افت تحصیلی ناشی از توقف آموزش‌ حضوری قابل توجه است

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: افت تحصیلی آشکار و پنهان ناشی از توقف آموزش‌های حضوری، قابل توجه بوده و ممکن است در آینده نتایج و آثار جبران‌ناپذیری بر دانش‌آموزان، نظام آموزشی و جامعه در ابعاد مختلف بگذارد.

محمدعلی واقعی روز پنجشنبه در گردهمایی مشترک شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش با مدیران شهرستان‌ها و مناطق استان افزود: روندهای جهانی در مورد بازگشایی مدارس و شیوه فعالیت آنها، بیانگر تمایل شدید جوامع به شروع و گسترش آموزش‌های حضوری برای دانش‌آموزان است و امروزه بسیاری از کشورها در این جهت حرکت کرده و روند بازگشایی مدارس را آغاز کرده‌اند.

وی بیان کرد: مطالعات نشان می‌دهد حضور دانش‌آموزان در مدرسه، نقش معلم در تربیت و یادگیری و تاثیر تعلیم و تربیت حضوری در دانش‌آموزان، بی‌بدیل و غیرقابل جایگزین است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: استمرار تعطیلی مدارس بر وجوه دیگر شخصیت کودکان و نوجوانان که مرتبط با مقوله تربیت و یادگیری است، تاثیر منفی دارد.

وی اضافه کرد: تبعاتی چون تاخیر در روند جامعه‌پذیری نوجوانان و اجتماعی شدن آنها، تغییر در سبک زندگی و الگوهای رفتاری، کم‌تحرکی و فعالیت بدنی اندک، استفاده زیاد از تلفن همراه و حضور در فضای مجازی از پیامدهای سوء توقف آموزش‌های حضوری بر دانش‌آموزان است.

واقعی حضور دانش‌آموزان کلاس اولی در مدرسه را ضرورتی انکارناپذیر و قدم اول در کسب مهارت‌های فردی، اجتماعی و علمی دانست و گفت: اگر حساسیت آموزش حضوری و تعامل با همسالان و تجربه مدرسه در این دوره نادیده گرفته شود؛ جامعه، والدین و کودکان را دچار چالش‌های جدی می‌کند.

وی عنوان کرد: نمی‌توان از دانش‌آموز کلاس اولی انتظار داشته باشیم به راحتی بخواند و بنویسد بنابراین ضروری است در شرایط فعلی برای افزایش کیفیت آموزش، والدین یا هرکسی که صلاحیت آموزش را دارد برای فهم بهتر دروس به بچه کمک کند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی افزود: کودکِ کلاس اولی برای تجربه طعم شیرین باسواد شدن غیر از وسایل و تجهیزات به حمایت والدین و معلم نیاز دارد و هر گونه اعمال فشار یا خشونت در یادگیری آثار مخربی دارد که می‌تواند کودک را نسبت به درس خواندن دلزده کند.

وی تصریح کرد: آموزش مجازی نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری باشد و چه بسا در بسیاری از موارد مشکلات پایه دوم از کلاس اولی‌ها بیشتر باشد چرا که این دانش‌آموزان سال قبل و دوره پیش دبستانی را نیز به صورت مجازی گذرانده‌اند.

واقعی در این نشست از ابلاغ بخشنامه «الگوی فعالیت آموزشی و تربیتی مدارس در شرایط کووید ۱۹» برای سال تحصیلی جدید به ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق استان خبر داد و گفت: راهبری بازگشت به آموزش‌های حضوری مدارس به‌صورت آرام و تدریجی بوده و بهبود کیفیت خدمات آموزشی و تربیتی و کاربرد اقتضایی روش‌های ترکیبی (حضوری و غیرحضوری) در فرآیند یاددهی و یادگیری، از اهداف اصلی این بخشنامه ذکر شده است.

وی افزود: نظارت مستمر بر فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدارس و بررسی برنامه‌های عملیاتی مدیران در دوره‌های مختلف تحصیلی ضامن پویایی فرایند یاددهی و یادگیری است.

دبیر شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی بر اطلاع‌رسانی آخرین برنامه‌ها و دستاوردهای آموزش و پرروش برای آگاهی‌بخشی و اقناع‌سازی اولیا و دانش‌آموزان تاکید کرد و گفت: در خراسان جنوبی آیین نمادین آغاز سال تحصیلی با حضور استاندار به عنوان رییس شورای آموزش و پرورش استان و اعضای شورا به میزبانی شهرستان نهبندان برگزار می‌شود.

وی از آمادگی صد درصدی استان برای آغاز سال تحصیلی جدید خبر داد و افزود: ساماندهی نیروی انسانی انجام شده و با وجود کمبود نیروی انسانی با استفاده از نیروهای ماده ۲۸، سرباز معلم، اعطای حق‌التدریس به معلمان و نیروی خدمات، کلاس بدون معلم نخواهیم داشت.

واقعی همچنین گفت: با همت هنرآموزان و هنرجویان هنرستان‌های استان به کارگاه‌های اقتصاد مقاومتی تبدیل شدند و تابستان امسال حدود ۱۰ هزار دستگاه رایانه، میز و صندلی دانش‌آموزی در این کارگاه‌ها مرمت و بازسازی شده یا با ارتقای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به چرخه آموزش برگشتند.

وی با اشاره به صرفه‌جویی بیش از پنج میلیارد تومانی در این زمینه تاکید کرد: هنرستان‌ها امروز علاوه بر رونق تولید، موانع تولید محتواهای علمی، آموزشی و تربیتی را با تشکیل کارگاه‌های اقتصاد مقاومتی و بازسازی رایانه‌های مدارس، از پیش پای معلمان و دانش‌آموزان بر می‌دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با گرامیداشت هفته دفاع مقدس افزود: هفته دفاع مقدس یادآور دلاومردی‌های فرزندان رشید این خطه در ابعاد مختلف جنگ سخت و نرم دشمن است.

وی صیانت از راه، روش و سیره عملی شهدا، رزمندگان، ایثارگران، جانبازان و آزادگان را مهمترین رسالت معلمان به عنوان فرماندهان سپاه پیشرفت و آبادانی در خراسان جنوبی دانست و اظهار داشت: ذکر نام و یاد شهدا با اختصاص بخشی از فضای ورودی مدارس به اِلِمان شهدا یکی از راه‌های ترویج فرهنگ جهاد، شهادت و ایثار است.

منبع: ایرنا

مرتبط:

سیاست‌ها و چالش‌های تحصیلی دانش‌آموزان در بحران کرونا و پساکرونا