غربالگری تنبلی چشم

خانه‌های بهداشت موظف به پذیرش کودکان برای طرح “غربالگری تنبلی چشم” هستند

 

غربالگری

نبلی چشم معمولا در سنین پایین و زیر ۶ سال اتفاق می‌افتد و اغلب هم توسط والدین شناسایی می‌شود. کودکان زمانی که قادر به صحبت باشند، می‌توانند از ضعف بینایی خود نیز بگویند. اگرچه ممکن است که برخی از والدین این عوامل را ناشی از ضعف بینایی، خستگی چشم و یا سردرد بدانند اما اگر پیگیر باشند به زودی خواهند فهمید که تمامی این موارد ناشی از تنبلی چشم کودک است.

بهتر است که حتی در مواردی که کودکتان شکایتی هم ندارد او را برای چکاپ نزد چشم‌پزشک ببرید. حتی ممکن است که عواملی که مسبب بیماری‌هایی نظیر آب مروارید و انحراف چشم شده‌اند در نهایت باعث شوند تا شما بتوانید به این اختلال در فرزندتان پی ببرید.

حتی ممکن است که کودک شما در حین این روند که چشم او به تنبلی چشم مبتلا می‌شود هیچ شکایتی نداشته باشد و والدین را از این قضیه مطلع نکند، در نتیجه زمانی والدین خواهند فهمید که کودک آن ها به این اختلال مبتلا شده است که دیگر دیر است.

پس به یاد داشته باشید که اگرچه حین این روند کودک شما ظاهر طبیعی دارد اما امکان دارد به مشکلی دچار شده باشد که اگر به سرعت حل نشود ممکن است که در تمامی دوران زندگی بینایی او را تحت تاثیر قرار دهد. معاینه چشم از این رو برای تمامی کودکان امری ضروری است تا بتوان به‌وسیله آن افراد مبتلا به این اختلال را شناسایی کرد و ضمن پیشگیری، درمان های لازم را نیز انجام داد.

مجید رضازاده معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور عدم پذیرش کودکان ۳ تا ۶ سال را توسط مهدکودک‌ها، مراکز بهزیستی و خانه‌های بهداشت تخلف دانست.

مجید رضازاده با اشاره به اجرای طرح غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم ویژه کودکان ۳ تا ۶ سال در بیش از ۴۰هزار پایگاه از اول آبان اظهار کرد: این پایگاه‌ها تا پایان آذر آمادگی پذیرش کودکان ۳ تا ۶ سال را برای اجرای طرح دارند.

وی تصریح کرد: مراکز بهزیستی در شهرها و شهرستان‌ها، مهدهای کودک و مهدهای روستایی و ادارات بهزیستی در شهرستان‌ها و خانه‌های بهداشت از جمله مراکزی هستند که خانواده‌ها می‌توانند برای اجرای طرح غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم به آنها مراجعه کنند.

رضازاده با بیان اینکه آدرس مراکز اشاره شده بر روی سایت سازمان بهزیستی کشور ثبت شده است، افزود: خانواده‌ها می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند و در صورتی که مراکز از پذیرش کودکان آنها ممانعت کنند تخلف است و خانواده‌ها می‌توانند این موارد را به اطلاع بازرسان بهزیستی در شهرستان‌ها برسانند.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور همچنین درخصوص همکاری خانه‌های بهداشت در سطح کشور در راستاری اجرای طرح غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم گفت: بر اساس تفاهمنامه‌ای که ۳ماه پیش با وزارت بهداشت به امضا رسید قرار بر این شد که خانه‌های بهداشت نیز در اجرای طرح همکاری داشته باشند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: همه مراکز اعم از خانه‌های بهداشت موظف به پذیرش کودکان ۳ تا ۶ سال در اجرای طرح غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم هستند و در صورت هرگونه تخلف از سوی این مراکز با آنها برخورد خواهد شد.

 

منبع: کودک پرس

مرتبط:

فرزندان خود را بااین نکات مهم هرگز آشنا نکنید

میراث تربیتی فرزندان امروزی در قصه‌ های گذشتگان

کودکان ۳ تا ۶ ساله هر سال باید سنجش بینایی شوند