همه چیز درباره سریال جدید «کارخانه هیولاها»

انیمیشن «کارخانه هیولاها» و پیش‌درآمد آن که با نام «دانشگاه هیولاها» شناخته می‌شود از بهترین انیمیشن‌های چند سال اخیر هستند که با وجود آن که سال‌ها از انتشارشان می‌گذرد، هنوز هم از خاطره‌انگیزترین و جذاب‌ترین عناوینی هستند که تماشای چندباره‌شان لذت‌بخش به نظر می‌رسد. حالا اما استودیوی پیکسار شگفتی بزرگی برای هواداران این انیمیشن در نظر گرفته و سریال «هیولاها مشغول کار هستند» را معرفی کرده است.

همه آن‌هایی که دنیای سینما را دنبال می‌کنند، استودیوی پیکسار را می‌شناسند. یک استودیوی انیمیشن‌سازی آمریکایی که بیشتر از هر چیز دیگری به لوگوی جذابی که دارد، مشهور است؛ یک چراغ مطالعه که روی حرف دوم عبارت انگلیسی پیکسار فرود می‌آید. استودیوی پیکسار یکی از پیشتازان دنیای انیمیشن لقب می‌گیرد که همیشه کیفیت را به کمیت ترجیح داده و شاید همین هم باعث شده با وجود عناوین اندکی که خلق کرده حالا یکی از محبوب‌ترین استودیوهای انیمیشن‌سازی باشد.

پیکسار پس از انتشار انیمیشن «داستان اسباب بازی‌ها» تصمیم گرفت انیمیشن «زندگی باگ» را اکران کند. نکته جالب درباره این انیمیشن اکران یک انیمیشن مشابه به نام «مورچه‌ها» توسط استودیوی رقیب یعنی دریم‌ورکس بود که اختلافاتی میان این دو استودیو ایجاد کرد. پس از آن نوبت به «داستان اسباب بازی‌ها ۲» رسید که به عنوان آخرین انیمیشن نخستین قرارداد دیزنی و پیکسار اکران شود. انیمیشنی که به اعتقاد بسیاری از منتقدان یکی از بهترین دنباله‌های تاریخ سینما است. با ورود به قرن ۲۱، پیکسار از انیمیشن «کارخانه هیولا» رونمایی کرد و پس از آن نوبت به «در جستجوی نمو» رسید؛ دو انیمیشنی که پیکسار برای ساخت آن‌ها حدود پنج سال کار کرد و در نهایت دو جایزه اسکار بهترین انیمیشن را برای هر دوی آن‌ها تصاحب کرد. این دو انیمیشن در کنار مجموعه «داستان اسباب بازی‌ها» به عنوان به‌یادماندنی‌ترین آثار پیکسار شناخته می‌شوند.

دنیای بزرگ هیولاها

 

انیمیشن سینمایی «کارخانه هیولاها» که در سال ۲۰۰۱ اکران شده بود با وجود بودجه هنگفت ۱۰۰ میلیون دلاری موفق ظاهر شد و بیشتر از ۵۲۵ میلیون دلار درآمد به همراه داشت. بسیاری از منتقدان باور دارند این انیمیشن هنوز هم یکی از به‌یادماندنی‌ترین و بهترین انیمیشن‌های استودیوی پیکسار است و برای بسیاری از کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان سراسر جهان هم عنوانی خاطره‌انگیز و به‌یادماندنی به نظر می‌رسد.

داستان این انیمیشن در در سرزمین تخیلی هیولاها در جریان است. جایی که برای تهیه انرژی روش خاصی وجود دارد؛ هیولاها با ترساندن بچه‌ها از صدای جیغ آن‌ها انرژی تهیه می‌کنند. اما کارخانه هیولاها با مشکل تامین انرژی مواجه شده چراکه کودکان دیگر مثل سابق نمی‌ترسند. البته رئیس کارخانه به هیولاها تلقین کرده که هیچ چیز به اندازه یک کودک خطرناک نیست و حتی یک تماس آن‌ها می‌تواند باعث مرگ شود. در این میان اما سالی و مایک دو شخصیت قهرمان داستان هستند که در این کارخانه جزو کارمندان نمونه در ترساندن بچه‌ها لقب می‌گیرند. روزی بر اثر اشتباه سالی و مایک یک کودک وارد دنیای هیولاها می‌شود و همه چیز را به هم می‌ریزد اما در این میان سالی و مایک کشف می‌کنند که صدای خنده کودکان انرژی بیشتری تولید می‌کند و همین مسئله ماجراهای بسیاری به همراه دارد.

این انیمیشن به سرعت به محبوبیتی جهانی دست پیدا کرد و جوایز متعددی از جمله جایزه بهترین انیمیشن سینمایی اسکار را هم برنده شد. استقبال از انیمیشن «کارخانه هیولاها» به حدی زیاد بود که استودیوی پیکسار به ساخت دنباله‌ای برای آن می‌اندیشید اما عجله‌ای هم برای نهایی‌کردن آن نداشت. سرانجام پس از ۱۲ سال فیلم جدیدی از دنیای هیولامحور سالی و مایک از راه رسید که البته دنباله «کارخانه هیولاها» نبود. فیلم «دانشگاه هیولاها» در حقیقت پیش‌درآمدی بر فیلم «کارخانه هیولاها» بود و داستان ریشه‌ای مایک و سالی را بررسی می‌کرد.

