وقتی فوتبال درس انسانیت می دهد

یک فعال اجتماعی در استان یزد در یادداشتی اتفاق چندشب پیش در مسابقه فوتبال یورو ۲۰۲۰ و سکته یک بازیکن از تیم دانمارک در مقابل فنلاند دروسط زمین بازی را به درس انسانیت تعبیر کرده است.

«محمد جواد عابدی اردکانی» در این یاداشت می نویسد: «همه چیز از زمانی شروع شد که ساعت دقیقه ۴۳ بازی دانمارک _فنلاند را نشان می‌داد و به یک باره  کریستین اریکسن نقش بر زمین شد و می‌رفت تا حادثه‌ای غم انگیز اتفاق بیافتد.

سکته ناقص یک فوتبالیست مشهور حین یک بازی رسمی اروپایی همه را مات و مبهوت کرد، نه فقط در ورزشگاه بلکه بینندگان تلویزیونی بازی هم در سرتاسر دنیا برای لحظاتی شوکه شدند اماخوشبختانه با تلاش تیم پزشکی مستقر در ورزشگاه، کریستین از مرگ حتمی نجات یافت اما آن روی سکه این حادثه تلخ که امیدواریم هیچگاه تکرار نشود، درس انسانیتی بود که برای مردم دنیا داشت.»

این نویسنده و فعال اجتماعی در این یاداشت اشاره می کند: « بگذارید حادثه  را مرور کنیم؛ کریستین اریکسن جوان به یک باره نقش زمین می‌شود؛ “یک حادثه”، کاپیتان تیم دانمارک اولین کسی است که بر بالین دوست و هم تیمی‌اش حاضر می‌شود و با خونسردی تمام و با یک حرکت مسئولانه اولین تلاش‌های اصولی را برای نجات جان کریستین انجام داد؛ “مسئولیت پذیری و آمادگی مقابله با حوادث“.

در همه مدتی  که تیم درمان مشغول انجام اقدامات اورژانسی است هیچ فرد غیر مسئولی  حتی مربیان، مسئولین برگزارکننده مسابقه و حتی دیگر بازیکنان حاضر در زمین به سمت بازیکن مصدوم هجوم نیاوردند تا کار درمان در کمال آرامش انجام گیرد؛ “حفظ آرامش در محیط حادثه و پرهیز از دخالت بیجا و دوری از انجام رفتار غیرمسئولانه“.

دوربین‌های تلویزیونی در تمام مدتی که کریستین در کنار زمین درمان می‌شد، هیچ تصویر بسته‌ای از  وضعیت او نشان ندادند و هیچ تماشاگری با موبایل خود از صحنه حادثه و درمان ویدیو یا عکسی نگرفت تا برای پیجش فالوئرساز شود؛ “حفظ حریم خصوصی افراد“.

اوج  نگرانی و ابراز همدردی بازیکنان حریف و تماشاگران را می‌شد از چهره‌های اندوهگین در کنار زمین دید؛ “همدردی از همزبانی بهتر است“.

هم تیمی‌های کریستین بر گرداگردش حلقه‌ای زدند تا صحنه انجام مراحل درمان در زمین به خوبی پوشیده شد تا چشم‌های نگران خانواده‌اش و دوستدارانش و کودکان و نوجوانانی که از طریق تلویزیون تماشاگر ماجرا بودند، شاهد صحنه‌های دردناک نباشند؛ “اهمیت دادن به وضعیت روحی روانی دیگران“.»

عابدی اردکانی دذر پایان یادداشتش می‌نویسد؛ «جان کریستین را همان اقدامات اولیه بلافاصله پس از وقوع سکته و شوک برقی با دستگاه شوک مستقر در محل حادثه و رفتارهای مسئولانه همه کسانی که در آنجا حاضر بودند  نجات داد! آری گاهی می‌توان از فوتبال و حوادث آن تیز درس انسانیت گرفت.

این که در بروز حادثه خونسرد باشیم؛ از ورود غیرمسئولانه به حادثه پرهیز کنیم؛ با همنوع  خود درصورت بروز حادثه ای همدردی کنیم نه آنکه رنج دیگران را وسیله ای برای  خودنمایی خود در فضای مجازی سازیم و دست آخر اینکه همیشه و همه حال آمادگی برای رویارویی  با چنین حوادثی تلخ داشته باشیم.‌

راستی اگر من و شما هم در آن لحظه در ورزشگاه محل حادثه بودیم چگونه رفتار می کردیم؟»

منبع: ایسنا