آموزش کسب و کار در فضای مجازی به ۳ هزار دانش‌آموز دختر

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان گفت: دوره‌های آموزش راه‌اندازی کسب و کار در فضای مجازی با همکاری وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و ارتباطات برگزار شده و تاکنون سه هزار دانش‌آموز دختر در این دوره‌ها آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

فرحناز مینایی‌پور در این خصوص توضیح داد: در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش دوره‌های آموزش کارآفرینی را به تعداد محدودی از دختران ارائه داده است. همچنین دوره‌های آموزشی راه‌اندازی کسب و کار در فضای مجازی با همکاری وزارت ارتباطات برای دختران برگزار شد.

وی افزود: سه هزار دانش‌آموز دختر در دوره‌های راه‌اندازی کسب و کار در فضای مجازی آموزش دیدند که حتی اگر ۱۰۰ نفر از آنها هم به مرحله راه‌اندازی یک شغل برسند، مناسب است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان ادامه داد: دوره‌های راه‌اندازی کسب و کار در فضای مجازی برای دختران باید گسترش یابد تا دختران در منزل هم بتوانند کسب و کار داشته باشند و به اقتصاد خانواده و توسعه کشور کمک کنند.

وی درباره اقدامات آموزش و پرورش برای افزایش فعالیت‌های اقتصادی زنان و دختران در جامعه گفت: میزان فعالیت‌های اقتصادی زنان کشور در آمار در حالی ۱۶ درصد است که حتی در کشور عربستان میزان مشارکت زنان در جامعه به ۲۵ درصد رسیده است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان با بیان اینکه موضوع میزان مشارکت بانوان در جامعه باید تقویت شود، ادامه داد: در حال حاضر به دلایلی مانند نداشتن تعریف درست از ساعت کار بانوان، آمارها از این موضوع به درستی احصا نمی‌شود.مینایی‌پور خاطرنشان کرد:

تخصیص بودجه برای جذب دختران بازمانده از تحصیل

مینایی پور گفت: آموزش و پرورش در سه سال گذشته با معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده که بر اساس آن به پنج استان برای جذب دختران بازمانده از تحصیل بودجه ویژه اختصاص داده شد.

وی با بیان اینکه عوامل مختلف اقتصادی و فرهنگی این استان‌ها در بازماندگی از تحصیل دختران نقش بسیاری دارد، ادامه داد: بازماندگی از تحصیل دختران در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، خوزستان و آذربایجان غربی بسیار بیشتر از سایر استان‌های کشور است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان خاطرنشان کرد: یکی از ماموریت‌های وزارتخانه در شاخص آموزش، رسیدگی به افزایش تعداد دختران تحصیل‌کرده در جامعه است که در تمامی سال‌ها برای این موضوع در تمامی معاونت‌های ابتدایی و متوسطه به صورت جدی تلاش شده است.

مینایی‌پور افزود: معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش سال‌هاست که برای شناسایی کودکان، اسامی را از ثبت‌ احوال دریافت و با اطلاعات دختران در آموزش و پرورش استان‌ها تطبیق می‌دهد و مسله آموزش‌ و تحصیل آنها را با جدیت پیگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه پوشش تحصیلی دختران در دوره ابتدایی ۹۷ درصد است، گفت: این رقم برای پوشش تحصیلی دختران در دوره ابتدایی مناسب است و با توجه به دلایل مختلف مانند معلولیت‌ها و مهاجرت به سایر کشورها این درصد نمی تواند ارتقا یابد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان تاکید کرد: با توجه به اینکه پوشش تحصیلی دختران در دوره متوسطه دوم ۸۰ درصد اعلام شده، اهمیت توجه به دختران بازمانده از تحصیل در دوره متوسطه بسیار بیشتر است.

مینایی‌پور عنوان کرد: اقدامات بسیاری برای ارتقای میزان پوشش تحصیلی دختران در دوره متوسطه دوم انجام شده اما با شیوع ویروس کرونا این روند بسیار کند پیش می رود. امید است در یک سال جاری میزان افت تحصیلی دختران بیشتر از گذشته نشود.

 

تهیه بسته آموزشی برای دانش‌آموزان دختر مناطق محروم

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان با بیان اینکه فعالیت‌های امور زنان در چهار شاخص آموزش، بهداشت، اقتصاد و سیاست بررسی می‌شود، گفت: پس از موضوع تحصیل دانش‌آموزان دختر، آموزش بهداشت به آنها بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

مینایی‌پور افزود: تمامی مدارس کشور آموزش دوره بلوغ به دختران را در دستور کار قرار داده و همچنین در مناطق محروم و مدارس شبانه روزی بسته‌های بهداشتی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: امسال آموزش کودک‌یاری به دانش‌آموزان دختر به طور گسترده و پسران به صورت پایلوت و محدود نیز در دستور کار قرار گرفت تا دانش‌آموزان به این واسطه با مراحل رشد و نیازهای کودک به عنوان پدران و مادران آینده آشنا شوند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان ادامه داد: آموزش کودک‌یاری در جهت افزایش رشد جمعیتی ارائه می‌شود تا دانش‌آموزان بیاموزند مراحل رشد کودک چگونه است و در هر ماهی از رشد چه نیازهای ویژه‌ای دارد.

