جشن “۸۰۰ شکوفه امید رویان” در اراک برگزار شد

مرکزی جشن ۸۰۰ شکوفه امیدرویان توسط جهاد دانشگاهی استان مرکزی در اراک برگزار شد.

مدیر مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی ۲۷ مهرماه در حاشیه برگزاری جشن ۸۰۰ شکوفه امید رویان که با حضور جمعی از کودکان متولد شده از طریق خدمات این مرکز و خانواده های آنان در اراک برگزار شد با اشاره به فعالیت مرکز درمان ناباروری از سال ۹۳ در اراک، اظهار کرد: با توجه به اینکه در استان مرکزی مرکز درمان ناباروری وجود نداشت و مردم برای درمان باید به دیگر نقاط کشور می رفتند تصمیم بر راه اندازی این مرکز با توجه به پشتوانه های موجود در جهاد دانشگاهی مانند پژوهشکده رویان گرفته شد و با ایجاد زیرساخت های فیزیکی و تجهیزاتی، اولین مرکز درمان ناباروری در غرب کشور فعالیت خود را آغاز کرد.

طالبی تصریح کرد: در کنار فعالیت مرکز تلاش شده است که توسعه در زمینه درمان مانند آزمایشگاه ژنتیک، تشخیص طبی، مشاوره تغذیه و روانشناسی نیز دنبال شود و پیگیر ایجاد داروخانه تخصصی و سونوگرافی در مرکز هستیم.

وی با بیان اینکه این مرکز مراجعانی از استان های همجوار بویژه لرستان را پذیراست و تمامی روش های درمانی در این مرکز دنبال می شود، گفت: بسته به نیاز هر بیمار روش های درمانی خاص دنبال می شود و حتی اگر روش های موجود جوابگو نباشد اهدای تخمک انجام می گیرد و در واقع سالانه ۲۰ هزار خدمت در حوزه ناباروری توسط این مرکز ارائه می شود که نتایج مطلوبی به دست آمده است. در شش ماهه نخست امسال ۴۷ درصد اقدامات درمانی و ماه گذشته ۵۷ درصد به نتیجه مثبت رسیده است.

طالبی در خصوص گسترش خدمات این مرکز در سطح استان تاکید کرد: در تلاش هستیم که مراحل اولیه سیکل درمان را در شهرستان های دیگر ارائه دهیم تا روند رفت و آمدها به مرکز استان کاهش یابد و مرحله IVF را صرفا در مرکز استان انجام داد. در محلات و شازند نیز قول مساعد برای اجرای این سیاست را اخذ کرده ایم.

وی در خصوص کمک های استان در جهت توسعه خدمات مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی افزود: هزینه های درمان بسیار بالاست و داروها و مواد مصرفی با رقم آزاد خریداری و خدمات با تعرفه عمومی غیر دولتی ارائه می شود، مسلما این شرایط روند اقتصادی مرکز را به چالش می کشد و باید تعادلی بین دو برقرار شود.

طالبی با بیان اینکه اعلام شده است این خدمات مشمول بیمه می شود، اما هنوز در استان اجرا نشده است، افزود: آنچه مرکز درمان نیاز دارد، داروخانه است، مرکز نیازمند داروخانه تخصصی است تا مردم با هزینه بالا و شرایط سخت دارو را تهیه نکنند. اگر این داروخانه فعال شود بیمار می تواند با هزینه کمتر و دسترسی راحت تر دارو تهیه می کند و در وهله دوم نیز باید سونوگرافی در مراکز فعال شود که این امر باعث می شود صفر تا ۱۰۰ کار درمان بیمار در مرکز انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه اکثر بیماران در بحث مالی دچار مشکل هستند، گفت: مرکز در تعامل با بانک و خیرین درصدد رفع این چالش هاست و اخیرا صندوق قرض الحسنه علوی ۳۰۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه برای کمک به این بیماران در نظر گرفته است که بیماران می توانند استفاده کنند، اما در این بین با بیمارانی روبرو هستیم که حتی توان پرداخت اقساط تسهیلات را ندارند، از طرفی فرایند درمان ناباروری هزینه بالایی دارد و شاید در یک دوره جواب مثبت حاصل نشد به همین دلیل باید در بحث اقتصادی بیماران کمک و مساعدتی صورت گیرد.

رییس مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی تاکید کرد: متاسفانه امروز در جامعه بحث هزینه و درآمد پایاپای شده است و شاید گاهی هزینه بیشتر از درآمد است، همه زوجین محق و علاقمند به فرزند آوری هستند و سیاست های کلی جمعیت نیز بر فرزندآوری تاکید دارد و باید با همه توان جهت رفع چالش ها برآمد که افراد تمایل به فرزندآوری داشته باشند، قطعا با حمایت دولت و ساختارها مشکلی در بحث جمعیت نخواهیم داشت.

منبع: ایسنا

مرتبط: 

۱۰ کاراکتر اول محبوب کودکان ایرانی، آمریکایی اند