طراحی یک مدرسه جنگلی با مسیر دوچرخه‌سواری بی‌نهایت در هند

یک مدرسه جنگلی با یک مسیر دوچرخه‌سواری بی‌نهایت در پشت بام خود در هند ساخته خواهد شد که هدف آن این است که در مورد محیط زیست و تغییرات آب و هوا به دانش‌آموزان بیاموزد.

 شهر پونا در هند که هشتمین شهر بزرگ این کشور پهناور و پرجمعیت است، سه ساعت از بمبئی فاصله دارد و شهری پرجمعیت است که در دهه گذشته رشد چشمگیری از لحاظ شهرنشینی داشته است. این امر موجب بدتر شدن کیفیت هوا شده است، زیرا سطح آلاینده‌ها در این شهر در حال حاضر همواره از دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی(WHO) فراتر است.

اکنون یک شرکت معماری جدید به نام “نودز”(Nudes) به دنبال تدبیری در این زمینه است. این شرکت در مسابقه‌ای برای ساخت یک مدرسه سازگار با محیط زیست در شهر برگزیده شده و دارای یک طرح شگفت انگیز است.

 

این شرکت طرح خود را که یک ساختمان با باغ عمودی است و هوای اطراف خود را تمیز و تصفیه می‌کند، به این مسابقه ارسال کرد. همچنین در پشت بام این باغ-مدرسه یا مدرسه جنگلی یک پیست دوچرخه‌سواری به شکل بی‌نهایت قرار دارد تا دانش‌آموزان بتوانند در آن به ورزش بپردازند.

این طرح رابطه بین طبیعت و تعلیم و تربیت را در مکان‌های متراکم شهری بر پایه‌های رشد، آموختن، استفاده مجدد و بازیافت، گیاهان و همچنین بازی و تفریح به خوبی برقرار می‌کند.

 

شرکت طراح در وب‌سایت خود آورده است: این پروژه دارای ۲ ساختمان استوانه‌ای سبز(دارای پوشش گیاهی) است که توسط یک مسیر حلقه‌ای به شکل نماد بی‌نهایت در پشت بام خود کنار هم نگه داشته شده است. هر استوانه دارای مراحل ساخت مرحله‌ای با فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده است. این پروژه با هدف پویایی و فضای پر جنب و جوش برای دانش‌آموزان برای تعامل و یادگیری آنها ساخته خواهد شد و پوشش گیاهی آن به خوبی حفظ، رسیدگی و نگهداری می‌شود و دسترسی به آنها نیز برای باغبانان آسان است.

 

گفتنی است که سطح زیرین این مدرسه نیز دارای زمین‌های تنیس و استخر خواهد بود و همچنین دانش‌آموزان مسئول پرورش برخی از گیاهان در این مدرسه خواهند بود.

مدرسه جنگلی

 

سپس باغبانان حرفه‌ای گیاهان کاشته شده توسط دانش‌آموزان را پس از اطمینان از سلامتی کافی و زنده ماندن آنها، به طبقات بالاتر منتقل می‌کنند. همانطور که گفته شد هدف این مدرسه آموزش تعامل با محیط زیست و شناخت تغییرات آب و هوایی به کودکان است.

منبع: ایسنا