آموزش عکاسی در سفر

عکاسی در سفر هم مانند هر فعالیت دیگری، اصول و ترفند های مخصوص خودش را دارد. برای این که عکاس خوبی باشید، پیش از هر چیز نیاز به تمرکز و حوصله دارید. پست کردن عکس ها در شبکه های اجتماعی می تواند شانس دیده شدن عکس هایتان را بیشتر کند. هر منطقه و شرایطی می تواند سوژه های جالبی برای عکاسی داشته باشد، فقط مهم است که خوب ببینید و حوصله کنید.

جزئیات در عکس ها نقش مهمی دارند. توجه به جزئیات و تک تک المان ها، موجب می شود عکس هایی خلاقانه تر بگیرید اما لازم است که ابتدا از اجزاء و جزئیات را بشناسید. گاهی شاید لازم باشد که ساعت ها در انتظار لحظه ای خاص بنشینید تا موقعیتی منحصر به فرد خلق شود. همچنین ممکن است در شرایط بد آب و هوایی و یا در موقعیتی نا امن قرار بگیرید. بنابراین به نظر می رسد ثبت این لحظه های خاص، زیاد هم آسان نباشد. سفر، یکی از موقعیت هایی است که با قرار گرفتن در شرایط جدید، بتوانیم تصاویری جدید ثبت کنیم.

اما رعایت تکنیک های عکاسی و دقت بالای عکاس یکی دیگر از مواردی است که در کار حرفه ای ها دیده می شود.

اقدامات اولیه برای عکاسی در سفر

۱- اولین نکته ای که باید در نظر داشته باشید، رعایت نکات ایمنی برای محافظت از دوربین است. استفاده از کیف مناسب و استاندارد، بیمه دوربین و پرهیز از فلش زدن به ویژه در محله های فقیر نشین از جمله مواردی هستند که باید جهت محافظت از دوربین رعایت کنید.

 

۲- همیشه دوربین خود را همراه داشته باشید. گاهی ممکن است موقعیت هایی به وجود آیند که لازم است سریع دوربین را بردارید و لحظه را شکار کنید. فراموش نکنید دوربین تان را در هر فرصتی شارژ کنید تا محدودیتی از این بابت نداشته باشید.

 

۳- تنظیمات دوربین را به صورت دستی انجام دهید. با این که با تنظیمات اتومات هم می توان عکاسی کرد اما تنظمات دستی می تواند دقیقا تصویر مورد نظر شما را بیافریند. برای ثبت تصاویر خیره کننده ابتدا باید با نحوه کار کردن اجزای دوربین از جمله دیافراگم و شاتر و ISO آشنا شوید. مطالب مرتبط با آشنایی و تسلط به این اجزاء را می توانید در اینترنت پیدا کنید.

 

۴- به مناطقی بروید که کمتر گردشگر به خود دیده اند. از برخی مکان ها و جاذبه های گردشگری، به دلیل شهرت و محبوبیت عکس های بسیاری ثبت شده است و از جهت ها و موقعیت های گوناگون، بارها دیده شده اند. اما برای خلق تصاویر خارق العاده و خلاقانه، لازم است در پی مکان ها، موقعیت ها و جاهای دیدنی کمتر دیده شده باشید. به این ترتیب تصاویر جدیدی از موقعیت هایی خواهید داشت که افراد کمتری آن را دیده اند.

 

۵- از عکس های خود یک نسخه پشتیبانی یا بک آپ داشته باشید. احتمال این که به صورت تصادفی یا اشتباه، عکس هایتان را از دست بدهید بسیار است، بنابراین برای جلوگیری از گم شدن یا پاک شدن عکس ها، یک نسخه پشتیبان از آن تهیه کنید. این کار را در اولین فرصت انجام دهید و در انجام آن تنبلی نکنید. کوتاهی کردن در گرفتن بک آپ می تواند خاطره تلخی از سفر و تجربه عکاسی در سفر به وجود آورد.

آموزش عکاسی در سفر
 
اما ببینیم عکاسی در سفر چه تکنیک ها و ترفندهایی دارد:

۱- افزودن یک المان انسانی می تواند به شما در رساندن مفهوم کمک کند. در واقع همان المان انسانی در روح دادن به تصویر نقش موثری دارد. لبخند، اشک، زاویه صورت یا بدن، نحوه نشستن یا راه رفتن و خیلی موارد دیگر، از جمله مواردی هستند که می توانند به عکس شما رنگ و بوی مورد نظرتان را بدهد.

 

از سوی دیگر نوع پوشش، رنگ و طرح لباس و سبک آن هم از دیگر مواردی هستند که می توانند نقشی اساسی در صحنه ای که خلق می کنید، ایفا کنند.

 

۲- گاهی هم می توانید برای برخی تصاویر و بر اساس نوع کاربرد و حسی که از ثبت تصویر قصد انتقال آن را دارید، المان های انسانی را حذف کنید. این بستگی به سوژه و هدف شما از عکاسی دارد.

 

۳- افزایش عمق عکس و استفاده از لنز واید هم می تواند عکسی جذاب تر برایتان خلق کند. درک این که چطور باید دیافراگم، فاصله کانونی و فوکوس، وضوح عکس را کنترل کنید هم اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد و هم از شما یک عکاس حرفه ای می سازد.

 

۴- اگر می خواهید نیازی به فلاش و سه پایه نداشته باشید، مقدار ISO را بالا انتخاب کنید.

 

۵- قانون سوم، یکی دیگر از اصولی است که برخی رعایت می کنند. قانون سوم عکاسی بر این باور است که علی رقم این که همه فکر می کنند سوژه باید در وسط عکس باشد، اما می تواند در یک سوم سمت راست یا چپ هم باشد. انتخاب این که سوژه در وسط یا کنار عکس باشد، به عهده عکاس است.

 

۶- ویدئو های آموزشی ببینید. ویدئو های آموزش عکاسی بسیاری می توانید در یوتوب و آپارات پیدا کنید. مشاهده این ویدئو ها می تواند ایده ها و نکات جدیدی را به شما انتقال دهد.

 

با همه این موارد، شناخت ویژگی های دوربین و یا امکانات مختلف گوشی موبایل می تواند در ثبت عکس های متفاوت به شما کمک کند. همچنین برخی اپلیکیشن ها و ابزار های ادیت عکس هم هستند که آشنایی با آن ها می تواند در کیفیت عکس های شما تاثیر به سزایی داشته باشد.

 

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

مرتبط:

نحوه سفر کردن (قسمت اول)

نحوه سفر کردن (قسمت اول)