مینایی‌پور اظهار داشت: آموزش کودک‌یاری برای دانش‌آموزان اهمیت بسیاری دارد، از این رو درصدد مذاکره با سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برای وارد شدن این درس در یکی از کتاب‌های درسی دانش‌آموزان هستیم.

آموزش فعالیت های سیاسی و اجتماعی به بانوان

مینایی پور خاطرنشان کرد: همچنین امسال در پی تفاهم‌نامه‌ آموزش و پرورش با وزارت کار، آموزش های ویژه کارآفرینی به واسطه فضای مجازی به دختران توسط وزارت کار ارائه می‌شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان با بیان اینکه فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی بانوان در کشور کم است، گفت: آموزش و پرورش در بررسی‌ها به این نتیجه رسید که برای ارتقای مشارکت دختران در امور سیاسی و اجتماعی باید مسیر مشارکت به آنها آموخته شود؛ از این‌رو با همکاری معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری یک دوره آموزشی مشارکت اجتماعی دختران تهیه و اجرا شد.

مینایی‌پور افزود: معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری با اعطای بودجه به آموزش و پرورش کمک کرد تا این دوره در فضای مجازی آغاز شود.

وی خاطرنشان کرد: پنج واحد یادگیری برای دختران علاقمند به شرکت در این دوره تعریف شد تا در وهله اول با تعریف مشارکت اجتماعی و سیاسی آشنا شوند، سپس مکان‌های قانونی برای مشارکت آنها در امور مختلف مانند سازمان دانش‌آموزی، هلال احمر دانش‌آموزی، خبرگزاری پانا، بسیج دانش‌آموزی و شورای دانش‌آموزی برای آنها بازگو شد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان همچنین گفت: در مرحله سوم فعالیت‌های اجتماعی خارج از مدرسه برای دانش‌آموزان تعریف شد تا در این خصوص دختران با احزاب، سازمان های خصوصی و فعالیت‌های وزارت کشور و سازمان جوانان آشنا شوند و در مرحله بعد بتوانند یکی از اهداف مشارکت اجتماعی و سیاسی را برای خود انتخاب کنند.

مینایی‌پور با بیان اینکه هدف از برگزاری این دوره آشنایی دانش آموزان با مشارکت‌های اجتماعی است، خاطرنشان کرد: در آخر به دانش‌آموزان گفته می‌شود برای ثبت‌قانونی مشارکت اجتماعی باید اساسنامه و مرام نامه برای خود نوشته و در وزارت ورزش ثبت قانونی داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین در این راستا برای فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی دانش آموزان به خانواده‌ها نیز آموزش داده می‌شود، چراکه تا خانواده‌ها نخواهند دانش آموزان دختر اجازه انجام بسیاری از امور را ندارند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان بیان کرد: با آموزش‌های امروز به دختران دانش‌آموز می‌توان شاخص فعالیت اجتماعی بانوان کشور در ۱۰ سال آینده را ارتقا بخشید تا به تعداد زنان شورای شهر، نمایندگان مجلس، استاندار و فرماندار و سطوح بالاتر پست‌های اداری افزوده شود.

مینایی پور به جشنواره دختران امروز اشاره کرد و گفت: جشنواره دختران امروز حرکت مناسبی است که نشان دختر امروز را به دختران برگزیده این رقابت اعطا می کند، امید است که این جشنواره در سال‌های آینده نیز تداوم داشته باشد.

به گزارش ایرنا، جشنواره فرهنگی هنری «دختران امروز» در سطح ملی با هدف هویت یابی دختران، همچنین نشان دادن نقش آنان در ایجاد فضای سرشار از نشاط، امید و همبستگی در خانواده اجرا شد.

جشنواره فرهنگی، هنری دختران امروز در قالب هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی و فیلم کوتاه در فضا و بستر مجازی برگزار می شود و شروع به کار کمیته اجرای آن از آبان ۹۹ بوده و تا بهمن ماه امسال ادامه دارد.

افتتاحیه این جشنواره در هفته اول آبان ماه و اختتامیه آن همزمان با ولادت باسعادت بانوی دو عالم حضرت زهرا (س) و روز زن و همچنین ولادت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران یعنی نیمه دوم بهمن ۹۹ به صورت مجازی برگزار شد که ویژه دانش آموزان دختر در تمامی مقاطع تحصیلی و در سطح کشوری طراحی شده است.

وی افزود: امسال با توجه به مساله حذف تصویر دختران از جلد کتاب درسی و واکنش مخاطبان، جشنواره دختران امروز برگزار شد تا مشخص شود دختران برای آموزش و پرورش مورد توجه هستند.

امسال هم تغییر اعمال شده در تصویر روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان پس از گذشت چند روز از آغاز سال تحصیلی و توزیع کتاب های درسی در میان دانش آموزان مورد نقد برخی از کاربران در فضای مجازی قرار گرفت.

با مقایسه تصویر روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان چاپ سال تحصیلی ۱۳۹۹ با همین کتاب در سال های گذشته مشاهده می شود که تصویر دختران با لباس فرم مدرسه و برخی از مفاهیم ریاضی از کنار دانش آموزان پسر حذف شده است و در این تصویر در حال حاضر فقط چند پسر مشغول بازی حضور دارند.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در این خصوص گفت: بابت بی‌سلیقگی انجام‌ شده در کتاب ریاضی سوم دبستان عذرخواهی کرده و آن را اصلاح می‌کنیم.

منبع:ایرنا