عادات بد دوران جوانی مان را چطور ترک کنیم؟

همه ما در یک دورانی دچار عادات بد می شویم که ترک آن ها کمی دشوار بنظر می رسد اما به مرور می توانیم به آن ها غلبه کنیم.

بیشتر افراد در سن بین بیست تا سی سالگی که به بزرگسالی خود قدم می گذارند ، بیشتر به تجربه چیزهای جدید، شروع چالش های تازه، اشتباه کردن و درس گرفتن از اشتباهات و تلاش به سوی رسیدن به شخصیت ایده آل تان می پردازند. به همین علت این دهه بهترین فرصت برای ترک عادات بد است آغاز کرده اید. شما با ترک این عادات بد می توانید به بهتر شدن روح و جسم تان کنید .

ترک عادت بد

در این دوران بعد از تصمیم گیری در مورد زندگی شخصی و حرفه تان مشخص کنید که برای باقی زندگی تان چه رفتاری را می خواهید در پیش بگیرید ، تصمیم های شما روی زندگی تان در آینده تأثیر مستقیمی دارد .

همه افراد در زندگی خود اشتباهاتی دارند و عادات اشتباه فراوانی را در آن جای داده اند پس بهتر است برای ترک این عادات نسبت به تغییر انعطاف داشته باشید و این عادات را ترک کنید زیرا بعضی از این رفتارها در رفاه و سلامتی اختلال ایجاد می کند و بر روی عمر طولانی اثر می گذارند .

بنابراین برای داشتن زندگی شاد و طولانی و سالم عادات بد را کنار بگذارید و ترک کنید تا موفقیت و سلامتی و طول عمر در آینده داشته باشید.

چگونه می توان عادات بد دوران جوانی را ترک کرد و کنار گذاشت؟

جدی نگرفتن بهداشت دهان

سن بیست سالگی بهترین زمان برای مراقبت کردن از دندان هایتان است . هر روز دقایق بیشتری برای نظافت دهان و دندانتان وقت بگذارید و از نخ دندان نیز استفاده کنید تا در آینده دندان های سالمی داشته باشید.

ممکن است شما هنگام استفاده از نخ دندان مرتکب اشتباهاتی شوید، بنابر این دفعه بعد از دندانپزشک تان روش درست نخ دندان کشیدن رابپرسید.قبل از رفتن به رختخواب حتما مسواک بزنید. بیماری های لثه و بیماری های غیر دهانی همواره نصیب کسانی می شود که بطور منظم مسواک نمی زنند و نخ دندان نمی کشند.

راهکار برای ترک این عادت:

هنگام صبح و شب ها قبل از مسواک زدن نخ دندان بکشید زیرا بعد از مسواک زدن و تمیز شدن دهانتان احتمال اینکه نخ دندان را نادیده بگیرید بیشتر است. هر شش ماه یکبار نزد دندانپزشک روید و دندان هایتان را نزد او چک کنید.

دندانپزشکی کودکان

نگاه کردن طولانی مدت به صفحه های نمایش

در این روزها جوانان زمان زیادی را به کار کردن و نگاه کردن به تلفن های هوشمند و تبلت و لپتاپ و …اختصاص می دهند . آنها در محل کار هم مجبوربه خیره شدن به صفحه نمایش کامپیوترهای خود هستند.

شبکه های اجتماعی و تماشای ویدئوها در دستگاه هایمان و خیره شدن به کامپیوترهای محل کار، سبب می شود که کل روز به این صفحات نگاه کنیم . این نگاه کردن تاثیر منفی برچشم ها و کل بدن می گذارد.

راهکار برای ترک این عادت:

در طول روزبرای دور شدن از صفحه های نمایش نکاتی را بکار بگیرید . هنگام خوردن شام این شبکه های اجتماعی را دنبال نکنید و به صفحه تلفن تان زل نزنید. لپتاپ در بغل یا جلوی تلویزیون نخوابید. برای ترک وابستگی به شبکه های اجتماعی ، حساب های کاربری تان را ببندید و وقفه ای در آن بیندازید.