 

داستان این انیمیشن در دوران جوانی مایک و سالی می‌گذرد. روزهایی که این دو هیولای دوست‌داشتنی به تازگی وارد دنیای بزرگ دانشگاه شده بودند. با وجود وقفه دوازده ساله‌ای که میان اکران دو قسمت انیمیشن سینمایی «کارخانه هیولاها» با فیلم دوم وجود داشت، «دانشگاه هیولاها» به شدت مورد استقبال قرار گرفت. این انیمیشن با بودجه‌ای حدود ۲۰۰ میلیون دلار موفق شد فروشی فراتر از ۷۴۴ میلیون دلاری از سالن‌های سینمای سراسر جهان کسب کند و به هفتمین فیلم پرفروش سال هم تبدیل شد.

در همه سال‌هایی که تماشاگران انیمیشن‌های متعدد منتظر تماشای دو فیلم انیمیشنی از دنیای بزرگ هیولاها بودند، همواره این سوال مطرح بود که چرا استودیوی پیکسار از ظرفیت عظیم «کارخانه هیولاها» و «دانشگاه هیولاها» برای ساخت یک دنیای سینمایی بزرگ استفاده نمی‌کند. اما به نظر می‌رسد که پس از سال‌ها انتظار، نوبت به هواداران مایک و سالی رسیده که جدی‌تر از همیشه چالش‌های بانمک دنیای هیولاها را تجربه کنند. چراکه سریال «هیولاها مشغول کار هستند» به زودی از راه می‌رسد.

سریال «کارخانه هیولاها» بالاخره ساخته شد

 

در شرایطی که همه منتقدان و تماشاگران سینما امیدوار بودند تا فیلم جدیدی از دنیای هیولاهای دوست‌داشتنی پیکسار ساخته شود اما در نهایت شایعات پیرامون ساخت سریال «کارخانه هیولاها» جدی شدند و در آوریل سال ۲۰۱۹ رسمیت پیدا کردند. دیزنی و پیکسار به عنوان استودیوهایی که مالکان دو انیمیشن «کارخانه هیولاها» و «شرکت هیولاها» محسوب می‌شدند، تصمیم گرفتند مجموعه‌ای سریالی از این عناوین محبوب خلق کنند که روی سرویس استریم دیزنی پلاس منتشر شود. دیزنی پلاس یک سرویس استریم پخش آنلاین محتوا است که تلاش می‌کند در رقابت با نتفلیکس، سهم بیشتری از تماشاگران خانگی داشته باشد.

ساخت این سریال از سال ۲۰۱۹ آغاز شده بود و جان گودمن برای صداپیشگی سالی و بیلی کریستال برای صداپیشگی مایک به آن اضافه شده بودند. به عبارت دیگر، ستاره‌های اصلی دو انیمیشن سینمایی هیولاهای پیکسار در این سریال انیمیشنی هم حضور دارند. در این سریال باز خواهند گشت. علاوه بر گودمن و کریستال، جان راتزنبرگر در نقش یتی، جنیفر تیلی در نقش سلیا و باب پیترسون در نقش رز منشی، دیگر بازیگران انیمیشن «کارخانه هیولاها» هستند که برای صداپیشگی دوباره به این سریال اضافه شده‌اند.

بن فلدمن در نقش تایلر تاسکمان، کلی مری ترن در نقش وال لیتل، هنری وینکلر در نقش فریتز، لوکاس نف در نقش دانکن، آلانا اوباک در نقش کاتر، استفن استانتون در نقش اسمیتی نیدلمن و آیشا تایلر در نقش میلی تاسکمان از جمله صداپیشگانی هستند که در سریال «هیولاها مشغول کار هستند» حضور پیدا کرده‌اند.

داستان سریال «کارخانه هیولاها» درباره چیست؟

 

این انیمیشن سریالی که قرار است از سرویس استریم دیزنی پلاس منتشر شود، به عنوان یک اسپین‌آف از دنیای هیولاهای پیکسار شناخته می‌شود. اسپین‌آف به عناوینی فرعی گفته می‌شود که اگرچه بخشی از داستان اصلی را روایت می‌کنند اما در نهایت فضاسازی و شخصیت‌های خاص خودشان را دارند. بنابراین طبیعی به نظر می‌رسد که سریال «هیولاها مشغول کار هستند» هم چنین شرایطی داشته باشد.

داستان این سریال حدود ۶ ماه پس از پایان اتفاق‌های انیمیشن «کارخانه هیولاها» آغاز می‌شود. جایی که بالاخره نیروگاه مرکزی شهر مانسترپلیس از خنده کودکان برای تامین سوخت خود استفاده می‌کند و انرژی شهر هیولاها از گریه و ترسیدن کودکان به دست نمی‌آید. تایلر تاسکمان، یک مکانیک مشتاق و با استعداد در تیم استعدادیابی کارخانه هیولاها است که می‌خواهد رویاهای بزرگ کاری‌اش را به واقعیت تبدیل کند و در کنار سالی و مایک قرار بگیرد.

در این زمینه بخوانید:

نمایش انیمیشن جدید هورخش در سیگراف آسیا

انیمیشن کوتاه ایرانی در جشنواره کودک هنگ‌کنگ

سریال «کارخانه هیولاها» چه زمانی از راه می‌رسد؟

اگرچه این سریال در ابتدا قرار بود در سال ۲۰۲۰ از سرویس استریم دیزنی پلاس منتشر شود اما شیوع ویروس کرونا همه برنامه‌های تولیدکنندگان آن را به هم ریخت. بنابراین سریال «هیولاها مشغول کار هستند» با تاخیر مواجه شد و انتشار آن به سال ۲۰۲۱ موکول شد. مدتی پیش استودیوی پیکسار با همکاری سرویس استریم دیزنی پلاس تایید کرد که این سریال در تاریخ ۲ ژوئیه ۲۰۲۱ مصادف با ۱۱ تیر ۱۴۰۰ منتشر می‌شود.