چطور آزادی های بیشتری رو توو خونه داشته باشیم؟

بیشتر بحث هایی که ممکنه بین نوجوون ها و خونوادشون پیش بیاد احتمالا مربوط به میزان آزادی های عمل نوجوون هاست. تو آزادی بیشتری میخوای و این آزادی ها اونارو مضطرب و نگران میکنه. اونا ازت میخوان تا صبر کنی کمی سنت بره بالاتر و تو هم بابت این عصبی میشی. تو اصرار میکنی اونا مقاومت میکنن تو لجبازی میکنی اونا سرکوب میکنن. بهترین راه واسه بدست آوردن آزادی و استقلال بیشتر، مسئولیت پذیر بودن هست. مسئولیت پذیر بودن به زبون ساده یعنی بتونی به خوبی مراقب خودت باشی و از پس کارهات بربیای و دردسر برای دیگران و پدرومادرت درست نکنی. اگه مسئولیت پذیر باشی قابل اعتماد خواهی بود.

 

استقلال یافتن بهترین راه برای تبدیل شدن به یک انسان بالغ و شاد و فعال هست. و بهترین زمان برای مستقل شدن در همین سنین نوجوونی هست. چطور میتونیم مسئولیت پذیر بشیم تا اعتماد پدرومادرمون رو بدست بیاریم؟

 

مسئول بودن در قبال درس و مدرسه

به نظر میرسه مهمترین وظیفه تو در این سن درس خوندن هست. بنابراین اولین قدم برای اینکه مسئولیت پذیر بشی و پدرومادرت هم متوجه این موضوع بشن، اینه که برنامه و تکالیف درس و مدرسه رو به طور جدی و به درستی انجام بدی و به خوبی درس بخونی. اگه پدرومادرت ببینن که نمره های خوبی میگیری و سعی میکنی که نمراتتو بهتر کنی به احتمال زیاد بهت فرصت استقلال و آزادی بیشتر رو خواهند داد چون خیالشون از بابت درس و مدرسه تو راحته.

 

کنترل استفاده از فضای مجازی

بهتره حضور در فضای مجازی رو خودت کنترل کنی قبل از اینکه پدرو ماد چیزی بهت بگن. به علاوه مراقب باش فعالیت هایی که در فضای مجازی انجام میدی تاثیر منفی در آینده تو نگذارند. چرا که معمولا قبل از استخدام فعالیت های هر کسی در فضای مجازی بررسی میشه.

 

ارتباط مناسب با دیگران

توانایی ارتباط با دیگران رو تقویت کن. اگه بتونی به خوبی با دیگران تعامل داشته باشی و از این تعامل آسیب نبینی و مورد سواستفاده قرار نگیری احتمالا میتونی روی پای خودت بایستی و مواظب خودت باشی بنابراین کمی استقلال بیشتر رو بدست خواهی آورد.

 

ارتباط مناسب با دوستان غیرهمجنس

اگه با غیر هم جنس خودت دوستی میکنی باید بتونی در این ارتباط و دوستی مراقب خودت باشی. حتما باید یکی از بزرگ ترها از این ارتباط اطلاع داشته باشن. بهترین دوستی اینه که طرف مقابلت حمایت کننده باشه، تو رو از درس و مدرسه دور نکنه و بیشتر به درس خوندن تشویقت کنه. فکر و ذهن و عواطفت رو مغشوش نکنه. حواست باشه که این ارتباط اگه پدرومادرتو حساس تر کنه نمیتونی اعتمادشونو جلب کنی.

 

احترام به قوانین خانه

قوانینی که پدرومادرت برای تو یا در خونه گذاشتن رو رعایت کن اگه بخوای با اون قوانین مخالفت کنی احتمالا با قوانین سخت تری مواجه میشی و آزادیت محدودتر خواهد شد. مثلا اجازه بده همیشه یکی از اعضای خونه بدونن کجایی یا اینکه به موقع خونه باش و چیزی رو از اون ها مخفی نکن، در ساعت های مشخصی خیلی سروصدا نکن، بهداشت شخصی و محیطتو رعایت کن و… . دوستاتو به پدرومادرت معرفی کن. حتی از اون ها راجب موقعیت های مختلف و طرز رفتار درست سوال کن. اعتمادشون بهت جلب میشه.