بیرون نرفتن طولانی مدت از خانه

گرچه ساعات کاری طولانی سبب می شود پس از برگشتن به منزل انرژی کمی برایتان بماند، اما گاهی برای تامین ویتامین دی لازم و حفظ سلامتیتاناز خانه خارج شوید. بیرون نرفتن سبب بالا رفتن خمودی بدن و افسردگی و بد شدن خلق و خوی تان می شود.

راهکار برای ترک این عادت:

آخر هفته ها برای بیرون رفتن برنامه ریزی کنید و اگر فعالیت های خاصی انجام نمی دهید وقت زیادی را در خارج از خانه بگذرانید. بهتر است به جای استفاده از وسیله نقلیه شخصی و عمومی، پیاده روی کنید و از هوای خوب استفاده کنید. شما می توانید با خود کتاب ببرید و به مطالعه در پارک بپردازید.

استفاده نکردن از ضدآفتاب

استفاده نادرست از ضدآفتاب گرفته تا اصلاً نزدن آن از اشتباهاتی است که سبب آسیب به پوست ما می شود . تنها دلیل استفاده از ضدآفتاب زیبایی نیست بلکه سبب می شود پوست در مقابل آسیب هایی مانند لکه ها، رگ های خونی آسیب دیده و چین و چروک مصون بماند .

راهکار برای ترک این عادت

در روزهای آفتابی و حتی ابری ضدآفتاب بزنید. از مواد آرایشی حاوی ضدآفتاب استفاده کنید . اگر کرم آرایش شما حاوی ضد آفتاب نیست در زیر آن یک لایه ضدآفتاب غیر روغنی بمالید. اگر ضد آفتاب زده اید و باز هم هنگام قرار گیری در معرض آفتاب پوستتان سوخته است، ضدآفتابتان خوب نیست پس بهتر است ضد آفتاب خوب انتخاب کنید .

گرمازدگی

نوشیدن الکل

یکی از عادات بد که گریبانگیر جوانان در سن بیست سالگی می شود نوشیدن الکل و زیاده روی در آن است. الکل تاثیر منفی فراوان بر زندگی دارد و موجب بر بهم زدن سیستم ایمنی بدن، ریسک صدمه به کبد، فشار خون بالا و افسردگی به دنبال زیاده روی در الکل می شود.

راهکار برای ترک این عادت:

برای بازگشت به زندگی سالم الکل را کنار بگذارید و آب فراوان را جایگزین آن کنید همچنین برای ترک آن برنامه ریزی کنید و به این برنامه پایبند بمانید.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن تأثیر منفی روی پوست، کاهش سلامت جنسی و تناسلی و ابتلا به دیابت و سرطان دارد و هیچ کمکی به سلامتی شما نمی کند.

راهکار برای ترک این عادت:

ترک سیگار پروسه بسیار طولانی و دشوار است اما به نفع شماست. دوران بیست سالگی بهترین زمان برای رسیدن به سلامتی با ترک کردن سیگار است .

ننوشیدن آب به اندازه کافی

برای داشتن یک پوست خوب و سلامتی اعضای بدن نوشیدن آب کافی بسیار ضروری است . نوشیدن آب کافی سبب جلوگیری از پیری پوست شده و مزایای آنی آن بر سلامتی می رساند. آبرسانی به بدن باعث دفع سموم بدن از کلیه ها ، کار کردن بهتر عضلات و مفاصل و بهتر شدن انگیزه و حافظه می شود . تغییرات مثبتی آبرسانی به بدن دارد پس همیشه به اندازه آب بنوشید.

راهکار برای ترک این عادت:

یک بطری آب همراه خود داشته باشید و منظم چهار تا شش لیوان آب در روز بنوشید. رنگ زرد روشن ادرار نشان دهنده آب کافی بدنتان می باشد . اگر بدنتان آب کم دارد، آب زیاد و نوشیدنی های دیگر اما بدون کافئین بنوشید تا آب بدنتان تأمین شود. آبرسانی به بدن روی خلق و خو و کارکرد کل بدنتانتاثیر دارد.

تاثیر نوشیدن آب

غذا خوردن دیر وقت در هنگام شب

یکی از بزرگترین اشتباهات قبل از خواب ریز خوری های شبانه است. کالری های مصرفی شما هنگام شب سبب سرعت متابولیسم بدن و بالا رفتن دمای بدن و بهم خوردن خواب تان می شود. غذا خوردن دیرهنگام در شب ها سبب ضعیف شدن حافظه نیز می شود.

