دانش‌آموز کاشانی برگزیده جشنواره نقالی شهرهای راه ابریشم

مدیر کانون جوانه‌های کاشان از کسب رتبه نخست جشنواره نقالی شهرهای راه ابریشم ایران توسط “محمد حسین پاسیار”‌ عضو انجمن هنرهای نمایشی این کانون به سرپرستی مرشد مسعود نوری فرد خبر داد.

علیرضا تحقیقی با بیان اینکه رتبه نخست جشنواره نقالی شهرهای راه ابریشم ایران به “محمدحسین پاسیار”‌ دانش‌آموز کاشانی رسید، اظهار کرد: این جشنواره با محورهای حماسه‌های ملی و مذهبی، حکایات اخلاقی، آموزش‌های شهروندی و معرفی فضاهای تاریخی و دیدنی شهری، ضربی‌خوانی عید نوروز، به شیوه اجرای نقالی و شاهنامه‌خوانی با تکیه بر شیوه‌های آیینی و نقالی در گویش‌های محلی ایران برگزار شد.

وی افزود: نخستین جشنواره نقالی کودکان شهرهای راه ابریشم ایران در سمنان برگزار شد که سید رحیم موسوی، محمدحسن جواهری، احمد مرادی‌حقیقی، اسماعیل همتی و محمدرضا معجونی ۲۱۰ اثر از ۳۴ شهر را داوری کردند.

مدیر کانون جوانه‌های کاشان تصریح کرد: استفاده از هنر اصیل و تأثیرگذار نقالی، فرصتی برای توسعه و ترویج  فرهنگ ایرانی، اسلامی، آداب و رسوم بومی، محلی مناطق مختلف کشور، کشف و شکوفایی استعداد کودکان و نوجوانان و گسترش آموزش‌های شهروندی است که باید در مدرسه مورد توجه قرار گیرد.

تحقیقی با اشاره به سندهای تاریخی گفت: قصه‌گویی از گذشته در بین اقوام مختلف از جمله ایرانیان باستان رواج داشته که در مکان‌های عمومی مثل میدان‌ها، گذرها، بازار، صحن مسجد و تکیه‌گاه‌ها انجام می‌شد، اما هنر نقالی در دوره صفوی به اوج شکوفایی رسید.

وی افزود: در زمان صفویه، هنر نقالی در قهوه‌خانه‌ها رواج یافت و حتی شاهان صفوی به علت علاقه به هنرهای تصویرگری، نگارگری و نمایش به نقالی نیز اهمیت می‌دادند که پرده‌های فراوانی در قهوه خانه‌ها نصب می‌شد و نقالان زیادی پرورش می‌یافتند.

تحقیقی اظهار کرد: بعد از صفویه، به تدریج با رونق تعزیه خوانی، توجه حاکمان از نقالی کم شد، اما هنوز مورد توجه مردم بود و کاروانسراها و قهوه‌خانه‌ها طرفداران خودش را داشت.

فراخوان نخستین جشنواره نقالی کودکان شهرهای راه ابریشم ایران از آذرماه ۹۹ اعلام شد و آیین پایانی آن روز دوشنبه ۱۴ ماه جاری در شهرداری سمنان برگزار شد.

منبع: ایسنا