قلعه ضحاک در استان آذربایجان شرقی

کشور ما ایران دارای مناظر و آثار باستانی زیاد و بی نظیری است. یکی از این آثارهای باستانی می توان به قلعه ضحاک در استان آذربایجان شرقی اشاره کرد…
«قلعه ضحاک» یا «آژدهاک» یا «داش قلعه» که در زبان محلی «نارین قالا» گفته می شود؛ با بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت در ۲۰ کیلومتری شهرستان هشترود و در نزدیکی شهرستان عجب شیر در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. در طول تاریخ نام های دیگری برای این قلعه وجود داشته است که عبارت است از: قیز قلعه سی، داشو قلعه سی، باروآس، رویی دژ و قلعه گویی.

قلعه ضحاک بر بلندی کوه «منفرد» که بین دو رود «قرانقو» و «شورچای» قرار دارد؛ ساخته شده است. این کوه از مکان‌های مهم اقوام مانایی و مادها بوده است و نام قلعه هم به خاطر پادشاه مادها، ضحاک نامیده شده است. طبق بررسی ها داش قلعه مربوط به دوره بعد از اسلام و سلسله اشکانیان و ساسانیان است.

قلعه ضحاک

تحقیقات نشان داده که این قلعه تاریخی یا معبدی زرتشتی و یا محلی برای پادگان نظامی محلی بوده‌ است. البته بررسی های کارشناسان نشان داده این مکان در زمان مادها اقامتگاه یا پرستشگاه بوده است و در زمان اشکانیان یا ساسانیان دوباره بازسازی شده و ساختمان و دیوارهایی در آن ساخته اند. این قلعه تنها بنایی است که با توجه به خارج بودن از خاک و قرار گرفتن در منطقه ای کوهستانی، سالم مانده است.

قلعه از یک چهار طاقی، که به مرور زمان پوشش طاق و یکی از پایه ‌های آن تخریب شده، تشکیل می شود. تلاش های باستان شناسان باعث شده تالار وسیعی در اندازه ۱۱× ۱۱متر دارای راهروهایی جانبی و طرح های و نقش های متنوع گچبری که بیش‌‏تر با رنگ‌های اخرائی، زرد، آبی و سبز تزئین شده ‏‌اند؛ کشف شود. طرحگچبری ها، شامل نقوش برجسته انسانی و حیوانی، نقوش هندسی و گل و گیاه است. این قلعه از آجر و گچ ساخته شده و ابعاد آجرها ۳۲×۳۲ و به ارتفاع ۱۰ سانتی ‌متر است.
قلعه ضحاک یکی از مکان های باستانی و گردشگری استان آذربایجان شرقی می باشد.