راهکار برای ترک این عادت:

شام را زود آماده کنید و بخورید و بعد از شام سعی کنید سر خود را با انجام کارهایی گرم کنید . برای جلوگیری از گرسنگی در هنگام شب چیزهای سیر کننده در شام بخورید.

صبحانه نخوردن

مهمترین وعده غذایی روز، صبحانه است، ولی اغلب افراد این وعده را نادیده می گیرند. نخوردن صبحانه و اکتفا به نوشیدن یک قهوه به این امید که تا ناهار شما را سر پا نگه دارد، خطرات جدی روی سلامت شمامی گذارد . خوردن صبحانه سبب تنظیم متابولیسم بدن ، بهبود عملکرد روانی می شود.

راهکار برای ترک این عادت:

برای خوردن صبحانه در حد چند لقمه وقت بگذارید. حتما نباید یک صبحانه کامل و پر و پیمان میل کنید بلکه می توانید یه صبحانه ی معمولی بخورید تا به بهبود عملکرد شما در صبح هاکمک کند. صبحانه های حاضری نیز بدون هدر دادن وقت می توانند انرژی خوبی برای بدنتان تأمین کنند.

به اندازه کافی نخوابیدن

از بدترین عادات در دوران بیست و چند سالگی نخوابیدن به اندازه کافی است. هشت ساعت استراحت در شب برای سلامتی لازم است ، کمبود خواب شبانه در سلامتی شما در کل روز تأثیر منفی می گذارد.

محرومیت از خواب بر سیستم ایمنی بدن نیز تاثیر دارد و سطح هورمون، خلق و خو را عوض می کند و سبب کاهش تمرکز می شود. عادات بد و ناسالم در استراحت بیداری زیاد در شب ها و خواب در صبح ها و خستگی در طول روز می شود.

راهکار برای ترک این عادت:

اقدامات احتیاطی برای آنکه خواب بیشتری داشته باشید:

• هشت ساعت قبل از ساعت خوابتان، کافئین مصرف نکنید

• قبل از خواب چیزهایی که سبب حواس پرتی شما می شود ، حذف کنید.

• قبل از خواب تلویزیون نبینید .

• با لپتاپ روی پایتان به خواب نروید.

• برای خودتان روتینی مانند دوش آب داغ، کش دادن بدن ، خاموش کردن نور و صدای اضافی ترتیب بدهید که به بدنتان سیگنال بدهد که زمان خوابتان رسیده است.

خواب سنگین

وقت نگذاشتن برای کاستن از استرس

استرس معمولی بر سلامت و بدنتان تأثیر منفی می گذارد و در صورت انباشته شدن و مدیریت نکردن آن به افسردگی می انجامد. زندگی پر استرس سبب تغییراتی در سطح هورمون ها ، بالا رفتن فشار خون و قند خون ، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و تأثیر منفی بر خلق و خوی می شود.

راهکار برای ترک این عادت:

فعالیت هایی که میزان استرستان را کم می کند ،را آغاز کنید برای کاهش استرس موجود در زندگیتان فعالیت های متفاوتی را انجام دهید و این فعالیت ها را هر چه زودتر آغاز کنید.

نداشتن رابطه جنسی سالم

همیشه در زندگی مشترکتان رابطه جنسی ایمن داشته باشید و از خود چه از لحاظ فیزیکی و چه از لحاظ عاطفی مراقبت کنید . نداشتن رابطه جنسی ایمن سبب ابتلا به بیماری خواهد شد .

راهکار برای ترک این عادت:

همیشه برای رابطه جنسی آماده باشید و یک روش جلوگیری برای خود انتخاب کنید. هر سال تست بیماری های آمیزشی بدهید و بعد از رابطه جنسی ادار کنید.

مصرف زیاد فست فود و غذاهای فرآوری شده

خوردن غذاهای حاضری و آماده برای سلامتی مان خوب نیستند پس هنگام رفتن به رستوران غذاهای سالم تری انتخاب کنید.

