بازی‌های الکترونیکی فعالیت مفید کودکان را کاهش می‌دهد

رسانه‌های تصویری از جمله تلویزیون، بازی‌های الکترونیکی استفاده از اینترنت و بازی‌های تلفن همراه تاثیر بسیاری در کاهش فعالیت‌های مفید و تحرک بدنی کودکان دارد که این موضوع باید از سوی خانواده‌ها جدی گرفته شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان زنجان روز یکشنبه در دوره آموزشی حرکات بنیادین کودکان ویژه مدیران و مربیان مهدهای کودک تحت نظارت بهزیستی استان زنجان گفت: کودکان بیشتر وقت خود را به بازی‌های انفعالی و بدون تحرک مقابل صفحه کلیدها و لوازم الکترونیکی می‌گذرانند، در حالی که بهتر است این زمان را به بازی‌های حرکتی و ارتباط و تعامل با همسالان خود اختصاص دهند.

سلمان حسینی افزود: بر این اساس لازم است والدین شرایطی را ایجاد کنند تا کودکان بتواند، علاوه بر بازی‌های منفعلانه، از منافع فعالیت‌های فیزیکی و بازی‌های پرتحرک هم در زندگی خود بهره‌مند شود.

این مسؤول، با اشاره به اینکه در سبک زندگی امروزی، آگاهی از میزان و اهمیت بازی و فعالیت‌های فیزیکی برای والدین یک ضرورت  محسوب می شود، ادامه داد: در بازی‌های حرکتی و فیزیکی که در آنها از حرکات بدنی بسیاری استفاده می‌شود، کودکان می‌توانند انرژی‌ خود را طی این فعالیت‌ها به کار گیرند و آنها را به بهترین شکل تخلیه کنند.

وی نقش بازی در رشد اجتماعی کودک را یادآور شد و گفت: این فرایند موجب ارتباط کودک با محیط بیرون شده و دنیای اجتماعی او را گسترش می دهد و علاوه بر آن، حس همکاری، همیاری و مشارکت کودک توسعه می‌یابد، همانند سازی با بزرگسالان را می آموزد، قدرت ابراز وجود پیدا می‌کند و از ترس، کمرویی و خجالت بیهوده رها می شود.

حسینی اضافه کرد: بازی در یادگیری زبان نقش بسزایی دارد و این در رشد هوش کودک بسیار موثر است، کودک در این مرحله نیز با مفاهیم ساخت، فضا و شکل آشنا شده و رفتارهای هوشمندانه او تقویت می شود و در واقع زمینه بهتری برای تفکر فراهم می کند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان زنجان به ضرورت آموزش سواد حرکتی به کودکان توسط والدین تاکید و خاطرنشان کرد: مسؤولیت همانطور که والدین و سرپرستان اطمینان می یابند که فرزندانشان در موقعیت های یادگیری هستند که موجب می شود آنها توانایی خواندن، نوشتن و ریاضیات را بیاموزند، آنها همچنین باید اطمینان حاصل کنند که کودکانشان مهارتهای بدنی را توسعه می دهند.

بنابر اعلام اداره کل بهزیستی استان زنجان هم اکنون ۱۵۸ مهد کودک تحت نظارت این نهاد بوده که نزدیک به ۶ هزار کودک تحت آموزشهای لازم قرار دارند.