دمای باران چگونه تعیین می شود و چقدر است؟

 

آیا وقتی باران می بارد احساس سرما می کنید؟ احتمالاً پاسخ تان مثبت است. دلیل این احساس سرما هم فقط این نیست که باران لباس ها و پوست تان را تر می کند. دمای باران هم احساس سرما را به وجود می آورد.اما در چه دمایی باران می بارد؟ قطرات باران به طور متوسط دمایی بین ۳۲ درجه فارنهایت (۰ درجه سانتیگراد) و ۸۰ درجه فارنهایت (۲۷ درجه سانتیگراد) دارند.

این که دمای یک قطره باران به انتهای سرد یا انتهای گرم این محدوده نزدیک باشد به عواملی بستگی دارد از جمله دمای داخل ابر که باران از آن شروع می شود و همچنین دمای هوا در بالای جو یعنی جایی که ابرها در آن شناورند.

همان طور که می دانید هر دوی این موارد هم روز به روز، فصل به فصل و مکان به مکان … تغییر می کنند که بدان معنی است که دمای دایمی برای قطرات باران وجود ندارد.

در ادامه اثر متقابل دمای جو و یک قطره باران و نیز مسیر یک قطره باران از زمان تولد در داخل یک ابر تا مقصد نهایی آن که زمین است را بررسی کنیم.

باران اغلب خنک است چون به صورت برف آغاز می شود

عجیب به نظر می رسد ولی بیشتر بارش های جهان در داخل ابرها به صورت برف شروع می شوند حتی اگر در یک روز گرم تابستان باشد. دلیل اش هم این است که دما در بخش های بالایی ابرها خیلی پایین تر از نقطه انجماد و گاهی اوقات کمتر از ۵۰- درجه سانتی گراد است.

بلورهای یخ و برفی که در این دماهای سرد و نیز ارتفاع بالا در داخل ابرها ایجاد می شوند زمانی که در زیر دمای انجماد قرار می گیرند، گرم و ذوب می شوند و به آب مایع تبدیل می شوند. سپس از ابر والد خود خارج می شوند و به هوای گرم تر زیر آن وارد می شوند.

 

عمل سقوط از میان هوا قطره باران را حتی سردتر می کند

همان طور که قطرات ذوب شده به فرود ادامه می دهند از طریق تبخیر خنک تر می شوند.

این فرآیند (که هواشناسان آن را «خنک شدن تبخیری» می نامند) به این شکل اتفاق می افتد: هنگامی که باران به داخل هوای خشک تر می افتد، باعث می شود که نقطه پاشش هوا افزایش یابد و دمای آن کاهش یابد (dew point – نقطه پاشش، ناحیه زیر جو است که قطرات بر حسب فشار و رطوبت شروع به متراکم شدن می کنند).

این هم یکی از دلایلی است که ارتباط باران با هوای سردتر را نشان می دهد.

دمای هوا در ۳۰۰۰ متری بالای زمین برای دمای نهایی قطره باران تعیین کننده است.

به طور کلی، هنگامی که بارش به زمین نزدیک می شود، وضعیت دمای جو (محدوده دمای هوا که بارندگی از آن عبور می کند) نوع بارشی که به زمین خواهد رسید (باران، برف، برف یا باران های یخبندان) را تعیین می کند.

یعنی دمای از حدود فشار جوی ۷۰۰ میلی بار (۳۰۰۰ متری) تا سطح زمین تعیین کننده خواهد بود. اگر این دما بالای نقطه انجماد باشد، بارش البته که باران خواهد بود اما این که این دما چقدر بالای نقطه انجماد باشد تعیین می کند که قطرات باران هنگامی که به زمین برخورد می کنند چقدر خنک خواهند بود.

آیا تا به حال شده زیر دوش بارانی مانده باشید که واقعاً گرم است؟ وقتی قطرات باران احساس گرما به پوست ما می دهند به این معنی است که دمای آنها بالاتر از دمای هوای سطح است.

این اتفاق زمانی رخ می دهد که دما از ۷۰۰ میلی بار (۳۰۰۰ متر) به پایین کاملاً گرم است، ولی یک لایه کم عمق هوای خنک تر سطح زمین را پوشانده است.

 

منبع : ۰۲۰٫ir

 

مرتبط:

نحوه ساخت دماسنج خانگی