راهکار برای ترک این عادت:

خودتان غذاهایتان را آماده کنید و غذاهای ساده و راحت را انتخاب نکنید . ناهارتان را خودتان در خانه درست کنید و به محل کار ببرید و اینگونه غذاهای آماده و حاضری شب ها را با وعده های خانگی جایگزین کنید. بدین صورت نه تنها پول خرج نمی کنید، بلکه می دانید چه غذاهایی وارد بدنتان می شود پس از همین حالا غذاهای خانگی را وارد برنامه غذایی تان کنید.

استرس گرفتن بر سر چیزهای کوچک و بی اهمیت

بیشتر افراد ذهنشان را درگیر چیزهای کوچک می کنند و دغدغه های زیادی برای خود به وجود می آورند. فارغ التحصیلی و قدم گذاشتن به دنیای واقعی و وارد شدن به دوران بزرگسالی سبب ایجاد استرس در افراد می شود و انسان را دچار تردید می کند که چه چیزهایی واقعاً مهم هستند و چه چیزهایی بی اهمیت اند. روی چیزهای بی اهمیت پافشاری نکنید زیرا زندگی به اندازه کافی پر استرس است .

راهکار برای ترک این عادت:

آنچه در حال حاضر مهم است و آنچه در بلندمدت واقعیت اهمیت دارد، با یکدیگر تفاوت دارند . ناکاملی خود را بپذیرید زیرا انسان ها همگی در زندگی اشتباه می کنند و از این اشتباهات درس بگیرید و امتحانات کوچک را دست انداز ندانید.

درس بگیرید و به جلو حرکت کنید و نگذارید مسائل کوچک سد راهتان شود . تصویر بزرگتری از آینده در ذهن داشته باشید و شکرگذار باشید. شاید به خاطر مسائل کوچک دلخور و آزرده شوید، اما اجازه ندهید ذهنتان خراب شود و همیشه بر کوچکی و بی اهمیتی آنها فکر کنید.

استرس کنکور

به رختخواب رفتن بدون پاک کردن آرایش

قبل از خواب برای جلوگیری از آسیب به پوست و پیری زودرس صورت خود را بشویید و مواد آرایشی را از صورتتان پاک کنید زیرا مواد آرایشی مسدود شدن منافذ پوست و اذیت شدن چشمتان و از بین رفتن کلاژن در اثر محبوس شدن رادیکال های آزاد در طول روز در پوستتان می شود. در پایان روز حتی اگر آرایش نمی کنید، صورتتان را بشویید تا روغن و چربی و آلودگی هایی روی پوست پاک شوند.

راهکار برای ترک این عادت:

قبل از آماده شدن برای خواب صورتتان را بشویید . حتما قبل از خواب آرایش تان را پاک کنید و صورت خود را بشویید و مستقیم با آرایش به خواب نروید .

قدم زدن با کفش های پاشنه بلند

اگر عاشق کفش های پاشنه بلند هستند، باید بدانید با پوشیدن آنها سلامتیتان به خطر می افتد. پوشیدن این نوع کفش ها و بدتر از آن درنیاوردنشان می تواند خطرناک باشد زیرا این کفش ها حتی اگر راحت نیز باشند برای پوشیدن به مدت طولانی طراحی نشده اند. پوشیدن و راه رفتن ساعت ها با کفش های پاشنه بلند، در پشت، کمر، کفل ها و زانوهایتان ایجاد تنش و ناراحتی می کند و در آینده حتماً آزارتان خواهد داد.

راهکار برای ترک این عادت:

اگر این کفش ها را پوشیده اید هنگام رفتن به منزل و یا در محل کار آنها را با کفش های تخت و راحت برای جلوگیری از آسیب عوض کنید و هنگام نشستن پشت میز محل کارتان آنها را در بیاورید. کفش های پاشنه های بلندتان را فقط برای مناسبت های خاص بپوشید و برای رفت و آمد از کفش های راحت تر استفاده نمایید.

انجام ندادن اقدامات پیشگیرانه برای حفظ سلامتی

از اشتباهات بزرگ در دهه دوم زندگی نا دیده گرفتن اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه مانند انجام ندادن تست و چکاپ و نادیده گرفتن قرار های چند ماه یک بار با پزشک و واکسن نزدن است .

