داروی آنتی‌بادی مونوکلونال درمانی مناسب برای آسم شدید در کودکان

یک کارآزمایی جدید نشان می‌دهد که یک داروی آنتی بادی مونوکلونال به نام «دوپیلوماب» (Dupilumab)، به طور قابل توجهی احتمال حملات جدی آسم را در کودکان کاهش می‌دهد و عملکرد ریه را بهبود می‌بخشد.

 با این دستاورد علمی اکنون والدین کودکان مبتلا به آسم متوسط ​​تا شدید، یک گزینه درمانی بسیار مناسب در اختیار دارند.

دکتر «لئونارد باچاریر»، محقق اصلی این کارآزمایی و متخصص آسم در دانشگاه «واندربیلت» در نشویل در آمریکا، گفت: از یافته این کارآزمایی تعجب نکردیم، زیرا دوپیلوماب در کارآزمایی‌های بالینی در بزرگسالان و نوجوانان بسیار مؤثر بود اما اکنون از نتایج و امیدی که این دارو برای کودکان و خانواده‌هایشان به ارمغان می‌آورد، خرسندیم.

دکتر مایکل گروسو، رییس بخش اطفال بیمارستان هانتینگتون در نیویورک، توضیح داد: این دارو هم در خصوص بهبود احساس بیماران و هم در زمینه نحوه عملکرد ریه های آنها بسیار موثر است.

دوپیلوماب که با نام Dupixent به بازار عرضه می‌شود، تأییدیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده را برای استفاده در کودکان ۶ تا ۱۱ ساله در ماه اکتبر دریافت کرد.

این داروی بیولوژیک التهاب نوع ۲ در آسم را هدف قرار می دهد و چند سال است که برای درمان آسم در بزرگسالان و نوجوانان تایید شده است. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، آسم شایع ترین اختلال مزمن دوران کودکی است و بیش از پنج میلیون کودک زیر ۱۸ سال را تحت تاثیر قرار می دهد.

مرحله سوم این کارآزمایی بالینی شامل بیش از ۴۰۰ کودک ۶ تا ۱۱ ساله مبتلا به آسم متوسط تا شدید کنترل نشده بود و نتایج این کارآزمایی نشان داد که این دارو بسیار موثر است. در این مطالعه، کودکان دوپیلوماب یا دارونما را علاوه بر درمان استاندارد خود هر دو هفته یک بار به مدت یک سال دریافت کردند. اکثر کودکان شرکت کننده در این مطالعه التهاب نوع ۲ داشتند.

محققان گزارش دادند، در میان آن بچه ها، میزان حملات شدید آسم – آنهایی که نیاز به درمان استروئیدی، مراقبت های اورژانسی یا بستری شدن در بیمارستان دارند – در میان افرادی که دوپیلوماب دریافت کرده بودند، در مقایسه با کودکانی که این دارو را دریافت نکرده اند، تقریبا ۶۰ درصد کمتر بود.

این مطالعه نشان داد: کودکان مبتلا به التهاب نوع ۲ که این دارو را دریافت کردند نیز از بهبود عملکرد ریه و کنترل آسم بهبودیافته برخوردار شدند. بر اساس یافته‌هایی که در ماه میلادی جاری در مجله پزشکی New England منتشر شد، دوپیلوماب برای کودکانی که التهاب نوع ۲ نداشتند، مؤثر نبود.

منبع: ایرنا

مرتبط:

تولید داروی موثر در درمان آسم کودکان