روش تشویق کودکان به خوردن مواد غذایی جدید

هنگامی که کودک شروع به خوردن مواد جامد می نماید لازم است والدین طیف وسیعی از مواد غذایی را از ۴ گروه اصلی غذایی را در رژیم غذایی او بگنجانند .

این چهار گروه مواد غذایی شامل موارد زیر است :
  • میوه و سبزیجات
  • کربوهیدراتهای نشاسته ای
  • لبنیات
  • حبوبات ، گوشت و سایر پروتئین ها

عادت دادن به کودک برای خوردن غذاهای مختلف از ابتدا به او کمک می کند تا در تمام عمر تغذیه سالمی داشته باشد .
وارد شدن به مرحله تغذیه از مواد جامد یک دوره مهم از زندگی کودک است که تا حد زیادی سبب سردرگمی والدین می شود  اما با بزرگ شدن کودک و سازگار شدن او به شیوه تغذیه ای جدید همه چیز آسان تر خواهد شد.

نکاتی برای تشویق کودک به خوردن غذای جدید

برای این کار وقت کافی بگذارید

زمان زیادی برای غذا خوردن کودک اختصاص دهید ، به ویژه در ابتدای کار این امر اهمیت زیادی دارد . عجله یا اجبار کودک به غذا خوردن می تواند منجر به مشکلات تغذیه ای جدی در کودک شود.
با سرعت کودک خود پیش بروید و وقتی به شما نشان داد که به اندازه کافی غذا خورده است لازم است  متوقف شوید. هرگز غذا دادن به کودک را بی دلیل رها ننمایید مگر این که کودک برای غذا خوردن بیش از خواب آلود یا خسته باشد.

تغذیه کودکان

 

تنوع غذایی داشته باشید

نوزادان دوست دارند خودشان غذای مورد علاقه را انتخاب کنند و گاهی اوقات این انتخاب اندکی زمان گیر است تا کودک به غذاهای مختلف عادت کنند.
به ارائه انواع غذاها به کودک ادامه دهید و به تدریج غذاهای جدید را به رژیم غذایی کودک اضافه نمایید .

از سبزیجات شیرین کمتر استفاده نمایید

سبزیجات شیرین مانند کلم بروکلی ، گل کلم و اسفناج را از در ابتدا به غذای کودک اضافه ننمایید تا این که کودک یکساله شود.

صبور باشید

ممکن است لازم باشد ۱۰ بار یا حتی بیشتر تلاش نماید تا کودک یک غذاهای جدید را بپذیرد ، مخصوصاً با افزایش سن کودک مقاومت او به پذیرش بیشتر شود که امری طبیعی است.
ممکن است کودک در ابتدای مزه کردن غذای جدید چهره متعجب یا خنده داری داشته باشد ، اما این بدان معنا نیست که آن غذا را دوست ندارند.  کودکان فقط به طعم ها و بافت های جدید عادت  ندارند که این پذیرش با گذشت زمان و صبر والدین و پرستار کودک امکان پذیر است .

 

استفاده از غذاهای انگشتی

کودک خود را تشویق کنید تا با انگشتان خود به غذا بخورد . به این ترتیب آنها می توانند به والدین و پرستار خود نشان دهند که چقدر می خواهند غذا بخورند . استفاده از دست ها به کودک کمک می کند تا به غذاها و بافت های مختلف عادت کند. همچنین برای پرورش هماهنگی چشم و دست آنها مفید است.
بهترین غذاهای انگشتی ، غذاهایی هستند که می توانند به اندازه کافی به قطعات کوچک تقسیم شوند تا کودک بتواند  آنها را در مشت خود نگه دارد و بقیه غذا از بالای مشت او خارج شود. به عنوان مثال استفاده از  قطعاتی به اندازه انگشت یک بزرگسال اندازه مناسبی برای کودک دارد

آلوده شدن لباس ها و اطراف نوزاد

اما این بخش از تغذیه قسمتی مهمی از رشد کودک است. تشویق نوزاد به لمس کردن و بازی با غذای خود به او کمک می کند تا نحوه خوردن و لذت بردن از غذاها ، طعم ها و بافت های مختلف را بیاموزد.
ممکن است کودک مقداری از غذا را به سر و صورت خود بمالد یا آنها را روی زمین بریزد که این موضوع امری طبیعی است. شاید لازم باشد زیر صندلی غذای کودک یک روزنامه پهن کنید تا پاکسازی کف اتاق راحت تر باشد.

تغذیه کودکان

بگذارید کودک شما را راهنمایی کند

بیشتر نوزادان از زمان سیری خود مطلع هستند ، بنابراین اجازه دهید کودک شما را راهنمایی کند و هرگز او را مجبور به خوردن غذای بیشتر نکنید.
لازم است والدین و پرستار کودک نشانه های رفتاری کودک را دنبال کنید و بیاموزند که چه زمانی کودک گرسنه است و چه زمانی به اندازه کافی سیر شده است.
نوزادان زیر ۱۲ ماه نیازی به تنقلات و میان وعده ندارند. اگر فکر می کنید کودک در بین وعده های غذایی ممکن است گرسنه باشد ، به جای آن شیر بیشتری به او بدهید.

نگران نباشید

لازم است مراقبان و پرستار کودک بدانند که روزهایی در پیش خواهد بود که کودک بیشتر از حد معمول غذا می خورد ، برخی روزها کمتر غذا می خورد و برخی روزها ممکن است همه غذاها را رد کند. این امر کاملا طبیعی است.
تمرکز خود را روی آنچه که کودک در وعده غذایی در یک روز می خورد ، نگذارید. بهتر است در مورد آنچه در طول یک هفته می خورند تمرکز کافی داشته باشید .

نحوه غذا خوردن را به آنها نشان دهید

نوزادان از رفتار های والدین و سایر فرزندان کپی می کنند ، بنابراین می توانید با خوردن غذاهای سالم تر به آنها در داشتن تغذیه ای سالم کمک کنید.
نوزادان از تماشای غذا خوردن سایرین لذت می برند و در هنگام همراهی با وعده های غذایی خانواده غذا خوردن را از آنها یاد می گیرند.  بهتر است در هنگام غذا خوردن خانواده با کودکان در مورد لذت غذا خوردن صحبت کنید و به آنها غذا بدهید .
غذاخوردن اعضای خانواده درکنار هم به صورت روزانه می تواند درک اهمیت غذا خوردن را برای کودک آسانتر نماید و او لذت بیشتری از خوردن غذا ببرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

با افزایش سن، چه تغذیه مناسب است؟

شیر مادر تغذیه انحصاری کودک

تغذیه سالمی داریم یا نه؟ این نشانه‌ها را در خود جست‌وجو کنید