پایان سومین دورۀ جشنواره داستانی آب

با برپایی آیین اختتامیۀ سومین جشنواره داستانی آب، برگزیدگان بخش‌های مختلف این جشنواره معرفی شدند.

حسن ساسانی، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان در آیین اختتامیه سومین جشنواره داستانی آب که شامگاه گذشته (پنجشنبه_ ۱۴ مردادماه) از صفحۀ رسمی این جشنواره در فضای مجازی پخش شد گفت: کمبود منابع آبی، در زندگی تک‌تک ما اثر منفی داشته و موجب افسردگی جان‌ها شده است. آب، در دنیای امروز به دردی مشترک تبدیل‌شده و همدردی مشترک را نیز می‌طلبد.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم سواد آبی را بالا ببریم و کاری کنیم  که همگان، مفهوم کمبود آب را عمیقاً درک کنند برنامه‌های زیادی می‌توان اجرا کرد و برپایی جشنواره داستانی آب، از سوی شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان نیز، تلاشی است برای ترغیب هنرمندان به نوشتن دربارۀ آب که حسن ترویج کتاب‌خوانی را نیز در خود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان، خاطرنشان کرد که این جشنواره موجب شده در خلال داستان‌های مختلف، وضعیت آب و کم‌آبی در سراسر نقاط ایران ثبت و ضبط و تصویری از شرایط امروز کشور به آیندگان ارائه شود.

ساسان یادآور شد: یکی از ضعف‌های بزرگ در حوزه آب شفاف نبودن داده‌هاست و تلاش ما این بوده که بتوانیم در مورد حق‌وحقوق ذی‌نفعان شفافیت ایجاد کنیم.

سلمان باهنر، دبیر سومین جشنواره داستانی آب نیز در ادامه اظهار کرد: سه سال است که شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان جشنواره‌ای ملی را برگزار و از نویسندگان دعوت می‌کند که به آب بیندیشند و برای آب بنویسند.

وی افزود: پاییز ۱۳۹۹ فراخوان سومین دورۀ این جشنواره منتشر و برای گروه‌های نویسندگان سراسر کشور ارسال شد. ضمن اینکه از فارسی نویسان خارج از کشور نیز دعوت کردیم برای آب بنویسند و به‌این‌ترتیب تا پایان مهلت ارسال آثار، ۴۶۶ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید.

دبیر سومین جشنواره داستانی آب با ارائۀ آماری از تعداد آثار ارسالی در بخش‌های مختلف ادامه داد: در بخش داستان ۲۸۴ اثر، در بخش روایت ۶۲ اثر، در بخش نویسندگان بزرگسال برای کودک و نوجوان ۹۲ اثر، در بخش نویسندگان کودک و نوجوان ۲۸ اثر و در بخش نویسندگان فارسی‌زبان خارج از کشور نیز شش اثر ارسال‌شده بود که توسط هیأت بازخوانی و داوران، مورد ارزیابی قرار گرفت.

باهنر تصریح کرد: به این دلیل که در ادوار گذشته جشنواره، آثاری علمی از پژوهشگران برای دبیرخانه ارسال می‌شد اما ماهیت داستانی رویداد اجازه نمی‌داد که این آثار را داوری کنیم، در سومین دوره بخش جستار و روایت را نیز اضافه کردیم.

وی خبر داد که به‌زودی، آثار برگزیده دور دوم جشنواره داستانی آب در قالب صوت و آثار برگزیده دور سوم در قالب کتاب منتشر خواهد شد.

پس‌ازاینکه تعدادی از نویسندگان کودک و نوجوان این جشنواره بخش‌هایی از داستان‌های ارسالی خود را خواندند، علی خدایی و ناهید طباطبایی، داوران نهایی سومین جشنواره داستانی آب چند کلامی سخن گفتند.

طباطبایی، کیفیت داستان‌های ارسالی را ستود و گفت: برخی از داستان‌ها با اسطوره‌ها و باورهای مردمی دربارۀ آب در هم می‌آمیختند و روایتی ناب ارائه می‌کردند.

خدایی نیز اذعان کرد که با خوانش برخی داستان‌ها دیو خشک‌سالی را در چند قدمی خود احساس کرده است.

بخش پایانی اختتامیه سومین جشنواره داستانی آب به معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره اختصاص داشت و نتیجه به این شرح اعلام شد:

بخش حوضه آبریز

آثار برگزیده:

سمیرا آرامی از تهران برای داستان «آکاستیو»

محمد معین شرفایی از کرمانشاه برای داستان «هشدار دربارۀ غرق شدن قایق‌های کوچک»

مهسا امین از بندرعباس برای داستان « غراب جندون»

لیلا راهدار از کرمان برای داستان «ماهیگیر»

بخش داستان بزرگسال برای کودک و نوجوان

رتبه اول: بهاره قربعلی از تهران برای داستان «از مزار تا نیمه‌های باران‌خورده»

رتبه دوم: مریم مدرس مطلق از اصفهان برای داستان «پری‌های زاینده‌رود»

رتبه سوم: سارا شجاعی از یاسوج برای داستان «سفر پر ماجرای قطره باران»

بخش نویسندگان خارج از ایران

معین مهر علیان از رم برای داستان «فونتانا»

بخش نویسندگان کودک و نوجوان

آثار برگزیده:

سیده فاطمه انجوی نژاد از شیراز برای اثر «این داستان را بافتم برای زیر پایتان»

دنیا اسکندر زاده از تهران برای داستان «جزیره اشک»

ماهور هژبری از اسفراین برای داستان «پل»

بخش روایت و جستار

رتبه اول: شهلا خدیوی از تهران  برای اثر «قایق سرگردان پدر» و حجت جبار دخت از ارومیه برای اثر «جزیره»

رتبه دوم: محمود مرادی از گلستان برای اثر «پشت دریا شهری ست» و محمد معین شرفایی از کرمانشاه برای اثر «تبعید در مجاورت دریا»

رتبه سوم: زهرا خوش‌نظر از تهران برای اثر «سقاخانه‌های تهران» و سروش عبداللهی از قزوین برای اثر «جستاری در آب»

بخش داستان

رتبه اول: معصومه قدردان از خراسان شمالی برای داستان «ب غیر آخر»

رتبه دوم: منیژه دادکریمی از سیستان برای داستان «آب می خواید نفت بدید»

رتبه سوم: عباس عظیمی از مرکزی برای داستان «زکریا»

رتبه چهارم: اسما دلبری از خراسان رضوی برای داستان «عروس گاندو».

منبع: ایسنا