والدین زمینه ساز خلاقیت و رشد کودکان هستند

 سرپرست معاون آموزشی جهاد دانشگاهی قم گفت: شاید نقاشی کودکان که از درون آن‌ها به تصویر کشیده می‌شود با آنچه در ذهن ما است تفاوت داشته باشد؛ اما به خاطر داشته باشیم قرار نیست کودکان آن چیزی که ما می‌خواهیم باشند و طبق ساختار ما رشد کنند؛ ما فقط باید زمینه را فراهم کنیم تا آن‌ها به علایقشان برسند.

علی حسینی، سرپرست معاون آموزشی جهاد دانشگاهی قم در رابطه با اهداف کارگاه مادر و کودک عنوان کرد: برگزاری این کارگاه دو هدف کوتاه مدت و بلند مدت را به همراه داشت.

وی ادامه داد: در هدف کوتاه مدت حس نشاط و تخلیه هیجانی، ارتباط با همسالان، نوع تعامل با مربی و آشنایی با فضای کلاس، آشنایی با رنگ‌ها و روش استفاده از رنگ و در هدف بلند مدت انتقال مفاهیم یادگرفته شده به زندگی ومحیط اجتماعی واستفاده از آن‌ها مثل مهارت، سرعت، عمل، فکر کردن، قانون و نظم دنبال می‌شد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه بیشترین مشکلات کودکان در بدو ورود به دبستان ضعف در مهارت دست است ازجمله مهارت‌های آموزش داده شده در این کارگاه مهارت دست ورزی و تقویت عضلات ظریف بود همچنین تقویت حواس خوب دیدن، خوب شنیدن، خوب بوییدن، پرورش هوش وخلاقیت، تقویت مهارت‌های ارتباطی، تفکر و هدف سازی و احساسات و یادگیری و به کاربردن آن‌ها نیز آموزش داده شد.

وی افزود: در تقویت حواس کودکان، با درک احساس روبرو می‌شوند مثلا: برگ را لمس می‌کنند، تفاوت وشباهت برگ‌ها را می‌بینند و مفهوم برگ، ساقه، رگبرگ، شاخه و…را کاملا ملموس (روش پیاژه) درک می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این نوع کارگاه‌ها در کشف استعداد کودکان موثر است، افزود: وقتی کودکان در سنین پایین در معرض کارهای ساده هنری صحیح و آموزش درست قرار می‌گیرند، علاوه بر دست ورزی و بهره مندی از مزیت‌های هوش و… خلاقیت آن‌ها نیز رشد می‌کند.

وی اظهار کرد: اگر کودکان در سن کودکی در فرآیند جریان هنر خلاق درست قرار بگیرند در بعد از هفت سال علوم پایه مانند زیست، ریاضی، فلسفه و… را به درستی و آسانی یاد می‌گیرند و چون از نظر تصویر سازی خوب رشد کرده‌اند در درک مفاهیم بسیار موفق خواهند بود.

سرپرست معاون آموزشی جهاد دانشگاهی قم بیان کرد: خلاقیت آنقدر در زندگی مهم است که اگر در زندگی به فکر پرورش آن نباشیم ذره ذره کم رنگ وضعیف می‌شود و از بین می‌رود.

وی گفت: شاید نقاشی کودکان که از درون آن‌ها به تصویر کشیده می‌شود با آنچه در ذهن ما است تفاوت داشته باشد؛ اما به خاطر داشته باشیم قرار نیست کودکان آن چیزی که ما می‌خواهیم باشند و طبق ساختار ما رشد کنند؛ ما فقط باید زمینه را فراهم کنیم تا آن‌ها به علایقشان برسند.

وی بابیان اینکه با آموزش صحیح خلاقیت در دوران کودکی، زمینه موفقیت در بزرگسالی فراهم می‌شود، تصریح کرد: خلاقیت از بدو تولد در  وجود دارد و رشد می‌کند و بعد از مدتی بخشی از شخصیت آن‌ها می‌شود و به عنوان توشه ارزشمندی کودک را با خود می‌برد تا بتواند زندگی شاد و متفاوتی  را بسازد.

وی در رابطه با اینکه کودک بعد از طی این دوره چه مواردی را یاد می‌گیرد، گفت: اولین اثر در راستای آموزش کودکان بر روی والدین است که اگر راه علایق بچه ها باز گذاشته بشود، باید ونبایدها و مقایسه از بین برود، می‌توان به زندگی شاد و موفق کودک کمک کرد.

وی یادآور شد: کودکانی که در این کارگاه‌ها شرکت می‌کنند از نظر مهارت های ارتباطی، حواس و درک مفاهیم، خودآموزشی و یادگیری، مهارت‌های نوشتاری وتصویرسازی، نوع کلام  و استفاده از حواس ودقت وتمرکز در سطح بالاتری قرار می‌گیرند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ویژگی‌ها و تاثیر کتاب داستان کودکانه بر رشد کودکان