تئاتر کودک و نوجوان ما سرافکنده است

سرسنگی با بیان اینکه نمادهای فرهنگی خود را تقویت نکردیم، گفت: نیازهای کودک و نوجوان در حوزه‌های هنری را نشناختیم و به آنها پاسخ ندادیم.

«مجید سرسنگی» در نشست آموزش و پژوهش در صنعت اسباب بازی که در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برگزار شد، گفت: ۴۶ سال پیش کار خود را از کانون آغاز کردم. شاید اگر کانون نبود، سرنوشت من عوض می شد. همیشه خود را مدیون کانون دانستم. امیدوارم این نهاد موثر و مهم با قوت به کار خود ادامه دهد.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران اظهار داشت: در چند مقطع با مبحث اسباب بازی سر و کار داشتم. ۱۰-۱۲ سال پیش در سازمان فرهنگی هنری شهرداری مسئولیت داشتم. تعداد زیادی فرهنگسرا و خانه فرهنگ داشتیم و کاری در حوزه اسباب بازی شروع کردیم، از آنجا اهمیت اسباب بازی بیش از گذشته در ذهن ام ایجاد شد. مشکل اساسی که در فرهنگ مان داریم، نوع نگاهی است که به بچه ها وجود دارد. ما به نسل کوچک تر توجه نداریم. فکر می کنیم کم تجربه ترین معلم ها را باید در مقاطع اول و دوم دبستان بگذاریم؛ این مشکل در دانشگاه ها نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: در غرب اسطوره ادیپ را داریم که اسطوره پدرکشی است. ما برعکس آن در شاهنامه داستان رستم و سهراب را داریم که نسل قدیم نسل جدیدتر را به خاک می اندازد؛ این نگاه باید عوض شود. در غرب به کودکان و نوجوانان اهمیت زیادی می دهند زیرا معتقدند فرزند فقط برای خانواده نیست بلکه سرمایه اجتماعی است.

سرسنگی با بیان اینکه تئاتر کودک و نوجوان ما بالنده نیست، عنوان کرد: چند فیلم خوب در طول سال برای کودکان و نوجوانان تولید می کنیم، تقریبا صفر. تئاتر کودک و نوجوان ما تئاتر خیلی سرافکنده ای است. در حوزه ادبیات داستانی و برنامه های تلویزیونی برای کودک و نوجوان موفق نبوده ایم، کلیشه ای را تصور کردیم و داریم فشار می آوریم تا جامعه آن را بپذیرد. در حوزه موسیقی چیز رسمی به عنوان موسیقی کودک و نوجوان نداریم. در رشته های دانشگاهی تئاتر کودک و نوجوان نداریم زیرا اساتید علاقه ای به آن نشان نمی دهند. در حوزه های هنری به کودک و نوجوان توجه نشده است، نیازهای کودک و نوجوان را در حوزه هنر نشناختیم و به آنها پاسخ ندادیم، نتوانستیم نمادهای فرهنگی خود را تقویت کنیم، بر این اساس بچه در اولین مواجهه رسانه ای با سیل عظیم تولیدات فرهنگی غرب در قالب انیمیشن، فیلم، کتاب و مستند روبرو می شود.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: رشته کارشناسی ارشد از سوی دانشگاه فرهنگ و هنر تهران و فرهنگ و هنر اسلامی تبریز به طور همزمان مطرح شد، یکی فقط تئوری و دیگری مباحث عملی را مد نظر قرار داده بود. در جلسات متعددی که داشتیم، بحث مان این بود که اسباب بازی بین رشته ای است. دنبال این بودیم که هم بحث تئوری و هم مبانی عملی را در رشته اسباب بازی مد نظر داشته باشیم. امیدواریم که ایجاد این رشته در حد خود تحولی در حوزه اسباب بازی ایجاد کند.

وی همچنین با اشاره به ضرورت پژوهش در حوزه اسباب بازی بیان کرد: باید نقد و بررسی کنیم که چرا دارا و سارا موفق نبود و نتوانست در فرهنگ بازی کودکان ما جای بگیرد. بخش عمده مشکلات ما در حوزه اسباب بازی به این بر می گردد که در دانشگاه ها به بحث اسباب بازی توجه نداشتیم.

گفتنی است، لوح تقدیری از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست به دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران اهدا شد.

منبع: شبستان

مرتبط:

تئاتر کودک و نوجوان ایران با تعریف جهانی فاصله دارد

پرداختن به ادبیات کهن از ضروریات تئاتر کودک است