کنترل چاقی هدف راهبردی سند ملی تغذیه و امنیت غذایی

 

کنترل چاقی، هدف راهبردی سند ملی تفذیه و امنیت غذایی

 

 

کنترل چاقی

مدیر برنامه های تغذیه نوجوانان وزارت بهداشت گفت: کنترل چاقی، هدف راهبردی سند ملی تفذیه و امنیت غذایی در کشور است.

مریم زارعی مدیر برنامه های تغذیه نوجوانان دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفت وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان ، اظهار کرد: کنترل چاقی، هدف راهبردی سند ملی تفذیه و امنیت غذایی در کشور است.یکی از مهم ترین علت مرگ و میر در دنیا و کشورمان بروز و شیوع بیماری های غیر واگیر مانند دیابت عارضه های قلبی و عروقی چاقی انواع سرطان ها و حتی بیماری های مزمن تنفسی است که بر اساس تحقیقات انجام گرفته یکی از بهترین مداخلات جهت کاهش شیوع بیماری های غیر واگیر و حتی پیشگیری آن ها کنترل چاقی و اضافه وزن در افراد است.

مدیر برنامه های تغذیه در نوجوانان دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: امروزه یکی از مشکلات جدی نظام سلامت بحث چاقی و اضافه وزن فرزندان به ویژه دانش آموزان است، زیرا چاقی در دوران کودکی حتی در بین دانش آموزان پیامد و عوارض بدی مانند افزایش خطر بروز دیابت نوع ۲ کبد چرب فشار خون بالا و اختلالات چربی خون به همراه مشکلات قلبی و تنفسی را ایجاد می کند.
زارعی تاکید کرد: یکی از اهداف راهبردی در سند ملی تغذیه و امنیت غذایی موضوع کنترل روند چاقی و حتی دیابت در بین افراد به خصوص دانش آموزان است و این موضوع در سند ملی بیماری های غیر واگیر نیز مد نظر قرار گرفته است.

او بیان کرد: بر اساس پیمایش کاسپین ۵ حدود ۲۰ درصد از دانش آموزان ۷ تا ۱۸ سال دچار چاقی و اضافه وزن بوده و متاسفانه ۲۱ درصد از این گروه سنی دچار چاقی شکمی هستند.

مدیر برنامه های تغذیه در نوجوانان دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بیان کرد: بر اساس نتایج به دست آمده از بررس ملی تعیین وضعیت تن سنجی، شاخص های تغذیه ای، نشانگر های ارزشیابی خدمات نظام بهداشتی نشان می دهد که حدود ۱۴ درصد از کودکان زیر ۵ سال کشور در معرض اضافه وزن و مبتلا به چاقی هستند.

زارعی افزود: در استان هایی مانند اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گلستان، گیلان و مازندران حدود ۲۸ درصد از کودکان زیر ۵ سال در معرض چاقی هستند و این افراد در آینده در سن بزرگسالی نیز جزء افراد چاق جامعه محسوب می شوند که احتمال ابتلا به بیماری غیر واگیر در آن ها بیشتر از سایرین است.

او گفت: به دلیل روند رو به رشد چاقی کودکان در دنیا سازمان بهداشت جهانی برنامه ECHO به منظور پیشگیری و کنترل اضافه وزن را در بین نوجوانان و کودکان پیشنهاد کرده که بر اساس این برنامه تمام حوزه ها باید سیاست های خود را با هدف تامین سلامت و سالم سازی محیط برای کودکان و نوجوانان به گونه ای اتخاذ کنند که عدالت در سلامت به طور کامل رعایت شود.

مدیر برنامه های تغذیه در نوجوانان دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت یادآوری کرد: برنامه ملی پیشگیری کنترل اضافه وزن بر اساس برنامه ECHO یکی از اولویت های نظام سلامت کشور محسوب می شود و در زمینه تقویت همکاری های بین بخشی و برون بخشی تفاهم نامه های خوبی بین وزارت بهداشت و دیگر وزارتخانه های ذی ربط به امضا رسیده که اهداف تفاهم نامه توقف روند افزای میزان چاقی در بین کودکان، نوجوانان و به طور کلی دانش آموزان است.

 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران

مرتبط:

متخصصان تغذيه:نگران نباشيد، شير بخوريد

تغذیه در کوچولوهای عصبانی

غذا‌های گرم کننده برای بدن کودک

چاقی و رژیم مناسب برای بچه‌های چاق