دختران می‌توانند قبل از کلاس ریاضی نوشیدنی شیرین بنوشند

به دلیل ارتباط نوشیدنی‌های قندی با سبک زندگی ناسالم و چاقی به ویژه در میان بچه‌ها، مصرف این نوع نوشیدنی‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. اگرچه نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد مصرف نوشیدنی شیرین ممکن است در پسران جوان باعث کاهش عملکرد ریاضی آنان شود اما دختران ممکن است از نوشیدن یک لیوان نوشیدنی شیرین بهره ببرند.

به نقل از نیوز، محققان دانشگاه کی یو لون بلژیک می‌گویند: مصرف نوشیدنی‌های شیرین یا نوشیدنی‌های شیرین‌ شده مصنوعی بر رفتار دختران جوان در کلاس درس تاثیری نمی‌گذارد اما نمرات آزمون ریاضی آنان با مصرف نوشیدنی شیرین کمی بهبود می‌یابد.

بر اساس یافته‌ها قند موجود در نوشیدنی‌های شیرین مهارت‌های عددی را در دختران پیش‌دبستانی بهبود می‌بخشد اما در پسران تاثیر معکوس دارد.

محققان می‌گویند: نوشیدنی‌های قندی ممکن است اضطراب را در دختران کاهش دهد و به آنان کمک کند در موضوعی که برای برخی دشوار است، عملکرد بهتری داشته باشند.

نتایج این تحقیق در مورد پسران نشان می‌دهد که مصرف نوشیدنی‌های شیرین پس از یک اثر آرامش‌بخش اولیه باعث بی‌قراری آنان می‌شود اما محققان هیچ تغییری در رفتار دختران در طول مطالعه مشاهده نکردند. این یافته‌ها نتیجه تحقیقات روی ۴۶۲ کودک بلژیکی بین چهار تا ۶ سال است.

پروفسور کریستوف دی ویت، محقق این تحقیق، می‌گوید: اثرات مرتبط بر عملکرد دانش‌آموزان در کلاس پیامدهای سیاستی عمده‌ای دارد زیرا نوشیدنی‌های شیرین هنوز هم در مدارس به‌طور گسترده به فروش می‌رسد و مصرف نوشیدنی‌های شیرین معمولا در میان کودکان خانواده‌های کم‌درآمد و در میان پسران بیشتر است.

این گروه رفتار و نمرات آزمون هر شرکت‌کننده را قبل و بعد از نوشیدن یک نوشیدنی شیرین یا نوشیدنی شیرین مصنوعی تجزیه و تحلیل کردند.

وی خاطرنشان کرد: مطالعه ما اولین مطالعه‌ای است که شواهد تجربی در مقیاس بزرگ را در مورد تاثیر نوشیدنی‌های شیرین بر کودکان پیش‌ دبستانی ارائه می‌دهد. نتایج به وضوح نشان‌دهنده تاثیر علّی نوشیدنی‌های شیرین بر رفتار و نمرات آزمون کودکان است.

اختلال یادگیری ریاضی

آیا نوشیدنی شیرین به‌ذعنوان یک کاهش‌دهنده اضطراب عمل می‌کند؟

نتایج میان پیش دبستانی‌ها بینش جدیدی را در مورد تاثیرات کوتاه‌مدت این نوشیدنی‌ها بر عملکرد کلاس درس نشان می‌دهد. مطالعات قبلی به نوشیدنی‌های شیرین به‌ عنوان یکی از دلایل اصلی چاقی کودکان اشاره کرده‌اند. حتی مطالعه دیگری آن‌ را با ایجاد اختلال نقص توجه و بیش فعالی(ADHD)  و سایر شرایط سلامت روان مرتبط دانسته است.

با این حال، تجزیه و تحلیل منتشر شده در نشریه Health Economics اولین تحلیلی است که تاثیر آن را بر پیشرفت دانش‌آموزان شناسایی کرده است.

نتایج در مورد پسران نشان می‌دهد که مصرف یک نوشیدنی شیرین(معادل یک قوطی نوشابه) نمرات ریاضی را ۲۶ درصد کاهش می‌دهد؛ بر عکس نمرات ریاضی میان دختران جوان تقریبا ۲۹ درصد افزایش می‌یابد.

دکتر شیلتز می‌گوید: رابطه بین قند، استرس و ریاضیات توضیحات قابل‌قبولی ارائه می‌دهد. این گروه ادعا می‌کند که ریاضیات دختران را بیشتر مضطرب می‌کند و مشخص شده مواد قندی در کاهش سطح هورمون استرس کورتیزول زنان در زمان محاسبه معادلات تاثیر دارد.

محققان اظهار کردند: اگرچه هیچ مدرکی برای کودکان پیش دبستانی در این زمینه در دسترس نیست اما این نتایج توضیحی قابل‌ قبول برای کاهش متفاوت سطح کورتیزول در پسران و دختران به دنبال مصرف نوشیدنی‌های شیرین است.

 

آیا کودکان محروم بیشتر در معرض خطر مصرف نوشیدنی‌های شیرین قرار دارند؟

محققان افزودند که این پدیده ممکن است عاملی برای نتایج ضعیف‌تر امتحانات برای پسران در مقایسه با دختران باشد.

این گروه اظهار کرد: این یک باور عمومی است که مصرف نوشیدنی‌های شیرین باعث می‌شود بچه‌ها افزایش قند را تجربه کنند. نتایج نشان می‌دهد پس از نوشیدن یک نوشیدنی شیرین به‌ طور قابل‌ توجهی نمرات آزمون ریاضی پسران دریافت‌کننده نوشیدنی شیرین در مقایسه با پسرانی که دارونما دریافت کرده‌اند، کاهش می‌یابد اما نتایج برای دختران اثر معکوس را بیان می‌کند.

نتایج نشان می‌دهد که تاثیرات مضر و پایدار نوشیدنی‌های شیرین بر نمرات آزمون پسران و کلاس‌های درس بعید است با افزایش جزئی منابع ناشی از فروش نوشیدنی‌های شیرین در مدرسه جبران شود.

علاوه بر این از منظر اجتماعی نتایج را باید با توجه به الگوی مصرف ناهنجار نوشیدنی‌های شیرین بر اساس جنسیت و وضعیت اجتماعی اقتصادی و اثرات مضر آن بر زندگی کودکان از نظر افزایش وزن و نرخ چاقی در نظر گرفت.

کارشناسان بهداشت عمومی ممنوعیت ماشین‌های خودکار در مدارس، کاهش قرار گرفتن کودکان در معرض تبلیغات و مالیات بر شکر را در تلاش برای جلوگیری از مصرف شکر پیشنهاد کرده‌اند.

محققان بلژیکی نتیجه می‌گیرند شواهد محکم در مورد تاثیر نوشیدنی‌های شیرین در زمینه کلاس می‌تواند به بحث در مورد دستورالعمل‌های رژیم غذایی برای مدارس، مالیات بر شکر و هزینه بالقوه ماشین‌های فروش خودکار در مدارس کمک کند.

با در نظر گرفتن مصرف بیشتر شکر در میان پسران محروم، نتایج این تحقیق می‌تواند توضیحی جزئی برای عملکرد ضعیف پسران در گروه‌های دارای موقعیت اجتماعی اقتصادی پایین ارائه دهد.

منبع: ایسنا