کاهش خشونت با همراهی خانواده‌ها امکان‌پذیر است

 دادستان عمومی و انقلاب اردبیل گفت: برای کنترل خشونت در جامعه باید خانواده‌ها و والدین تغذیه روحی و روانی مناسب داشته باشند.سید عبدالله طباطبایی در جلسه پیشگیری از وقوع جرم در اردبیل اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده ۳ جرم شایع در این استان خشونت، سرقت و مواد مخدر است که خود زمینه‌ساز وقوع برخی از بزه‌ها و آسیب‌ها در جامعه است.

وی تصریح کرد: از لحاظ خشونت استان اردبیل در جایگاه بالایی قرار گرفته و حتی در مقایسه با خشونت در سایر استان‌ها وضعیت ما مطلوب و مناسب نیست.

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل گفت: هر چند مردم این استان اعتماد واقعی به دستگاه قضا در برخورد با جرایم به ویژه خشونت و سایر بزه‌ها دارند اما به راحتی می‌توان با مؤلفه صبر و تحمل میزان خشونت را کاهش داده و توهین و اهانت را به حداقل رساند.

طباطبایی توجه به فرهنگ فاخر دینی و ارزشی را در این استان در کنار اعتقاد خانواده‌ها به کار گروهی و جمعی یادآور شد و افزود: ضروری است در کاهش خشونت به عنوان استان اول و دوم کشور نگاه اصلاح‌گرایانه را از خانواده‌ها و رفتار والدین شروع کنیم چرا که کوچکترین درگیری در خانواده آسیب‌های جدی را در سایر گروه‌های سنی به همراه می‌آورد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: خانواده‌ها باید به دوره حساس رشد نوجوانان و جوانان توجه کرده و از دعوا و بگو مگوهای خانوادگی و درون خانه‌ای پرهیز کنند تا زمینه حفظ آرامش بیشتر در کودکان و نوجوانان و شکل‌گیری روحیه آرام‌بخش آنها رقم بخورد.

طباطبایی علاج‌بخشی در این زمینه را با توجه به عناصر پیشگیرانه یادآور شد و اضافه کرد: برای والدینی که فرزندان در گروه سنی ۷ تا ۱۲ سال دارند، دوره‌های آموزش رفتاری بسیار مهم است که از آموزش و پرورش و سایر نهادها و دستگاه‌ها انتظار می‌رود این دوره آموزشی را برگزار کنند.

وی بیان کرد: ما نیز در مجموعه قضایی مطالب با سند تحول و تعالی دستگاه قضا سعی داریم تا این دوره‌های آموزشی را برای کارکنان و پرسنل مجموعه قضایی استان برگزار کنیم تا آگاهی بیشتری نسبت به تربیت صحیح فرزندان داشته باشند.

طباطبایی در مورد سرقت و علل و عوامل آن در سطح استان ادامه داد: عمده دلیل سرقت در این استان گرانی،‌ وضعیت نامناسب اقتصادی و فشارهای معیشتی است که عده‌ای را مجبور به این بزه کرده در حالی که مجموعه قضایی استان به همراه سایر نهادها تلاش می‌کند تا از میزان سرقت کاسته شده و به افزایش رفاه عمومی کمک شود.

وی گلایه‌های مردم را از بی‌توجهی به صدور احکام سختگیرانه برای سارقان اظهار کرد: در اسلام ۲۳ شرط برای مجازات سنگین سارقان و بریدن دست آنها قید شده که از جمله این شروط فراوانی نعمت و ارزانی اقلام و کالاهاست که متأسفانه هیچ یک از این زیرساخت‌ها در کشور و منطقه ما وجود ندارد.

منیع: ایسنا

مرتبط:

ساعات کاری مهدهای کودک باید متناسب با نیاز خانواده‌ها باشد