مسئول بودن در قبال کارهای خانه

وقتی خونه هستی مسئولیت انجام بعضی کارای خونه رو به صورت داوطلبانه قبل اینکه ازت بخوان قبول کن. مثلا آشپزی کن، لباساتو بشور، خونه رو تمیز کن و یا به پدرت کمک کن. اونا خیلی خوشحال میشن اگه ببینن از پس انجام کارهای خونه برمیای. و این زمینه اعتماد بیشتر به تو رو فراهم میکنه.

 

مدیریت هزینه های شخصی

یکی دیگه از رفتارهایی که خیلی میتونه اعتماد اون ها رو به تو جلب کنه نحوه مدیریت پوله. اگه بتونی پول تو جیبی هایی که میگیری رو به خوبی مدیریت کنی و تا موعد بعدی که قراره مجددا پول توجیبی بگیری، کم نیاری یعنی روی خودت و خرج و مخارجت کنترل داری. مثلا اگه ماهیانه پول میگیری تا ماه بعدی بتونی با همون پول سر کنی و مشکلی پیش نیاد اگه بتونی پس انداز هم کنی بیشتر جلب توجه خواهی کرد.

 

 

اگه مسئولیت پذیر باشی پدرومادرت متوجه میشن که قابل اعتماد هستی اینطوری میتونی برای به دست آوردن آزادی های بیشتر با پدر ومادرت گفتگو کنی. اما چطور باید گفتگو کرد:

یه جلسه گفتگو با پدرو مادرت ترتیب بده. زمانی رو انتخاب کن که برای همه تون مناسب باشه. یعنی پدرومادرت درگیری فکری نداشته باشن و مشغول کار نباشن. سعی کن یه کم زودتر در اون جلسه که باهم قرارشو گذاشتین حاضر بشی.

یه جای راحت و آروم برای گفتگو انتخاب کن. علاوه بر زمان مناسب برای گفتگو جای مناسبی هم باید برای گفتگو انتخاب بشه. خونه جای خیلی خوبیه اما اگه شلوغ و پرسروصداست میتونین در پارک با هم صحبت کنین یا باهم قدم بزنین یا توو رستوران یا کافی شاپ حرف بزنین.

قبل از شروع جلسه گفتگو هرچی لازمه که بگی رو آماده کن. نکاتی که حتما میخوای به پدرومادرت بگی رو یادداشت کن تا فراموش نکنی. این یادداشت بحث رو به مسیر دلخواهت هدایت میکنه.

تلاش کن که جلسه مودبانه، مثبت و خوش بینانه برگزار بشه. هیچ وقت در طول این ملاقات از چیزی گله و شکایت نکن. بحث رو نپیچون و خیلی واضح و شفاف خواسته ای که داری رو مطرح کن. حرفای پدرومادرت رو هم با دقت گوش کن. در نهایت سعی کنین به یه توافق برسین در مورد اینکه تو چی میخوای و اونا حاضرن تا چه حدی از خواسته هاتو برآورده کنن.

اگه بار اول سعی کردی و موفق نشی که به خواستت برسی ناامید نشو. خصوصا اگه کلا بار اولت باشه که سعی میکنی با پدرومادرت مذاکره کنی. اگه مذاکره به خوبی پیش نرفت و نتونستی به خواستت برسی پیشنهاد یه جلسه دیگه رو برای چند روز آینده یا آخر هفته بده و در این چند روز تا برگزاری جلسه بعدی سعی کن بچه خوبی باشی و بهترین رفتارتو نشون بدی اینطوری احتمال به نتیجه رسیدنت در مذاکره بعدی بالا میره.

مرتبط:

آموزش مسئولیت‌پذیری به فرزندان در خانه