی بود از کتاب «نفرین جغد» نوشته الهام فلاح که از سوی انتشارات هوپا برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است. الهام فلاح از نویسندگان حوزه بزرگسال است که بعد از نوشتن چند اثر برای بزرگسالان در حوزه کودک و نوجوان دست به قلم شد و کتاب «زال و رودابه» را نوشت که در سال ۱۳۹۴ در قالب مجموعه «عاشقانه‌‌های فراموش شده» از سوی نشر هوپا منتشر شد. بعد از آن کتاب «نفرین گربه» در سال ۱۳۹۷ و در ادامه کتاب «نفرین جغد» به قلم او در سال ۱۳۹۸ برای کودکان و نوجوانان منتشر شد.

دلیل اصلی نوشتن برای کودکان و نوجوانان را «پسرش» معرفی می‌کند و می‌گوید: پسرم همیشه دوست داشت من کتابی برای کودکان و نوجوانان بنویسم تا بتواند در مدرسه به هم‌کلاسی‌هایش نشان دهد و با توجه به اینکه من ساعت‌های زیادی در طول روز را با پسرم می‌گذرانم، دنیا و تخیلات او تا حد زیادی در نوشتن داستان برای نوجوانان به من کمک کرد و واقعا حیف بود سوژه‌هایی را که در این زمینه داشتم از دست بدهم.

این داستان‌نویس می‌افزاید: براین اساس کتاب‌ «رودابه و زال» از مجموعه «عاشقانه‌های فراموش شده» و کتاب‌های «نفرین گربه» و «نفرین جغد» را نوشتم که از سوی انتشارات هوپا منتشر شد و در حال حاضر هم مشغول نوشتن جلد سوم مجموعه «نفرین»ها هستم با عنوان «نفرین ماهی» که به زودی به ناشر تحویل می‌دهم.
بچه‌های ترسو به سراغ مجموعه «نفرین‌»ها نروند
نویسنده کتاب «خونمردگی» درباره محتوای آثار نوجوانانه‌اش توضیح می‌دهد: داستان زال و رودابه برگرفته از شاهنامه فردوسی است و فقط قصه‌ عشق زال و رودابه نیست، قصه‌ عشق تمامی انسان‌ها به یکدیگر است و من ۱۰ شخصیت جدید به آن اضافه کرده‌ام. اما مجموعه «نفرین‌»ها در ژانر معمایی نوشته شده و رگه‌هایی از وحشت هم در آن وجود دارد اما نه در حدی که بچه‌ها را بترساند. اما با این حال به والدینی که می‌خواهند این مجموعه را برای فرزندشان بخرند توصیه می‌کنم اگر فرزند خیلی ترسویی دارند این کتاب را برایش نخرند. اصولا هر مادرو پدری که می‌خواهد برای فرزندش کتاب بخرد حتما با روحیه او آشناست و می‌داند که فرزندش به چه کتابی علاقه دارد.

این منتقد ادبی، می‌افزاید: در مجموعه «نفرین»‌ها به انسان‌هایی پرداخته می‌شود که به هر علتی حیوانی را آزار داده‌اند و مورد نفرین حیوانات قرار گرفته‌اند و خصوصیات آن حیوان را گرفته‌اند مثلا درباره گربه می‌گویند هفت‌جان دارد و نمی‌میرد و براین اساس من در کتاب «نفرین گربه» داستان پیرزن و پیرمردی را بیان کرده‌ام که سال‌های زیادی از عمرشان می‌گذرد اما نمی‌میرند سرانجام براثر تحقیقات دو بچه مشخص می‌شود که زیر سر گربه است.

