طرز تهیه یک دانه برف

در این آزمایش یاد می گیرید که چگونه یک دانه برف را با استفاده از بوراکس و چند ابزار دیگر در خانه بسازید. با این آزمایش در می یابید که کریستال ها چگونه شکل می گیرند و با درک این موضوع دانه برفی شما شکل جالب تری خواهد گرفت.

طرز ساخت یک دانه برفی کریستالی

لوازم مورد نیاز:

ریسمان

ظرف شیشه ای دهانه گشاد

نی نازک سفید

رنگ آبی خوراکی(اجباری نیست)

آب جوش(هنگام استفاده مراقب دست های خود باشید)

بوراکس

مداد

روش کار:

۱٫ نی نازک سفید را برداشته به ۳ قسمت مساوی تقسیم کرده، این ۳ قسمت را طوری به هم بپیچانید که شکلی مانند یک ستاره شش پهلو درست شود. کمال دقت را در هم اندازه و منظم بودن شکل به کار ببرید.

۲٫ یکی از سه نی را به ریسمان بسته و سر دیگر آن را به مداد ببندید. بدین طریق می توانید دانه برف خود را آویزان کنید.

۳٫ با کمک یک بزرگتر آب جوش را درون ظرف شیشه ای دهانه گشاد بریزید.

۴٫ برای هر فنجان آب ۳ قاشق غذا خوری بوراکس اضافه کنید و آنرا هم بزنید تا حل شود(مهم نیست که مقداری بوراکس ته نشین شود)

۵٫ اگر می خواهید دانه برف خود را کمی به رنگ آبی درآورید، از رنگ آبی خوراکی درون ظرف بریزید.

۶٫ حال شکلی که با نی نازک سفید درست کرده اید را طوری درون ظرف شیشه ای قرار دهید تا مداد از افتادن آن درون ظرف جلوگیری کند (مداد را روی لبه ظرف به صورت افقی قرار دهید).

۷٫ حال چیزی را که ساخته اید یک شب در فریزر قرار دهید، تا صبح دانه برف فوق العاده ساخت خودتان را ببینید و به دوستانتان نشان دهید.

طرز تهیه یک دانه برف

طرز تهیه یک دانه برف

 

چه اتفاقی افتاد؟

کریستال ها از مولکول هایی تشکیل شده اند که در الگوهای سه بعدی پخش شده اند. بوراکس یا بوره که به برات سدیم نیز مشهور است معمولا به صورت پودری است که از کریستال های ریز ،نرم و بی رنگی تشکیل شده که به راحتی در آب حل می شوند. (همچنین بوراکس ماده ی تمیز کننده ی خانگی مهمی است. از بوراکس به عنوان یک مواد ضدعفونی کننده ی ملایم، و سفید کننده پربورات سدیم استفاده می شود.)

بوراکس در آب گرم به مقدار بیشتری نسبت به آب سرد حل می شود، زیرا حرکت بیشتر مولکول های آب که بر اثر گرما ایجاد شده آنها را از هم بازتر کرده در نتیجه کریستال های مولکولی بیشتری از بوراکس در فضای بوجود آمده قرار می گیرند.

وقتی این ترکیب سرد می شود، جا برای کریستال های بوراکس کم شده و آنها ناچاراً به سطح آب آمده و کریستالهای جامدی می شوند که دانه برف شما را تشکیل داده است.

مرتبط:

نحوه ساخت دماسنج خانگی

یک راهکار ساده و کم‌خرج برای ساخت میکروسکوپ خانگی