کودک مستقل کیست و چه خصوصیاتی دارد؟

یکی از مهم ترین اهدافی که پدر و مادر برای تربیت فرزندان خود در نظر دارد، مستقل بودن آن هاست. در این مطلب به تعریف کودک مستقل و راهکارهای تربیت کودک مستقل می پردازیم.

کودک مستقل کیست؟

در اوایل کودکان وابستگی زیادی به والدینشان دارند. فرزندان در نوزادی برای انجام کارهای اولیه همچون غذاخوردن، تمیزی و جا به جایی به پدر و مادر خود متکی هستند. آهسته آهسته با بزرگ شدنشان در این مسائل اولیه مستقل می شوند. اما وابستگی هایشان نوع و رنگش عوض می شود. به عبارتی وابسته محبت، مراقبت، راهنمایی و حمایت می شوند. در دوران نوجوانی وابستگی آنها در همه جوانب زندگی کمتر می شود و فرزندان برای ورود به دوره بزرگسالی آماده می شوند. در این دوره کودکان فرایند مستقل شدن را طی می کنند.

کودکان مستقل به شایستگی و توانایی هایشان در مراقبت کردن از خودشان اطمینان دارند. این نوجوانان با راهنمایی و هدایت پدر و مادرهایشان توانسته اند کارها و دل مشغولی هایی معنادار و رضایت بخش برای خودشان پیدا کنند. به عبارتی آنقدر آزادی عمل داشته اند که زندگی را به شکلی تمام و کمال تجربه کنند و از آن درس های فراوان بگیرند.

خصوصیات کودک مستقل

در کودکان مستقل چنین خصوصیاتی را می توان دید:

+توانایی انگیزه دادن به خودشان را دارند.

+فرصت و راهنمایی لازم را خانواده در اختیار آنها قرار داده تا به انتخاب خودشان به سوی فعالیت های مختلف و مورد علاقه شان بروند.

+والدین آنها تعادل را در دادن جایزه و تشویق کردن رعایت کردند.

+توانایی تصمیم گیری خوبی دارند.

راهکارهای تربیت کودک مستقل

در این قسمت در خصوص کارهایی صحبت می کنیم که می توانید برای مستقل شدن فرزندان انجام دهید.

۱٫ کمک گرفتن از کودکان در انجام کارهای خانه:

فرزندان باید توانایی انجام دادن کارهای مختلف خانه که مناسب سنشان می باشد را انجام دهند. زیرا سپردن بخش از کارهای خانه به آنها حس مسئولیت پذیری به آنها و تقویت اعتماد بنفس در آنها می شود.

۲٫ با کودکان به خرید بروید و آشپزی نمایید:

اینکه اجازه دهید کودک در خرید و آماده کردن وعده غذایی شرکت کند باعث می شود گاهی خودش غذا آماده کند. این راهکار مناسبی برای آموزش استقلال به او می باشد.

۳٫ فرزندان را در مسائل تحصیلی، مستقل نمایید:

سعی شود از همان زمان شروع مدرسه آرام آرام فرزندان را  طوری عادت دهید که خودشان از پس کارهای تحصیلشان بر بیایند. تا نیازی نباشد زمانی که به دبیرستان رفتند هنوز انجام دادن تکالیف را بهشون یادآوری کنید.

۴٫ مدیریت زمان را به خودشان بسپارید:

 به فرزندتان تقویمی بدهید و او را عادت دهید تا تاریخ ها و قرارهای مهم خودش را در آن یادداشت نماید. بچه های مستقل برای آنکه بدانند چکار باید بکنند و کجا باید بروند به خودشان متکی هستند، نه به والدین.

۵٫ به آنها استقلال فکری را یاد دهید:

به فرزندان خود یاد دهید که سعی کنند درباره همه چیز از خبرهای روز گرفته تا وقابع تاریخی و داستان های خیالی نظر خودشان را داشته باشند. آنها را تشویق کنید که این دیدگاه ها را بگویند و شما با شنیدن صحبت هایشان نشان دهیدد که نظرات، ایده ها و افکارشان برای شما ارزشمند می باشد.