انجام این اقدامات به دلیل شناسایی مشکل قبل از مبتلا شدن به بیماری ها و جدی شدن وضعیت تان بسیار حیاتی و مهم است. پس مشکلات کوچک هستند در صورت اقدام نکردن درمانی برای آنها به مشکلات جدی تبدیل می شوند.

راهکار برای ترک این عادت:

با پزشک خود یک برنامه سلامتی برای چکاپ درست کنید و تست های غربالگری که به آن نیازمندید و زمان انجام آنها را برایتان بنویسد و با پزشک هایی مانند متخصص زنان و متخصص پوست و مو در تماس باشید.

با پزشک خود مشورت کنید و در صورت نیاز به واکسن آن را حتما بزنید گرچه افراد در سنین پائین تر واکسن ها را دریافت می کنند. حتماً نسبت به مسائل مربوط به سلامتی و بیمه و …اگر دفتر کارتان عوض شده و یا تازه به شهر دیگری نقل مکان کرده اید ، مطمئن شوید.

ماندن در روابط سمی و نا سالم

در دهه دوم زندگی ما جوان هستیم و چیزهای جدید را تجربه می کنیم و واقعاً می خواهیم خصوصیات شریک زندگی مان را بدانیم. با آنکه در حال یادگیریم و هر رابطه ای دارای فراز و نشیب های خود است، اما نباید در رابطه ای که کاملاً سمی و ناسالم است بمانیم.

گاهی اوقات خود متوجه نیستیم که در یک رابطه ناسالم قرار داریم . دوستی و برقراری رابطه های ناسالم را در دهه دوم زندگی ترک کنید زیرا رابطه ها جدی شوند در نهایت نفع آن برای خودتان باقی می ماند.

نوجوانان

 

راهکار برای ترک این عادت:

گام اول شناسایی رابطه ای ناسالم و سمی است. از نشانه های یک رابطه سالم این است که اگر شریک زندگی تان، دوست تان، با شما اختلاف نظرداشته باشد شما باید مشکلات تان را با احترام و درک متقابل حل کنید و او باید بتواند شما را خوشحال کند و حس امنیت و دوست داشته شدن به شما بدهد. در صورتی رابطه را ترک کنید که شریک زندگی تان یا دوست تان شما را دائماً پائین بیاورد و برای عشق و علاقه اش به شما شرط بگذارد.

انجام ورزش های یکسان

انجام ورزش سلامتی را برای ما به ارمغان می آورد اما برای استفاده بیشتر از زمان و انرژی تان یک ورزش یکسان انجام ندهید ، چون هم حوصله خودتان سر می رود و هم موجب حداقل رسیدن روتین فیتنس بر بدنتان می شود. بدن به انواع مختلف ورزش ها و تمرین ها نیاز دارد تا با گذشت زمان با آنها سازگار نشود.

راهکار برای ترک این عادت:

هر چند وقت یکبار روتین ورزشی تان را با شروع کلاس تازه ای در باشگاه ورزشی و یا تغییر مسیر دویدنتان تغییر دهید .

پوشیدن لباس های ورزشی تا مدتی طولانی بعد از ورزش

یکی از بزرگترین اشتباهات بهداشتی پس از ورزش به تن داشتن لباس های آلوده به عرق است.درست است که زندگیتان بسیار پرمشغله است و لباس های ورزشی راحتند اما نباید ساعت ها پس از ورزش، لباس های ورزشی تنتان بماند. یکی از دلایل ابتلا به اکنه و عفونت های قارچی پوشیدن لباس مرطوب و شلوارها و تاپ های تنگ است.

راهکار برای ترک این عادت:

به سرعت پس از ورزش دوش بگیرید. اگر باشگاه تان چنین امکانی در اختیارتان می گذارد، از آن بهره بگیرید. اگر مدتی طول می کشد تا به خانه برسید و دوش بگیرید، حتماً با خودتان لباس های تمیز ببرید تا بعد از ورزش بپوشید.

مرتبط:

۸ عادت صبحگاهی افراد منظم و با برنامه

چگونه از روزمرگی و تکراری بودن خلاص شویم؟

بهترین ایده ها را شما خلق کنید + تکنیک