با این روشها ترس کودکتان از دندانپزشکی میریزد

حدود ۲۰ درصد از خردسالان و کودکان از دندانپزشکی و تجهیزات آن می‌ترسند. ترس از دندانپزشکی عوامل مختلف دارد اما با رفتار صحیح والدین این ترس می‌تواند کم و یا به کلی ریشه‌کن شود.

به گزارش مدرسه آنلاین، عمده ترس‌ها آموختنی است و با توجه به واکنش دیگران به یک موضوع، ما نیز ممکن است همان واکنش را تکرار کنیم. برخی محیط‌ها به خصوص محیط‌های درمانی مانند دندانپزشکی در بزرگسالان هم کم و بیش اضطراب و تشویش ایجاد می‌کند و صرفاً منحصر به کودکان نیست. با توجه به تجربۀ کودکان از محیط های درمانی که مثل واکسن زدن، هر فردی با پوشش سفید را پرستار می‌دانند و دچار اضطراب و شاید بی‌قراری می‌شوند که این تعمیم محرک در کودکان، طبیعی و مشهود است.

چرا کودک از دندانپزشکی می ترسد؟

بسیاری از کودکانِ سن مدرسه به دلیل تجربه ناخوشایندی که از مطب‌های دندانپزشکی دارند، اضطراب دندانپزشکی را تجربه می‌کنند، اما بسیاری از خردسالان هم بدون دلیل مشخصی این ترس و اضطراب را دارند. در واقع خردسالان هنوز در مورد جهان و نحوۀ کارکرد آن می‌آموزند و بسیاری از مسائل برای آن‌ها ناشناخته است.

با روش‌های زیر واهمۀ کودکان از دندانپزشکی از بین می‌رود.

بردن کودک با خود به دندانپزشکی

لزومی ندارد حتما اولین تجربه دندان درد به سراغ کودکتان آید تا مجبور شوید او را به دندانپزشکی ببرید. گاهی بردن آنها همراه خود، آن هم در سنین پایین، سبب آشنایی کودکان با محیط دندانپزشکی شده و آن را یک محیط عادی مثل هر جای دیگر خواهد دید؛ نه یک محیط ترسناک و استرس آور.

مراجعات منظم

اگر مرتباً کودک را به دندانپزشکی کودک برده و یک ارتباط مؤثر را بین او و پزشک برقرار کنید، بهترین راهکار برای مقابله با ترس کودک از دندانپزشکی را انتخاب کرده اید. هر چند ماه یک بار این کار را انجام دهید و با نتایج مثبت آن روبرو شوید. در ضمن با این اقدام، نه تنها راهی برای از بین بردن ترس کودک پیدا خواهید کرد، بلکه به امر پیشگیری نیز دامن خواهید زد. در هر بار مراجعه، پزشک دندان های کودک را معاینه نموده و با انتخاب روش های درمانی پیشگیرانه، از بزرگ و عمیق تر شدن مشکل، جلوگیری خواهد کرد. همچنین او با این کار، از تداعی خاطرات بد که ناشی از مراجعات کودک به دندانپزشکی در مواقع اورژانسی هستند، جلوگیری به عمل می آورد.

از تفکر عینی کودک بهره ببرید

 از تفکر عینی کودک برای خوش بینی به محیط دندان پزشکی بهره ببرید و هرچه بیشتر با گفت و گوی متناسب با فهم او، ضرورت حضور وی را در آن جا توضیح و به او احساس امنیت بدهید.

دندانپزشک مناسب را انتخاب کنید

انتخاب دکتر مناسب برای خردسالان اهمیت زیادی دارد. شاید به دلیل همین اهمیت باشد که شاخه‌ای متفاوت به نام دندانپزشکی اطفال ایجاد شده است چرا که کار کردن و ارتباط برقرار کردن با اطفال و خردسالان کار هر کسی نیست و دکتر باید واقعاً کودکان را دوست داشته باشد و نحوۀ ارتباط مؤثر با آن‌ها را بداند.

نکتۀ دیگر به مهارت دکتر برمی‌گردد. مهربان بودن دکتر با کودک کافی نیست، دکتر اطفال باید به اندازه‌ای مهارت داشته باشد که با کم دردترین روش‌های ممکن دندان‌های کودک شما را ترمیم کند و تجربه‌ای از درمان دردناک در ذهن کودک ثبت نکند.

همچنین محیط مطب و دکوراسیون و رنگ آمیزی عناصر مطب از دیگر موارد مهم در حفظ آرامش کودکان است. قبل از ویزیت با دندانپزشک به محوطه و اتاق انتظار مطب دقت کنید، آیا مطب پرسروصداست؟ آیا کودکان می تواند فرآیند درمان سایر بیماران را ببیند و یا صدای تجهیزات و ابزارآلات دندانپزشکی را بشنود؟ آیا دیوارهای مطب با رنگ‌های ملایم و آرامش‌بخش رنگ آمیزی شده است و…

معاینۀ کودک در آغوش والدین

راهکارهای متعددی جهت از بین بردن ترس کودکان از دندانپزشکی وجود دارند که هر یک اثبات شده اند. برای مثال یکی از این راهکارها که نتایج فوق العاده ای را به دنبال داشته، معاینه کودکان سن پایین در آغوش والدین است. این کار سبب ایجاد حس امنیت در کودک شده و باعث می‌شود به راحتی همراه شما به دندانپزشکی بیاید.

کودک را به رعایت بهداشت دهان و دندان دعوت کنید

بهتر است از کودکی به فرزندان خود طریقه صحیح رعایت بهداشت دهان و دندان را اموزش دهید. در نهایت او را قانع کنید که مراجعه به دندانپزشکی و معاینه توسط پزشک یک اجبار است نه انتخاب و اختیار فرد.

بهتر است او را آگاه کنید که رعایت بهداشت و دندان باعث میشود دندان‌هایشان کاملا قوی بماند و بتوانند تا سالیان سال دندان هایی زیبا و مستحکم داشته باشند.