او درباره کتاب «نفرین جغد» نیز توضیح می‌دهد: در این کتاب، داستان جوجه جغدی بیان می‌شود که از بچگی در قفسی در خانه‌ای نگهداری می‌شود و نفرین او گریبانگیر بچه آن خانواده شده است. بچه‌ روزها خواب است و شب‌ها بیدار و به همین دلیل نه می‌تواند به مدرسه برود و نه با بچه‌ها دوست شود و بازی کند. در کتاب «نفرین ماهی» هم که مشغول نوشتنش هستم، داستان شخصی بیان می‌شود که ماهی او را نفرین می‌کند و اگر آب به بدنش بخورد مانند اسید عمل می‌کند. البته این، یک نوع بیماری نادر است که افراد کمی در سطح جهان به آن مبتلا هستند.
نوشتن برای نوجوانان بسیار سخت‌تر از بزرگسالان است
این نویسنده حوزه بزرگسال، نوشتن برای کودکان و نوجوانان را بسیار سخت‌تر از بزرگسالان می‌داند و می‌گوید: در حوزه کودک و نوجوان نویسنده باید مخاطبی را درنظر بگیرد که ذهنش برای درک و دریافت اطلاعات بیرون به شدت بیش‌فعال است و درصد قابل توجهی از ذهنش در مقایسه با مخاطب بزرگسال خالی است و پذیرش بالایی نسبت به مسائل دارد. براین اساس خیلی باید مواظب باشیم که چه مطلبی به آن‌ها ارائه می‌دهیم. از سویی باید جهان داستانی که برای کودکان و نوجوانان نوشته می‌شود واقعا جهان بسنده‌ای باشد و این مساله کار را برای نویسندگان حوزه بزرگسال که عادت کرده‌اند درصدی از درک و انتقال داستان را روی دوش فهم، استنباط و تجربه زیستی مخاطب بزرگسال بگذارند، سخت می‌کند.

به این زودی‌ها سراغ نوشتن برای نوجوانان نمی‌روم
برگزیده جایزه پروین اعتصامی می‌افزاید: به دلیل اینکه نوشتن برای بچه‌ها کار سختی است، اگر مجموعه «نفرین‌»‌ها را تمام کنم به این زودی‌ها به سراغ نوشتن برای نوجوانان نمی‌روم. مگر سوژه خوبی داشته باشم که نتوانم از آن بگذرم. چون به طورکلی ذهن من خیلی درگیر مسائل مربوط به کودکان نمی‌شود و این ویژگی از دوره کودکی با من بوده و همیشه از بازی‌های معمول کودکانه مانند خاله‌بازی و عروسک‌بازی دوری می‌کردم و علاقه زیادی به چیدن پازل و کتاب‌خواندن داشتم. البته خانواده به دلیل اینکه از عهده هزینه خرید کتاب‌های زیادی که من می‌خواستم برنمی‌آمدند اسم من را در کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نوشتند و من هرروز به کانون پرورش فکری می‌رفتم و ساعت‌ها کتاب می‌خواندم.

فلاح در ادامه مخاطبان بزرگسال را با مخاطبان کودک و نوجوان مقایسه می‌کند و می‌گوید: مخاطبان کودک و نوجوان نسبت به مخاطبان بزرگسال خیلی وفادار، صادق و بی‌ریا هستند و به نویسنده‌ای که برای‌شان اثری خلق می‌کند، احترام می‌گذارند و اگر کاری به نظرشان جالب نبود با نویسنده هر برخوردی نمی‌کنند.

«باغ خرمالو» شناخت بچه‌ها را نسبت به کشورشان افزایش می‌دهد
این نویسنده در پایان به کودکان و نوجوانان پیشنهاد می‌کند کتاب رمان نوجوانانه «باغ خرمالو» نوشته هادی حکیمیان را مطالعه کنند و می‌گوید: پسرم از خواندن این کتاب خیلی لذت برد و من هم مطالعه آن را به بچه‌ها پیشنهاد می‌کنم چون با استفاده از کلمات قابل فهم شناخت بچه‌ها را نسبت به کشورشان افزایش می‌دهد.

این کتاب که از سوی انتشارات شهرستان ادب منتشر شده، تلفیقی از داستان و تاریخ است و به دوره شاهان قاجاری و پسری می‌پردازد که در آن زمان سیر می‌کند. پسر من هم به دلیل علاقه‌ زیادی که به تاریخ دارد کتاب‌های تاریخی را به کتاب‌های فانتزی امروزی ترجیح می‌دهد.
 

منبع: ایبنا

مرتبط:

دانشنامه‌ی محیط‌زیست کانون نامزد جایزه کتاب سال شد

آیین نکوداشت بیوک ملکی شاعر کودک و نوجوان برگزار شد

حضور کانون در بازار بین‌المللی فیلم کلرمون فران فرانسه