مرگ ۳۲۹ مبتلا به اچ آی وی در اصفهان

 کارشناس برنامه ایدز مرکز بهداشت استان اصفهان از شناسایی ۷۹۵ مورد ابتلا به اچ آی وی در اصفهان تا آبان ماه امسال خبر داد و گفت: ۸۱ درصد از مبتلایان مرد و ۱۹ درصد زن هستند.

مرجان مشکاتی به مناسبت روز جهانی ایدز، به موارد ثبت شده عفونت اچ آی وی در ۶ ماهه اول سال جاری در کشور اشاره و اظهار کرد: ۴۲ هزار و ۹۳۳ مورد مثبت ابتلا به این بیماری شناسایی شده که ۷ هزار و ۹۵۴ نفر یعنی ۱۹ درصد زن و ۳۴ هزار و ۹۷۹ نفر یعنی ۸۱ درصد مرد هستند.

وی با اشاره به شناسایی ۷۹۵ مورد اچ آی وی در اصفهان تا آبان ۱۴۰۰، گفت: از این تعداد ۶۴۱ نفر مرد و ۱۵۴ نفر زن هستند، به طوری که ۱۹ درصد از مبتلایان به این بیماری در اصفهان زنان و ۸۱ درصد مردان هستند.

کارشناس برنامه ایدز مرکز بهداشت استان اصفهان موارد فوت بر اثر عفونت اچ آی وی در اصفهان را ۳۲۹ نفر اعلام کرد و افزود: راه های انتقال در اصفهان ۶۰ درصد اعتیاد تزریقی، ۳۲ درصد رابطه جنسی، ۵ درصد نامشخص، یک درصد انتقال خون و ۲ درصد مادر به کودک بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه سال جاری راه احتمالی انتقال اچ آی وی در کشور در ۱۵.۵ درصد موارد اعتیاد تزریقی، ۵۴.۲ درصد روابط جنسی، ۲.۱ درصد مادر به کودک و ۲۸.۲ درصد راه احتمالی ابتلا بیان شده، اما هیج مورد ابتلای جدیدی از طریق خون و فراورده های خونی ثبت نشده است.

مشکاتی با تاکید بر اهمیت تشخیص به هنگام و زود در اچ آی وی (HIV)، گفت: این بیماری عفونی قابل کنترل است که اگر به موقع شناسایی شود و تحت مراقبت و درمان قرار گیرد وارد فاز ایدز یا علامت دار نمی شود و فرد می تواند تا پایان عمر خود بدون علامت و عوارض زندگی کند، بنابراین تشخیص به موقع اهمیت زیادی دارد چون وقتی بیمار تحت مراقبت و درمان قرار گیرد نه تنها باعث بهبود زندگی فردی او می شود بلکه باعث کاهش انتقال بیماری به دیگران نیز می شود.

وی با بیان اینکه مشکل فعلی در زمینه اچ آی وی این است که تعداد بیماران شناسایی شده کم است، گفت: حدود  ۴۰ درصد از بیمارانی که تخمین زده می شود به اچ آی وی مبتلا باشند شناسایی شده اند، در حالی که شناسایی بیماران قدم اول است و اگر این افراد شناسایی شوند پوشش درمان بالایی داریم.

کارشناس برنامه ایدز مرکز بهداشت استان اصفهان، گفت: بیمارانی که شناسایی و وارد سیستم بهداشت و درمان شوند تا بیش از ۹۰ درصد تحت مراقبت و درمان قرار می گیرند، اما مشکلی که وجود دارد عدم شناسایی بیماران است و متاسفانه افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری هستند جهت انجام تست مراجعه نمی کنند که علت آن می تواند ترس، نداشتن آگاهی، باور نداشتن به بیماری و احتمال ابتلا به آن است که این امر سبب شده بیماریابی ما کم باشد.

وی با بیان اینکه اچ آی وی یک برنامه ملی دارد که براساس آن ۱۱ استراتژی تعریف شده، توضیح داد: این برنامه تنها توسط دانشگاه علوم پزشکی و حوزه بهداشت انجام نمی شود، بلکه سازمان های دیگر در این زمینه همکاری دارند از جمله آموزش و پرورش، سازمان زندان ها، سازمان بهزیستی و شهرداری. هماهنگی‌های بین بخشی نیز در این زمینه اهمیت زیادی دارد.

مشکاتی با اشاره به اینکه برنامه های ایدز در حوزه پیشگیری، مراقبت و درمان و تشخیص است، تصریح کرد: در هر کدام از این حوزه ها فعالیت هایی انجام می شود. در حوزه پیشگیری، آموزش و برنامه های کاهش آسیب اعتیاد و ارتباط جنسی و پیشگیری از انتقال به این بیماری از مادر به نوزاد، در حوزه تشخیص، افزایش مراکز مشاوره و تست اچ آی وی و در حوزه درمان کلیه مراقبت های درمان به صورت رایگان انجام می شود.

وی با یادآوری اینکه امسال به دلیل همزمانی روز جهانی ایدز با طرح شهدای سلامت نتوانستیم برنامه های کمپین اطلاع رسانی و تست اچ آی وی را انجام دهیم، گفت: با این وجود برنامه ها را معطوف به داخل مراکز کردیم. اولین و مهمترین فعالیت ما آموزش و اطلاع رسانی است تا همه مردم باید آموزش ببینند و آموزش ها طوری باشد که انگ بیماری را کم کند و باورهای غلط را از بین ببرد.

کارشناس برنامه ایدز مرکز بهداشت استان اصفهان برنامه دیگر را کاهش آسیب برای کم کردن آسیب رفتارهای پرخطر در حوزه اعتیاد با توزیع سرنگ و متادون و ارتباطات جنسی با توزیع کاندوم برشمرد و افزود: برنامه دیگر مشاوره و تست اچ آی وی است که سعی کردیم تست اچی آی وی در همه مراکز موجود باشد تا هر کسی نیاز داشت برای تست مراجعه کند. آزمایش ها رایگان انجام می‌شود و اطلاعات محرمانه است.

وی با اشاره به اینکه تمام خدمات مراقبت و درمان بیماران اچ آی وی مثبت در دانشگاه علوم پزشکی به صورت رایگان انجام می شود، افزود: تست اچ آی وی در سازمان زندان‌ها و بهزیستی نیز به صورت رایگان انجام می شود.

مشکاتی یکی دیگر از برنامه های ایدز را پیشگیری از انتقال مادر به نوزاد برشمرد و افزود: تمام مادران باردار باید در دوران بارداری تست شوند و اگر تست آنها مثبت شد تحت درمان قرار می گیرند، همچنین اقدامات لازم برای زایمان و نوزاد از نظر دارو و تامین شیر خشک انجام می شود تا نوزاد سالم به دنیا بیاید، با این فعالیت ها ریسک انتقال اچ آی وی از مادر به نوزاد به یک درصد می رسد که از اهمیت بالایی برخوردار است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

مبارزه با کووید-۱۹ به کمک شیر مادر