به کودکان شیر پرچرب یا شیر کامل بدهیم

نتایج بررسی‌های جدید پژوهشگران نشان می‌دهد کودکانی که شیر پرچرب را مصرف می‌کنند به میزان کمتری درخطر بروز مشکلاتی مانند اضافه‌ وزن و چاقی قرار دارند. این موضوع با باورهای عامیانه کاملاً در تضاد است.

پژوهشگران واحد بهداشت بیمارستان سنت میشل (St. Michael s Hospital) در شهر تورنتوی کشور کانادا در مطالعات اخیر خود دریافتند کودکانی که در رژیم غذایی خود از شیر پرچرب و یا به‌اصطلاح از شیر کامل استفاده می‌کنند، در مقایسه با کودکانی که شیر کم‌چرب مصرف می‌کنند به میزان چهل درصد کمتر دچار چاقی شده و به‌بیان‌دیگر مصرف شیر کامل موجب کاهش افزایش وزن غیرسالم می‌شود.

این موضوع در پی مطالعه ۲۸ پژوهش گسترده و مجزای بین‌المللی در مراکز مختلف مطالعاتی به‌دست‌آمده است. جاناتان مگوایر (Jonathon Maguire) پزشک متخصص اطفال و از اعضای ارشد این تیم تحقیقاتی در رابطه با موضوع فوق اعلام کرد: «اکثر کودکان در کانادا و ایالات‌متحده آمریکا روزانه شیر گاو مصرف می‌کنند و این ماده غذایی را می‌توان اصلی‌ترین بخش تأمین لبنیات آن‌ها دانست.

این یافته‌ها، دستورالعمل‌های بین‌المللی را به چالش می‌کشد که به کودکان توصیه می‌کنند به‌جای شیر پرچرب از شیر کم‌چرب استفاده کنند تا خطر ابتلا به چاقی را کاهش دهند.

در بررسی‌های انجام‌شده توسط ما، کودکانی که از توصیه فعلی تغییر مصرف شیر کم‌چربی به شیر کامل در دوسالگی پیروی کرده‌اند، لاغرتر از سایر کودکان با رژیم شیر کم‌چرب هستند.»

مگوایر و همکارانش داده‌های حاصل از مطالعات انتخاب‌شده مختلفی را بررسی کردند که همگی رابطه بین مصرف شیر گاو و وزن بدن را ارزیابی کرده بودند. درمجموع طی این مطالعات حدود ۲۱ هزار کودک و نوجوان موردبررسی قرارگرفته بودند.

نکته قابل‌توجه این است که هیچ‌یک از مطالعات انجام‌شده نشان نداده است کودکانی که شیر کم‌چرب می‌نوشند، خطر اضافه‌وزن یا چاقی کمتری دارند. از سوی دیگر ۱۸ مورد از ۲۸ مطالعه انجام‌شده، نشان داد، کودکانی که شیر کامل می‌نوشند احتمالاً اضافه‌وزن یا چاق کمتری نسبت به سایرین دارند.

این یافته‌ها، دستورالعمل‌های بین‌المللی را به چالش می‌کشد که به کودکان توصیه می‌کنند به‌جای شیر کامل از شیر کم‌چرب استفاده کنند تا خطر ابتلا به چاقی را کاهش دهند. اعضای این تیم تحقیقاتی در نظر دارند در آینده مطالعات جامع‌تری را به‌طور مشخص در این زمینه انجام دهند.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی آمریکایی تغذیه بالینی (American Journal of Clinical Nutrition) منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

منبع: سلامت نیوز

مرتبط:کودکان باید شیر پرچرب مصرف کننند یا کم چرب؟