چرا انجام کارهای خانه برای کودکان اهمیت دارد؟

نتایج تحقیقات نشان داد که انجام کارهای خانه با بهبود مهارت‌های اجتماعی، توانایی‌های تحصیلی و رضایت از زندگی در کودکان مرتبط است.

به نقل از سایکولوژی نیوز، با توجه به اهمیت انجام کارهای خانه برای کودکان، می‌توان آنان را به انجام این کارها تشویق کرد البته به آنان حق انتخاب نیز داد. برای مثال کودکان پیش‌دبستانی می‌توانند در کارهایی مانند بیرون بردن زباله و یا چیدن میز کمک کنند و کودکان بزرگ‌تر نیز در تهیه غذا و یا گردگیری مشارکت داشته باشند.

یافته‌های بررسی در نشریه  Developmental & Behavioral Pediatrics نشان داد که انجام کارهای خانه با بهبود مهارت‌های اجتماعی، توانایی‌های تحصیلی و رضایت از زندگی در کودکان خردسال مرتبط است.

این مطالعه بزرگ شامل ۹۹۷۱ کودکی بود که در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ وارد مهدکودک ‌شدند. در سال‌های مهدکودک، والدین گزارش کردند که فرزندشان چند بار کارهای خانه را انجام می‌دهد. کودکان در در کلاس سوم، افزایش مهارت‌های اجتماعی، علاقه و مهارت‌های تحصیلی و رضایت از زندگی را ثبت کردند. مهارت‌های تحصیلی آنان همچنین در خواندن، ریاضیات و علوم نیز در کلاس سوم ارزیابی شد.

نتایج نشان داد، کودکانی که کارهای بیشتری را در مهدکودک انجام می‌دادند، مهارت‌های اجتماعی، توانایی‌های تحصیلی و رضایت از زندگی را در کلاس سوم افزایش دادند و احتمال بیشتری داشت که نمرات ریاضی بالاتری داشته باشند. البته هنوز به‌طور دقیق نمی‌دانیم که آیا انجام کار های خانه باعث این تفاوت‌ها شده است یا اینکه آنها توسط متغیر دیگری ایجاد می‌شوند.

به هر حال، نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که انجام کارهای خانه ممکن است برای کودکان خردسال مفید باشد اما چگونه فرزندان خود را به انجام کارهای خانه تشویق می‌کنید؟

در ذیل برخی از این راهکارها ارائه شده است:

خودتان الگوی انجام کار های خانه باشید.

به کودکان در کارهایشان حق انتخاب بدهید.

یک برنامه منظم برای خانواده خود بسازید.

هر گونه تلاشی را که برای تکمیل کار انجام می‌شود تحسین کنید و پاداش دهید و سعی نکنید از آنان انتقاد کنید.

منبع: ایسنا